پنج ویژگی یک فرهنگ برای ایجاد ایده‌های نوآورانه

جف بزوس، موسس و مدیر آمازون، بخش اعظمی از موفقیت بی‌نظیر این شرکت طی این سال‌ها را به میل افرادش به نوآوری مرتبط می‌داند. او در نامه سال ۲۰۱۵ خود به سهامداران، منبع ۱۰۰ میلیارد دلار توانایی شرکت برای نوآوری را این چنین توضیح داده است: «حوزه‌ای که به نظرم ما در آن به‌طور خاص متمایز هستیم شکست است.» او می‌افزاید«من معتقدم که ما بهترین مکان در جهان برای شکست خوردن هستیم و شکست و اختراع دو عضو جدانشدنی هستند. شما برای اختراع باید تجربه کنید و اگر از قبل می‌دانید که اختراع شما موثر واقع می‌شود، پس دیگر یک تجربه نیست. اکثر سازمان‌های بزرگ ایده اختراع را می‌پذیرند اما نمی‌خواهند تجربیات شکست‌خورده که برای رسیدن به آنها ضروری است را تحمل کنند.» اگر کسب‌و‌کاری را می‌خواهید که در آن نوآوری یک هنجار است، باید محیط درستی را ایجاد کنید؛ محیطی که برای تغییر و تنوع تجربیات به علاوه نظر و اندیشه مساعد باشد. در اینجا چگونگی آن را در قالب چند مورد توضیح خواهیم داد:

یک فرهنگ تجربه و آزمایش ایجاد کنید: مقالات، کتاب‌ها و دیگر منابع موضوع مشابهی را مطرح می‌کنند: شکست یکی از مواد تشکیل‌دهنده موفقیت است. زمانی که شما شکست را به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری می‌پذیرید که به دستیابی به اهداف‌تان کمک می‌کند، با این مفهوم راحت‌تر کنار می‌آیید. ایجاد یک فرهنگ شرکتی که روی یک مبنای منظم آزمایش و تجربه می‌کند، تنها زمانی موفق می‌شود که شما یک روند بازخورد پایدار را توسعه داده باشید. این ابزار ارتباطی مهم این اطمینان را ایجاد می‌کند که نشانه‌های موردنیاز برای تکرار و تولید چیزی قابل‌توجه را خواهید داشت.

 جمع‌آوری ایده را به یک عادت تبدیل کنید: نوآوری با یک ایده شروع می‌شود. و برای افزایش احتمالات تولید یک ایده موفق برای کسب‌و‌کارتان، کمیت بر کیفیت پیشی می‌گیرد. البته هر ایده‌ای یک ایده فوق‌العاده نخواهد بود. اما وقتی با میزان زیادی از ایده‌ها روبه‌رو می‌شوید، درک‌تان از آنچه مشتریان‌ از شما می‌خواهند آسان‌تر می‌شود. تلاش کنید تا گردآوری ایده را به یک عادت در کسب‌و‌کارتان تبدیل کنید. اعضای تیم را تشویق کنید تا پیشنهادهای خودشان را ارائه دهند و سیستمی ایجاد کنید تا آنچه ارائه شده است را فهرست‌بندی کند.

تجربیات‌تان را متنوع کنید: زمانی که صحبت از نوآوری می‌شود، تصدیق کنید که باید تنوع در تجربیات داشته باشید. استیوجابز به خوبی به این موضوع واقف بود. این دلیلی است که چرا او دیگران را تشویق می‌کرد تا قدم در راه‌هایی بگذارند که کمتر پیموده شده است. جابز در ۲۶ سالگی و در سال ۱۹۸۲، زمانی که جایزه «Golden Plate» را از آکادمی واشنگتن دریافت کرد، گفت:«اگر می‌خواهید ارتباطاتی ایجاد کنید که نوآورانه باشند، نباید تجربیات مشابهی با دیگران داشته باشید.» تجربیات جدید را هم به صورت حرفه‌ای و هم شخصی برای خودتان گردآوری کنید. وقتی می‌خواهید یک تیم فوق‌العاده ایجاد کنید، استعدادهایی که با پیشینه، تجربیات و طرزفکرهای متفاوت وارد شرکت کنید. مشاهدات، مهارت‌ها و چارچوب سنجش گسترده‌ای که به عنوان یک نتیجه به‌دست می‌آورید، شما را از راضی ماندن با شرایط فعلی باز خواهد داشت.

اختلاف عقیده را تشویق کنید: آیا می‌خواهید کیفیت ایده‌های خود را بهبود ببخشید؟ دیگران را تشویق کنید تا ایده‌های شما را به چالش بکشند. یک تیم توانا از افراد که با نظرات ارزشمند، انتقادات سازنده‌ای را ایجاد خواهند کرد که به بهتر شدن ایده شما کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که تضاد فرآیند، ایده‌پردازی را بهبود می‌بخشد. تیمی که اعضایش هر چیزی که شما بگویید را انجام می‌دهند نمی‌تواند به شما یا شرکت‌تان کمک کند تا نوآورتر باشد. ایجاد جلسات تیمی منظم برای درخواست داده پیرامون نحوه بهتر شدن یک ایده از «خوب» به «عالی» را مدنظر داشته باشید. محیطی ایجاد کنید به اعضای تیم این اطمینان را می‌دهد که نظرات‌شان ارزشمند و موردپذیرش است. وقتی این کار را انجام می‌دهید، برای بیان آزادانه در مورد استفاده از تخصص‌شان برای افزایش کیفیت استاندارد کسب‌و‌کارتان، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

به مشتری‌هایتان اهمیت بدهید: دلیل وجود کسب‌و‌کار شما ارائه سرویس به مشتری‌هایتان است. هر چه بیشتر برایشان ارزش قائل شوید، آنها بیشتر به شما وفادار خواهند ماند.