آلودگی هوا سالانه میلیون‌ها نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشد

 آلودگی هوا بین عوامل مرگ که پزشکان قانونی در گواهی فوت وارد کنند وجود ندارد اما بیماری‌های ناشی از در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن مانند سرطان ریه و آمفیزم اغلب کشنده هستند. (آمفیزم نابودی پارانشیم ریوی است که منجر به از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و از بین رفتن دیواره آلوئول‌های ریه می‌شود.) طبق گزارش موسسه شاخص‌های سلامتی و ارزیابی IHME دانشگاه واشنگتن، سال گذشته که داده‌ها در دسترس بودند، آلودگی هوا مسوول ۱/ ۶ میلیون مرگ و قریب به ۱۲درصد هزینه مرگ در جهان در سال ۲۰۱۶ بوده است. فیلیپ لندریگان از دانشکده پزشکی Icahn در مقاله‌ای که در مجله پزشکی The Lancet منتشر شده است می‌نویسد: «آلودگی هوا یکی از قاتلان بزرگ عصر ماست.» سال گذشته، آنیل مادهاو دیو، وزیر محیط‌زیست هندوستان، به‌دلیل انکار وجود برهانی مبنی بر اینکه آلودگی هوا به‌طور قابل‌توجهی مسوول مرگ انسان‌ها در هند است به تیتر اخبار تبدیل شد. دیو تصدیق کرد که آلودگی هوا «می‌تواند یکی از عوامل مهم برای مشکلات تنفسی مرتبط با بیماری‌های مزمن باشد.» اما تقصیر اثرات منفی سلامتی را روی مسائل دیگری انداخت: رژیم غذایی ضعیف، خطرات شغلی، موقعیت اجتماعی و اقتصادی و ژنتیک.

دیو در ماه مه سال ۲۰۱۷ به دلیل حمله قلبی از دنیا رفت. هارش واردهان، وزیر محیط‌زیست جدید هند، همچنین گفته است که «نسبت دادن هر مرگی به علتی مانند آلودگی ممکن است آغراق آمیز باشد.» دکتر بری لوی، استادیار بهداشت عمومی در مدرسه پزشکی در دانشگاه تافتس می‌گوید «میزان عظیمی از داده‌های مرتبط با آلودگی هوای بیرونی و درونی با اثرات مخربی بر سلامت انسان‌ها وجود دارد؛ از جمله بیماری‌های حاد و مزمن، تشدید بیماری‌های مزمن و مرگ.» طبق گزارش IHME از ۱/ ۶ میلیون مرگ بر اثر آلودگی هوا در سال ۲۰۱۶، ۱/ ۴ میلیون قابل استناد به آلودگی هوای بیرونی هستند. چنین آلودگی از منابعی مانند وسایل‌نقلیه، نیروگاه‌ها با سوخت زغال‌سنگ و کارخانه‌های فولادسازی ناشی می‌شوند.

آلودگی هوای داخلی یا خانگی به دلیل استفاده از سوخت‌های داخلی برای پخت‌و پز و گرمایش، یک مشکل به مراتب بدتر در کشورهای کم‌درآمد است و هر سال منجر به مرگ ۶/ ۲ میلیون مرگ می‌شود. (حداقل در هندوستان، نرخ کلی آلودگی هوا از سال ۱۹۹۰ کاهش یافته است درحالی‌که نرخ مرگ ناشی از آلودگی هوای بیرونی در سال‌های اخیر افزایش داشته است. دانشمندان به‌طور کامل نمی‌دانند که مرگ‌های ناشی از آلودگی هوای بیرونی و خانگی چگونه با یکدیگر تعامل می‌کنند و بین آنها یک نوع هم‌پوشانی وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا مجموع مرگ‌های ناشی از آلودگی هوای بیرونی و خانگی از کل مرگ‌و‌میرهای ناشی از آلودگی هوا تجاوز می‌کند.)

مشکل آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه

آلودگی هوا بدون شک یک مشکل سلامت عمومی در جهان است اما همه کشورها به‌طور مساوی از آن تاثیر نمی‌پذیرند. طبق گزارش IHME در سال ۲۰۱۶ حدود ۶/ ۱ میلیون مرگ در هندوستان قابل استناد به آلودگی هوا بوده است. در همان سال، آلودگی هوا با تقریبا ۱۲۳ مورد از هر ۱۰۰ هزار مورد مرگ در کشور مرتبط بوده است. که بالاترین میزان در جهان به‌شمار می‌رود. لندریگان به هافینگتن‌پست می‌گوید «وقتی صحبت از شمار مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا به میان می‌آید، هندوستان در رتبه یک قرار دارد.» افغانستان و چندین کشور آفریقایی نرخ مرگ ناشی از آلودگی هوای بیرونی بالاتری نسبت به هندوستان دارند و علت آن احتمالا گرد و خاک در این کشورها در ترکیب با منابع دیگر آلودگی مانند دود ناشی از وسایل نقلیه و سوختن محصولات است. مارتی سندیلیا، یکی از نویسندگان کمیسیون لنست در آلودگی و سلامت می‌گوید: «جهانی‌سازی، معدن‌کاری و تولید به سمت کشورهای فقیرتر تغییر یافته است؛ جایی که مقررات محیط‌زیستی و اجرای آن چندان با جدیت دنبال نمی‌شود.» «مردم در کشورهای فقیرتر مانند کارگران ساخت و ساز در دهلی نو، بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند و وقتی راه می‌روند، دوچرخه‌سواری می‌کنند یا در اتوبوس هستند تا به محل کار برسند، کمتر می‌توانند خودشان را محافظت کنند.»

مکان‌نگاری شمال هندوستان مشکل آلودگی آن را بدتر می‌سازد. این منطقه مانند یک طشت عمل می‌کند که آلودگی ناشی از سوختن محصولات خارج از شهر را به دام می‌اندازد و آن را با آلودگی صنعتی شهری ترکیب می‌کند. و این ترکیب منابع آلودگی طی ماه‌های سرد سال شدیدتر می‌شود. در حقیقت، این مشکل در حال بدتر شدن است به‌طوری‌که برخی از مردم در حال نقل‌مکان از دهلی‌نو هستند. مایور شارمان یکی از شخصیت‌های تلویزیونی هند شاید قابل‌توجه‌ترین مثال است: او شغلش را رها کرد و برای فرار از آلودگی، خانواده‌اش را به خارج از پایتخت برد. شارما به یکی از شبکه‌های رادیویی می‌گوید «حق تنفس، اساسی‌ترین حق هر فرد است مهم‌تر از غذا و آب. و این حق اکنون به شدت به خطر افتاده است.» همان‌طور که اقتصاد هندوستان گسترش یافته است، این کشور برای اینکه از پس هزینه‌های محیط‌زیستی این رشد برآید در تلاش و تقلا است. مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوا در چین کاهش یافته است کشوری  که برحسب مشکلات آلودگی و جمعیتی با هند رقابت می‌کند. بخشی از این تثبیت به این دلیل اتفاق می‌افتد که چین از جریمه برای سختگیری بیشتر روی جمعیت استفاده کرده است. گرچه، دولت هندوستان، به نظر می‌رسد که به‌جای حفاظت از کیفیت هوا و محیط، بیشتر روی رشد اقتصادی تمرکز می‌کند.

چون آلودگی هوا و مشکلات سلامتی مرتبط با آن می‌تواند منتقل شود، هیچ کشوری نمی‌تواند مشکل آلودگی هوا را به تنهایی حل کند. طبق مقاله‌ای که سال گذشته در مجله طبیعت منتشر شده است، آلودگی هوای ناشی از مصرف چینی‌ها در سال ۲۰۰۹ به ۳۱۰۰ مرگ زودرس در ایالات متحده آمریکا و غرب اروپا مرتبط است. در عین حال، قریب به ۱۱۰ هزار مرگ زودرس در چین به آلودگی هوای ناشی از مصرف در آمریکا و اروپای غربی مرتبط است. کیانگ ژانگ، یکی از نویسندگان این مقاله و محقق در دانشگاه Tsinghua در چین این چنین توضیح می‌دهد: «آلودگی هوا می‌تواند مسافت‌های طولانی را طی کند و منجر به اثرات بد روی سلامتی افراد ساکن در مناطق در مسیر باد شوند.» طبق گفته کارشناسان سلامت عمومی، تغییرات اقلیمی نیز این نگرانی‌های جهانی را تشدید خواهند کرد. آنها پیش‌بینی می‌کنند که تغییرات اقلیمی، مشکلات سلامت عمومی، از جمله مرگ‌و‌میرهای مربوط به گرما و سرما، ریسک بیماری‌ها و مشکلات سلامت روحی و روانی را بدتر خواهند کرد. تغییرات اقلیمی همچنین در روندهای آلودگی هوا شرکت دارد؛ - دماهای گرم‌تر ریسک آتش‌سوزی‌ها را افزایش می‌دهد و آتش‌سوزی‌ها آلودگی هوا بیرونی ایجاد می‌کنند.

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط‌زیست، همچنین ازن سطح زمین را افزایش می‌دهد که عنصر اصلی در آلودگی شهری است و می‌تواند مشکلات مربوط به سلامتی مانند درد قفسه سینه، سوزش گلو و التهاب ریه را موجب شود. لوی می‌گوید «انتظار می‌رود دماهای بالاتر نرخ تشکیل ازن را افزایش دهند.» همچنین برای سازمان‌های محلی، ملی و چنددولتی مهم ضروری‌تر به نظر می‌رسد که نیروهایی را برای حل مشکل آلودگی هوا بسیج کنند. همان‌طور که کرک اسمیت، استاد بخش سلامت محیط‌زیست جهانی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید «آلودگی هوا اهمیتی به مرزهای سیاسی نمی‌دهد.»