لزوم توجه به تعالی سازمانی برای ارتقا عملکرد

در ابتدای این پنل دکتر بهمنی مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به سابقه ۲۰ ساله این شرکت در ساخت توربین‌های بخاری و گازی نیروگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: «در سال‌های اخیر کمپرسور و برخی تجهیزات نفت و گاز را برای صنایع نفتی و پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها تولید کرده‌ایم و بر اساس برآوردها حدودا ۶۰ درصد برق کشور توسط توربین‌هایی که ما با همکاری شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا در اختیار نیروگاه‌ها قرار داده‌ایم، تولید می‌شود.» دکتر بهمنی در ادامه به وضعیت شاخص‌های عملکردی شرکت اشاره و بیان کرد: « شرکت ما در آخرین رده‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر که هفته گذشته اعلام شد، با صعودی ۷ رتبه‌ای نسبت به سال قبل به مقام ۹۳ دست یافت و میزان فروش شرکت در سال گذشته، ۱۲۲۰ میلیارد تومان بوده است».

در ادامه این پنل مهندس محمد کشانی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، از فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت خود گفت. کشانی بیان کرد: «شرکت فولاد خوزستان یکی از شرکت‌های شناخته شده صنعت فولاد است که طی ۴ دهه اخیر در این زمینه فعالیت می‌کند. شرکت ما با دارا بودن ۹۵۰۰ نفر نیروی کار درون شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه، برای ۱۳۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده و یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان محصولات میانی فولاد است.» او در ادامه ضمن اشاره به ارتقا سالانه تولیدات شرکت، این افزایش تولید را نه به دلیل افزایش ظرفیت که ناشی از افزایش بهره‌وری تولید و کارکنان با توجه به همان ظرفیت‌های پیشین دانست. کشانی ادامه داد: «ما برای صادرات محصولات خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم اما با برنامه‌ریزی مناسب، گام‌های مهم و موثری نیز برداشتیم به طوری که در سال گذشته، یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات تولیدی را صادر کردیم و در سال جاری بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن صادرات به ۱۷ کشور جهان داشته‌ایم».

پس از آن نوبت به دکترمحمدرضا ظهیر امامی، ‌مدیرعامل شرکت فراسان رسید که ضمن تشکر از حضار و برگزارکنندگان همایش تعالی سازمانی به بیان فعالیت‌های شرکت خود بپردازد. او اشاره کرد که مجموعه فراسان با ۳۲ سال قدمت از ۳۳۰۰ نفر نیروی کار در ۱۸ شرکت تشکیل شده است. او بیان کرد: «امروز موفق به صادرات ماشین‌آلات و خدمات فنی و مهندسی گسترده به کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی، ترکیه و اخیرا لتونی شده‌ایم».

در ادامه نشست مدیران عامل این سه شرکت به سوالات دکترمنوچهر نجمی، مجری و برگزارکننده پنل پاسخ دادند.

‌ سوال اول درباره چگونگی آشنایی آن‌ها با تعالی سازمانی و دیدگاه آنها نسبت به این موضوع مطرح شد.

کشانی: آشنایی من با این همایش و موضوع تعالی سازمانی از سال ۸۴ بود. ما برای ارتقا عملکرد خود و افزایش فروش و سودآوری شرکت‌ها نیازمند بهبود مستمر در مجموعه فعالیت‌ها هستیم. از این رو ارتقا تعالی سازمانی را به عنوان یکی از اهداف خود قرار داده‌ایم.

بهمنی: ما از دوره ابتدایی برگزاری، در این همایش حضور داشتیم و از همان ابتدا اثرات آن را در بهبود عملکرد سازمان مشاهده کردیم. ظهیرامامی: خاطرم هست که در سال ۸۲ در دفترم نشسته بودم و به دنبال گمشده‌ای در مجموعه خود بودم که از سازمان صنایع و معادن تماس گرفتند و ارزیاب‌های آن‌ها برای معرفی این جایزه و ویژگی‌های آن به شرکت ما آمدند. ما از همان سال در این همایش شرکت کردیم و در ۱۲ دوره از ۱۵ دوره همایش موفق به دریافت جایزه شدیم.

‌ سوال دوم این بود که آیا برای همراهی سازمان خود با استانداردها، با مقاومت و چالش‌هایی روبرو بودید؟

ظهیرامامی: ما یک شرکت خانوادگی هستیم و از این رو با چالش‌های زیادی روبه‌رو نبودیم. البته همه اعضا مثل من ریسک‌پذیر نیستند و برخی مقاومت‌ها وجود دارد، اما همه می‌دانیم که برای بهبود عملکرد خود و ارتقا سازمانی نیازمند ارزیابی مستمر هستیم.

کشانی: خوشبختانه ما مثل یک خانواده هستیم و اشتیاق برای شرکت در این ارزیابی در همه اعضا وجود دارد و در سال‌های آینده هم ادامه دارد.

بهمنی: مقاومتی به معنای منفی آن نداریم، ولی طبیعتا هر کار جدیدی با موانعی روبه‌رو می‌شود. ما برای اینکه با مشکلی روبه‌رو نباشیم فرهنگ سازی درستی را انجام داده‌ایم و دوره‌های زیادی را برای آشنایی و آموزش کارکنان برگزار می‌کنیم. خوشبختانه موضوع تعالی سازمانی در شرکت ما کاملا جاافتاده است.

‌ سوال سوم نجمی‌این بود که صدای مشتریان خود را چگونه می‌شنوید ؟

بهمنی: صدای مشتری برق به سرعت شنیده می‌شود و با قطعی و خاموشی خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این شخصا و به همراه سایر مدیران برنامه‌ای برای بازدید از سایت‌ها دارم. همچنین سیستمی‌اینترنتی برای ارتباط با مخاطبان، سمینارهای ارتباط با مشتری و ... نیز برای این موضوع داریم. در دوره تحریم مشکلاتی داشتیم اما در حال حاضر سهم بازار بزرگی داریم و مشتریان شناخته شده‌ای در اروپا و سایر نقاط جهان داریم که خود نشان دهنده رضایت مشتریان ماست.

کشانی: ما از طریق ارزیابی‌های دوره‌ای و همراهی محصول تا مصرف‌کننده نهایی سعی می‌کنیم از مشتریان خود فیدبک بگیریم. رشد صادرات ما در سال‌های اخیر و به‌ویژه سال‌جاری نیز نشان از کیفیت خوب محصولات ماست.

ظهیرامامی: ما از روش‌های مشخصی مثل دریافت پیام‌های تلفنی، ایمیل و ... نظرات مشتریان را دریافت می‌کنیم. شرایطی فراهم شده که تمامی‌کارکنان در جریان نظرات مشتریان قرار گیرند.

‌ سه مشکل اصلی کسب و کار چه مواردی هستند؟

ظهیر امامی: میزان سفارشات دریافت شده، میزان مطالباتی که می‌توانیم دریافت کنیم، خلاقیت در توسعه بازارهای جدید کسب و کار و تجاری‌سازی نوآوری‌های جدید.

بهمنی: بزرگترین مشکل ما قوانین و مقررات است. در حالی که بر اساس قوانین، تعرفه واردات کامل توربین ۲۰ درصد است در سال گذشته عده‌ای با تعرفه صفر درصد و بدون پرداخت مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی توربین وارد کشور کرده‌اند. این در شرایطی است که تولیدکننده باید ۹ درصد مالیات پرداخته و ۴ درصد تعرفه را برای واردات اجزا مورد نیاز بپردازد. کمبود نقدینگی نیز یکی از چالش‌های اصلی ماست.  

‌ سوال بعدی نیز این بود چه توصیه‌ای به مدیران و سایر فعالانی که در اینجا حاضرند درباره بحث تعالی سازمانی دارید؟

ظهیرامامی: صنعت و سازمان را خود درست بشناسند؛ نیازمندی‌های عملی را شناسایی و با کسب اطلاعات لازم در بحث تعالی سازمانی آن را عملیاتی کنند و از نیروهای کارآمد استفاده کنند. بهمنی: توصیه من در قالب خواهش است، دستیابی به صادرات به راحتی نیست و مسوولان ما باید اهداف مشخص و ثابتی برای بازارهای صادراتی داشته باشند و تغییر مکرر رویه و قوانین را شاهد نباشیم.

کشانی: خیلی کوتاه عرض کنم قطعا اگر شرکت‌هایی که در عرصه تعالی سازمانی فعال نیستند، وارد این حوزه شوند خودشان به خوبی تفاوت‌ها را احساس خواهند کرد.