طراحی و زیبایی

آخر هفته

از منظر زیبایی هریک از این سه خودرو راه خود را می‌رود. جک یک مقلد صرف است که هیچ چیزی مختص به خود نداشته و در نمای جلو به هیوندای توسان نسل قبل و در نمای عقب به آئودی کیو۳ و کیو۵ شباهت دارد. در عین حال اتاق خودرو هم کپی تمام‌عیار هیوندای توسان ۲۰۱۵ است. هایما با شباهت به خودروهای ژاپنی چیزی بین مزدا و تویوتا ساخته که در بخش عقب تا حدی به محصولات شاسی‌بلند ب.ام.و مثل ایکس۵ شباهت داشته ضمن اینکه اتاق خودرو فرمی موزون دارد. چری اما راه شخصی و درستی رفته و با به استخدام درآوردن پیتر هوپ انگلیسی سعی کرده خودرویی جذاب و مختص به خود بسازد که به نسبت طراحی خوبی هم دارد. البته که طراحی مساله‌ای سلیقه‌ای است و نمی‌توان نظر قاطعی راجع به این قضیه داد.

کارآیی و گنجایش

آخر هفته

هر سه خودرو در این کلاس در وضعیتی یکسان قرار دارند و کمتر از 5/ 4 متر طول دارند. در این بین تیگو5 بزرگ‌ترین طول و جک اس5 کمترین طول بدنه را دارد. هایما بزرگ‌ترین صندوق را دارد با سقفی مرتفع و اتاقی جالب که می‌تواند به راحتی 5 سرنشین بزرگسال و بلندقد را در خود جای دهد. جک فرمی اسپورت و خوابیده و البته چهره ظاهری انگلیسی دارد که مرتفع و کشیده است. به نظر می‌رسد هایما در این بخش بازی را برده است. درباره کارآیی سه خودرو حرف و حدیث بسیار است با این حال چری به درد شهر و رانندگی آرام می‌خورد، جک محصولی خشن، پرمصرف و اسپورت است و البته هایما اتومبیلی همه‌جارو که ارزان‌تر از ساخته‌های کره‌ای و ژاپنی بوده و می‌تواند نیاز توامان به ماشینی برای شهر و جاده را برطرف کند. فنی و سواری: در بخش فنی، چری با وجود فیس‌لیفت شدن هنوز هم ضعیف‌تر از دو رقیب دیگر است.

روی تیگو ۵ جدید همان پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با حداکثر توان تولیدی ۱۳۹ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتن متر به همراه گیربکس CVT نصب شده که این اعداد به معنی ارائه یک شتاب و کشش کاملا معمولی برای تیگو۵ جدید است. قدیمی‌ترین اتومبیل این کلاس یعنی اس۵ توربو موتور ۲ لیتری نیرومند اما خشن و پرسروصدایی دارد که مجموعا ۱۷۵ اسب بخار قدرت را عاید راننده می‌کند تا در تلاقی موتور با یک جعبه دنده ۶ سرعته، اتوماتیک و دو کلاچه در زمانی کمتر از ۸ثانیه سرنشینان خود را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. هایما قدرتمندترین عضو این کلاس است که با داشتن موتوری توربو و ۱۸۷ اسبی تلاش دارد بر رقبای خود در بخش فنی برتری یابد. اس۷ که اتومبیلی چابک و نسبتا سریع است با کمک یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار موفق شده به میزان بالایی شتاب خود را در مقایسه با نمونه غیرتوربو بهبود ببخشد گرچه همچنان در پس اس۵ جک قرار دارد. هایما البته به لحاظ عدم لرزش و پایداری خودرویی بالاتر از دو رقیب دیگر است و اتاقی راحت‌تر از جک و چری دارد.

کیفیت ساخت و ماندگاری

آخر هفته

چینی‌ها هنوز هم در زمینه ساخت اتومبیل‌های ارزان و باکیفیت به پای ژاپنی‌ها نرسیده‌اند. این موضوع را به شکلی آشکار می‌توان در کیفیت رنگ بدنه، فضای کابین هر3 خودرو و ماندگاری اتومبیل مخصوصا در بخش آپشن‌های الکتریکی، فنربندی و اتصالات مختلف بدنه دید. در عین حال نباید منکر پیشرفت چینی‌ها شد. به‌رغم همه مشکلاتی که درباره سازندگان چینی روایت می‌شود، این سازندگان در مقایسه با یک دهه قبل بهبود کیفی چشمگیری را از سر گذرانده‌اند. آن‌طور که تجربه استفاده از این سه خودرو نشان می‌دهد چری، هایما و جک به ترتیب کم‌ایرادترین محصولات این گزارش هستند ضمن اینکه ایراد این خودروها در بازه زمانی 3 ساله و کیلومترهای بالاتر از 50 هزار خود را بروز می‌دهد. بیشترین شکایات در این زمینه به جک برمی‌گردد که در بخش برق، فنربندی و موتور از نگاه خریداران بسیار معیوب گزارش شده است.

امکانات

آخر هفته

در لیست امکانات سه خودرو موارد مشابه زیاد است. صندلی‌های چرمی، دنده اتوماتیک، سان‌روف، سیستم سرگریم و صفحه لمسی در کنار سیستم استارت/  استاپ موتور، کنسول میانی صندلی جلو و عقب، تودوزی، شش بلندگو، شیشه جانبی دودی، ریموت کنترل و قفل مرکزی، کامپیوتر سفری، چراغ روز، سان‌روف برقی، اسپویلر و سنسور باران، صندلی راننده برقی و گرمکن‌دار، کمربند س نقطه اتصال، چهار کیسه هوای ایمنی و صندلی ایزوفیکس. با این حال برخی خودروهای این کلاس ویژگی‌های خاص‌تری هم دارند که موجب می‌شود از رقبا پیش بیفتند. برای نمونه جک از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌کاناله خوبی سود می‌برد، سیستم صوتی به نسبت خوبی دارد و رینگ و لاستیک اسپورتی روی آن نصب شده است. هایما هم با داشتن ارتفاع بدنه زیاد، دوربین 360 درجه و نیز سیستم دو دیفرانسیل خودروی مناسبی برای آفرود است.

چری اما بیش از آنکه خودروی کویر و صخره و جنگل باشد اتومبیل شهر است و فرمان نرم و برقی آن در کنار شاسی جذابش باعث می‌شود در شهر تجربه خوبی از کراس‌اوور سواری داشته باشید. ارزش خرید: با توجه به بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در این ۵ بخش، به نظر می‌رسد ارزش خرید هایما اس۷ با قیمتی کمتر، مصرف بهتر، شتاب مناسب، کیفیت ساخت خوب و شبکه گسترده خدمات پس از فروش به صرفه‌تر از دو خودروی دیگر باشد ضمن اینکه هایما ذاتا محصول مناسب‌تری برای خانواده‌های طبیعت‌گرد ایرانی با توجه به فضای بار مناسب و توان آفرود به نظر می‌رسد.

آخر هفته