خانه تکانی پیرمردها

البته که این بار نکته این صعود سادگی و بی‌دردسر بودن آن بود تا آنجا که در روز صعود و بازی با ازبکستان حتی ورزشگاه آزادی هم پرنشدتا این نکته که ما به حماسه و صعود سخت نیاز داریم تا لذت آن برایمان بیشتر شود دستاویز برخی طنزنویسان شود. ایران به جام جهانی روسیه صعود کرد و بعد از آن بود که چالش برنامه‌ریزی برای صعود مقتدرانه به مهم‌ترین چالش فوتبال ایران بدل شد. کی‌روش هیچ‌کدام از بازی‌های لیگ را از نزدیک تماشا نکرد و برنامه ریکاوری‌اش با انتقادات بسیاری همراه شد. از شواهد و قرائن هم اینگونه برمی‌آید که این جام جهانی آخرین همکاری مشترک ما با سرمربی خاص تیم ملی خواهد بود.

روسای قدیمی رفتند

ورزش ایران اما علاوه‌بر بالا و پایین‌ها و مدال‌ها و دستاوردهایش، در مدیریت خود هم شاهد پوست‌اندازی تاریخی بود و برخی از پیرمردهای حوزه ریاست که سال‌های سال برمناصب خود تکیه زده بودند هم عطای ماندن را به لقایش بخشیدند و رفتند. چهارم دی، از ساعت ۱۰:۰۰ صبح مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران به میزبانی آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در پایان این انتخابات «ایلخان نوری مازندرانی» با کسب تمام ۴۳ رأی، به عنوان رئیس جدید چهار سال آینده این فدراسیون انتخاب شد. «سیدمصطفی میرسلیم» رئیس سابق این فدراسیون نیز در محل برگزاری این مجمع حاضر شده بود؛ اما او دیگر در انتخابات شرکت نکرده بود و بعد از ۲۷ سال ریاست بر این فدراسیون سمتش را واگذار کرد.

اگرچه هنوز دو سال به پایان دوره مدیریت محمود مشحون در فدراسیون بسکتبال باقی مانده بود، اما بازنشستگی و تاکید سازمان بازرسی کل کشور به منع استفاده از بازنشسته‌ها منجر به پایان زودهنگام همکاری وی با فدراسیون در این مقطع شده است. مشحون تنها رئیس فدراسیونی بود که جایزه جهانی بسکتبال داشت. در زمان ریاست مشحون، حضور در المپیک، حضور در دو جام جهانی، اولین قهرمانی بزرگسالان آسیا و قهرمانی جوانان آسیا و همچنین نایب قهرمانی و عنوان سومی در بازی‌های آسیایی، در کارنامه بسکتبال ایران ثبت شد.مشحون بعداز ۱۴ سال از بسکتبال رفت. وبالاخره  ناطق نوری که نامش با بوکس عجین شده بود. او که از سال ٦٨ تاکنون بر مسند ریاست این فدراسیون نشسته بود، در اقدامی ناگهانی استعفای خود را تقدیم وزیر ورزش و جوانان کرد. اقدامی که نه تنها اهالی بوکس، بلکه جامعه ورزش کشور را هم غافلگیر کرد. ناطق نوری را باید قدیمی‌ترین رئیس فدراسیون ورزش ایران نامید. مردی که از بعد از انقلاب با اکثر روسای سازمان سابق تربیت بدنی از حسن غفوری فرد، مصطفی هاشمی‌طبا، محسن مهرعلیزاده، محمد علی‌آبادی و علی سعیدلو گرفته تا حالا که این مجموعه به وزارتخانه تبدیل شده، با وزرایی مانند محمد عباسی، محمود گودرزی و مسعود سلطانی‌فر همکاری کرده بود.

سال قرمز

قهرمانی پرسپولیس بعد از ۹ سال فصلی تازه را برای هواداران این تیم رقم زد. قرمزها که با برانکو فوتبالی متفاوت را به نمایش می‌گذاشتند، سال قبل به دلیل تفاضل گل قهرمانی راازدست داده بودند ولی این بار دیگر اجازه ندادند هیچ اما و اگری قهرمانی‌شان را تحت‌تاثیر قرار دهد.۹۶ می‌توانست برای آنها رویایی هم تمام شود با کوتاه‌ترین تکرار قهرمانی در تاریخ؛ اگر آنها می‌توانستند آخرین بازی سال را که اتفاقا دربی بزرگ پایتخت هم بود برنده باشند.آنوقت تنها تیم تاریخ فوتبال ایران می‌شدند که در یک سال دوبار جشن قهرمانی گرفته‌اند، اما این اتفاق رخ نداد تا جشن قهرمانی دوم به سال ۹۷ موکول شود.قرمزها با وجود محرومیت از نقل و انتقالات و انواع و اقسام اتفاقات عجیب دیگر ازجمله پرونده طارمی، برنده‌‌ای بزرگ در سالی که گذشت بودند.