در یک سال گذشته بر وزارت ارتباطات چه گذشت؟

شروع به کار طرح رجیستری

از تغییرات مهم حضور او در وزارت ارتباطات شروع به کار رسمی طرح موسوم به ثبت‌نام و شناسنامه‌دار کردن گوشی‌های وارداتی و بدون نمایندگی رسمی بود. این طرح در ابتدا با واکنش‌های بسیاری همراه شد چراکه به گفته کارشناسان آماده نبودن زیرساخت‌ها از جمله پشتیبانی فنی از این طرح موجب بالارفتن قیمت موبایل در بازار داخلی شد. پس از این اقدام بیش از ۴۰ شرکت با احراز شرایط از سوی وزارت صنعت، اقدام به بازگشایی نمایندگی‌هایی مستقل کردند تا به‌عنوان شرکت‌های رسمی واردکننده محصولات اپل و به ویژه آی‌فون شناخته شوند. آنها همچنین ارائه خدمات پس از فروش این محصولات را برعهده گرفتند. بر اساس طرح رجیستر کردن گوشی‌های تلفن همراه که تاکنون ادامه داشته و تکمیل آن به سال بعد نیز موکول شده است، اکثریت قریب به اتفاق برندهای معتبر گوشی در بازار را شامل شده است. بر اساس این طرح افراد در هنگام خرید و فروش گوشی اقدام به ثبت آن در سامانه همتا کنند. حتی گوشی‌های کارکرده یا مسافری نیز نیاز به ثبت شدن در بازه زمانی مشخص دارند و در غیر این صورت قابل کاربری نخواهند بود.

تغییر تعرفه‌های اینترنت حجمی به غیر حجمی

اصلاح تعرفه‌های حجمی ثابت شرکت‌های اینترنتی از دیگر تغییراتی بود که به دستور وزیر برای احتساب مصرف عادلانه و منصفانه مشترکان در نظر گرفته شد و بر اساس میزان سرعت و مصرف، قیمت‌های مشخصی به شرکت‌های اینترنتی اعلام شد. هرچند این تغییر نیز با اعتراضاتی از سوی کاربران مواجه شد و آنها از سرعت کم اینترنت در حجم‌های پایین شکایت کردند. پیش از آن مصرف‌کنندگان بر اساس حجم مورد درخواست تعرفه‌های مشخصی را پرداخت می‌کردند اما با مصوبه‌ای که به اجرا گذاشته شد، تعرفه سرویس‌های مبتنی بر یک مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) بنا گذارده شد و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکت‌ها موظف به ارائه سرویس در حداقل سرعت پایه (۱۲۸ کیلو بیت در ثانیه) تا پایان دوره ماهانه شدند. در این مدل که به مصرف منصفانه مشهور است ترافیک داخلی حداقل دو برابر ترافیک بین‌الملل لحاظ می‌شود.

فیلتر اپلیکیشن ویز و اعتراضات

فیلتر شدن اپلیکیشن نقشه‌یاب ویز که مورد استفاده بسیاری از مردم و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بود از جمله رویدادهای سال ۹۶ بود که با واکنش کاربران چه در فضای مجازی و چه واقعی همراه بود. موضوع آن بود که دادستانی کل کشور با اعلام اینکه این اپلیکیشن متعلق به یک شرکت اسرائیلی است، دستور به مسدود کردن آن داد و به کاربران آن اخطار کرد تا در استفاده از آن احتیاط کنند. موضوعی که مورد اشاره محمدجواد جهرمی، وزیر ارتباطات نیز بود و او در صفحه توییتر خود اعلام کرد که «حکم انسداد این برنامک یکسال پیش توسط یکی از قضات مشهد صادر شده و دلیل آن هم سهامداران اسرائیلی آن هستند. نصب بیشتر این برنامک باعث افزایش ارزش این شرکت می‌شود و بر همین مبنا حکم قضایی صادر شده. این برنامک در ایران دارای بیش از نیم میلیون کاربر بوده است.»

فیلتر تلگرام

در پی بروز برخی اعتراضات نسبت به وضع اقتصادی از سوی مردم در بسیاری از شهرهای کشور و فعالیت یکی از کانال‌های خارج از کشور نسبت به انتشار اخبار فراواقعی، دادستانی کل کشور دستور داد ادامه فعالیت اپلیکیشن تلگرام در ایران متوقف شود. این دستور همراه شد با متوقف شدن فروش بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی که از طریق این اپلیکیشن فروش اینترنتی داشتند اما با گذشت بیش از ۲ هفته وزیر ارتباطات با مذاکراتی میان مجلس، دادستانی و کمیته فیلترینگ نظرات موافق مبنی بر بازگشایی این اپلیکیشن را فراهم کرد.

لایحه حمایت از حریم خصوصی

از دیگر اتفاقات می‌توان عملی شدن وعده وزیر جوان وزارتخانه ارتباطات و فناوری مبنی بر ارائه لایحه‌ای به مجلس برای رعایت حریم خصوصی در فضای مجازی اشاره کرد. جهرمی در جریان کسب رای اعتمادش از مجلس وعده داد که پیگیر اجرای این لایحه باشد. او همچنین در صفحه توییتر خود اعلام کرد که «بنا بر وعده‌ای که در زمان رای اعتماد مجلس دادم، پیش‌نویس لایحه حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی، با همکاری پژوهشگاه قوه قضائیه تدوین شد.» به گفته او این لایحه می‌تواند رکن اساسی توسعه اعتماد الکترونیکی قرار گیرد.

آخر هفته