ارس ، طبیعت و کلیساهای تاریخی

 کوهستان کیامکی

اگر اهل پرنده نگری هستید پناهگاه حیات وحش کیامکی یکی از نقاط جذاب برای دیدن گونه‌های مختلف پرندگان است. این پناهگاه زیستگاه سیاه خروس، کبک، عقاب طلایی، اردک، حواصیل، آلرت و بوتیمار، قرقاول، ترلان و بالابان بوده و در آن می‌توانید تعداد رکوردهای خود را بالا ببرید.

آبشار آسیاب

همان‌طور که گفتیم جاذبه منطقه آزاد ارس تنها به رود ارس محدود نمی‌شود. آبشار آسیاب یکی دیگر از این جاذبه‌هاست که در گذشته در آن چند آسیاب بادی هم وجود داشت و اکنون آسیاب خرابه خوانده می‌شود.

حمام کردشت

منطقه جلفا یکی از نقاط تجمع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در نزدیکی منطقه آزاد ارس است. یکی از این جاذبه‌ها حمام کردشت است که در روستای کردشت و در کنار رود ارس قرار دارد. این حمام دارای یک هشتی هشت ضلعی است که یکی از ضلع‌های آب در ورودی و دیگر در آن ورود به سربینه است. نور داخل سربینه در این حمام از نوک گنبد تامین می‌شود که در گذشته روی آن سنگ‌های مرمر نازک نصب کرده بودند تا افراد داخل از نظر نامحرمان حفظ شوند.

پل‌های خداآفرین

دو پل روی ارس و تنها در فاصله ۱۰۰ متری از یکدیگر قرار دارند. پل بزرگتر ۱۷۰ متر مربوط به دوره سلجوقی است و دیگری ۱۲۰ متر که ۵۰۰ سال قدمت دارد. پل سالم در میان ملت‌های دو طرف رودخانه وجود دارد که از آن به نام «پل حسرت» نام برده می‌شود.     

کلیسای سنت استپانوس

کلیساها با توجه به شکل ساختمان و نقاشی‌های آنها یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران هستند و جلفا از این جهت یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گردشگران است. کلیسای سنت استپانوس مربوط به قرن هفتم یا نهم میلادی در محلی به نام صومعه قرمز قرار گرفته و از سال ۱۳۵۰ دسترسی به آن از طریق ماشین نیز هموار شده است. این کلیسا یکی از مراکز خوشنویسان ارمنی بوده که بسیاری از کتاب‌های آن در کتابخانه‌های ایتالیا و ارمنستان نگهداری می‌شود.

کلیسای چوپان

این کلیسا در مسیر جلفا و سد ارس در میان کوه‌های سرخ رنگ قرار گرفته و در قرن شانزدهم میلادی بنا شده است. به نظر می‌رسد این کلیسا برای شبان‌هایی ساخته شده باشد که بیشتر زمان خود را در مراتع می‌گذراندند و از همین روست که داخل آن نیز به قدری کوچک است که تنها ۱۰ نفر در آن جای می‌گیرند.     

جاذبه‌های ماجراجویانه

قایقرانی، بادسواری و جت اسکی در دریاچه پشت سد ارس، خدآفرین و گلفرج در کنار رفتینگ در رود نوجه مهر و قایق سواری در دریاچه پارک کوهستان از جمله گردشگری‌های ماجراجویانه در ارس هستند.    

کجا بمانیم و کجا غذا بخوریم؟

در منطقه آزاد ارس و اطراف آن ۱۴ هتل وجود دارد که ۹ مورد  آن در جلفا قرار گرفته است. همچنین از ۶ خانه کاشانه موجود نیز ۵ مورد در جلفا قرار دارد.  علاوه بر این، در حالی که از ۲۳ رستوران، ۱۴ رستوران در جلفا قرار گرفته، بیشتر غذاخوری‌ها و سفره خانه‌های سنتی در مناطقی خارج از جلفا است. در منطقه ارس می‌توانید سراغ آش قوروت قیله را بگیرید؛ غذای محلی این منطقه.

چه بخریم؟

سوغات و صنایع دستی بخشی لاینفک از هر سفر است و سفر به شمال غرب ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. بهترین هدیه سفر از این منطقه ورنی است. ورنی را عده‌ای گلیم فرش نما بدون پرز می‌خوانند؛ زیرا چیزی در میانه این دو و در نهایت محصولی یگانه است. ورنی‌ها از پشم یا ابریشم یا ترکیبی از هر دو بافته می‌شوند و نقش آن زائیده ذهن دختران و زنان عشایر شاهسون است. حیات وحش یکی از نقش‌های پرکاربرد در ورنی‌هاست و شما می‌توانید در آنها شی، گوزن، آهو و... را مشاهده کنید. در کنار آن مجموعه‌ای از کارگاه‌های سفال و سرامیک در منطقه آزاد ارس راه افتاده که کالاهایی نفیس را تولید می‌کنند و می‌توان آنها را برای سوغات تهیه کرد.