سنگ مصنوعی از ابتدا ؛ حال و آینده

کاربری‌هایی که محصولی می‌خواست که «هم می‌بایست سنگ باشد و هم نباشد» ! سبکتر، عایق‌تر، مقاوم‌تر، ارزان‌تر، یکدست‌تر، متنوع‌تر، زیست محیط‌تر، تولید و اجرای سریع‌تر و ترین‌های دیگری که باید نسبت به سنگ طبیعی احراز کند. البته این تفکر برتری جویی و جنگ در دنیا در همه مدل‌ها و روش‌های تولید سنگ مصنوعی دیری نپایید و به سرعت تولیدکنندگان سنگ طبیعی، مصنوعی و طراحان و معماران به این نتیجه رسیدند که هر دو محصول بازار، کاربرد و فرم خاص خود را دارند و در فضا‌ها و المان‌های مختلف می‌توان از هر دوی آنها به نفع پروژه و بنا استفاده کرد و در محصولات جدید و آینده هم این فرهنگ را تکرار کرد.

و اما در ایران

شوربختانه صنعت سنگ مصنوعی نیز همانند بسیاری از محصولات و صنایع وارداتی بدون تفکر، فرهنگ و سیستم صحیح تولید، فروش و اجرا ایجاد شد که باعث هدررفتن امکانات و سرمایه‌های زیادی شده و می‌شود! در اوج رونق ساخت و ساز و بی توجه به معادن ایران که یکی از غنی‌ترین کشورهای سنگ خیز دنیاست و مهم‌ترین بازارش هم بازار داخل است، در مدت زمان کوتاهی کارخانه‌ها، خطوط تولید و تجهیزات زیادی از اروپا و بعدها آسیا و بیشتر برای تولید محصولات ارزان قیمت خریداری کردند و با توجه به دوران رونق و با تفکری اشتباه به رقابت با سنگ‌های طبیعی داخلی پرداختند.هرچند تاثیرشان در بازار سنگ طبیعی آن روزها زیاد نبود ولی تفکر غالبی که در تقابل و رقابت با سنگ طبیعی تولید داخل ایجاد شد باعث شد در بسیاری از پروژه‌ها و ایده‌ها، هم به ضرر سنگ‌طبیعی و هم به ضرر سنگ مصنوعی ایرانی تمام شود! پروژه ملی برج میلاد تهران مثال بارزی از همین تفکر و تقابل اشتباه بود که در آن سنگ‌های طبیعی و مصنوعی خارجی بسیار بیشتر از انواع داخلی استفاده شدند!

بعد از افول ساخت ساز و با توجه به ازدیاد محصولات هم تراز همچون خانواده کامپوزیت‌های فلزی و غیرفلزی، خانواده آجر، خانواده چوب‌های فرآوری شده، خانواده سرامیک‌ها و ...  روز به روز عرصه برای هر دوی سنگ‌ها که به نظر نگارنده از یک خانواده هستند تنگ‌تر و تنگ‌تر شد! آری از یک خانواده زیرا که بسیاری از استایل‌های سنگ‌های مصنوعی از مواد و کانی‌های معدنی و سنگی تولید می‌شوند و این می‌تواند بازار بسیار شگرفی برای پر پرت‌ترین معادن و کارخانه‌های سنگی جهان باشد! و این رقابت غیر علمی را به رفاقت و تعاملی دو جانبه تبدیل کند.ارزش افزوده‌ای که در صورت تدوین زیرساخت‌ها و با توجه به تنوع سنگی ایران که در دنیا بی‌نظیر است شامل حال هر دو صنعت مهجور کشور شده و توان صادراتی سنگ‌های فرآوری شده، کانتر تاپس‌ها، مصنوعات سنگی، مبلمان و المان‌ها دکوراتیو را چندین برابر کند! و سنگ مصنوعی ایرانی در تمامی استایل‌ها و روش‌های تولید از تایل‌ها، پلاک‌ها و پله‌های پایه سیمان گرفته تا اسلب‌ها و بیگ اسلب‌های پایه رزین، فرزند خلفی باشد برای پدری مهربان و بخشنده که طبیعت و تاریخ این سرزمین را نگاره می‌کند.

بازار و آینده سنگ‌های مصنوعی در ایران

با توجه به بازار داخل مصالح پوششی و امید به رونق ساخت ساز در سال‌های آتی، تنها این به روز رسانی محصولات و خدمات است که می‌تواند ناجی این صنعت قدیمی ولی تازه شناخته شده در کشور باشد! همان‌طور که شرکت‌ها و قدرت‌های بزرگ این صنعت در دنیا روز به روز بر کیفیت، زیبایی و دوام محصولات و همچنین خدمات مشاوره، اجرا و پس از اجرا می‌افزایند و با راه‌حل‌های مهندسی مشتری را ترغیب به خریدن محصولی می‌کنند که صنایعی در پشت سر دارد، یکی از مهم‌ترین‌هایشان معادن و کارخانه‌های سنگ طبیعی است! شباهت این تحلیل به بازار و آینده سنگ‌های طبیعی کشور و نیاز هر دو آنها به مقوله‌ای به نام صادرات، هم خانواده بودن را هر چه بیشتر تداعی می‌کند و نشان می‌دهد که لازمه پیشرفت و گردش بالاتر معادن و کارخانه‌های سنگ طبیعی پیشرفت و گردش بالاتر محصولاتی است که می‌توان از سنگ‌ها و حتی خاک سنگ‌های ایران تولید و به نام مقدس ایران صادر کرد.