دیدگاه صادراتی در صنعت سنگ ایران

تغییرات جزء تفکیک ناپذیر هر نوع حرکتی است فقط یک چیز در طبیعت تغییر نمی‌کند و آن هم خود «تغییر» است. صنعت سنگ ایران به دلیل تمرکز بر روی بازار گرم داخلی که به صورت دوره‌ای شاهد آن بوده است هم اکنون برای مواجه شدن با بازارسنگ بین‌المللی آمادگی کافی ندارد و یا بنیه آن ضعیف است. مباحثی که به عنوان ضروریات و الزامات کنونی ورود به بازار بین‌المللی باید مد نظر قرار بگیرند در دو جنبه کلی تقسیم می‌شوند یکی زیرساخت‌ها و یکی اجرا و عملیات. در مباحث زیر ساختی ما نیازمند به کارگیری توام تجربه و دانش با هم هستیم و در این بین ابتدا نیازمند تبیین دیدگاه صادراتی؛ دیدگاه صادراتی نیازمند مطالعه بازار‌های روز و جمع آوری اطلاعات بازار‌های هدف  و مطلع شدن ازوضعیت رقبا است. با این پیش فرض، بهبود وضعیت زیرساخت‌ها باید از مبدا یعنی معدن آغاز شود. ایجاد بهره‌وری در معدن و استخراج بهینه با حداقل ضایعات (پرت) و کاهش هزینه‌های تمام شده  و از طرفی  ایجاد رویه اقتصادی کردن حمل مانند حمل منظم و بلند مدت سنگ و کاهش هزینه‌ها  و سپس جایگاه فرآوری که خود مبحثی جداگانه و مهم است و چنانچه کلیه استاندارد‌های متداول برای تولید با کیفیت رعایت  شود  می‌توانیم ادعا کنیم که پنجاه درصد راه را طی کرده‌ایم.

یکی از راهکارهای عملیاتی تسریع و برون رفت از بحران رکود فعلی، تجمیع قوا است به این مفهوم که گروه‌های همکاری باید در کنار هم نقش یک واحد اجرایی بگیرند و برای مثال با ایجاد ترکیب دو معدن و سه سنگبری و یک واحد بازرگانی بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تجمیع نقاط قوت و ایجاد و تمرکز روی  مزیت‌های تجاری یکدیگر نقش یک بازیگر قدرتمند را بازی کنند. توجه به نیروی انسانی کارآمد وبه کار گیری آنها و مدیریت صحیح با کمک دانش و تجربه یک رکن اساسی است. همه واحدهای تولید باید برای آینده سازمان خود مدیران جوان میانی را در بازه زمانی میان و بلندمدت برای سازمان خود پرورش بدهند این یک نگاه آینده‌نگر برای ایجاد کیفیت است. یعنی افرادی که در سازمان رشد می‌کنند و مسوولیت می‌پذیرند و در نهایت نقش حافظه سازمانی را در آن سازمان بر عهده دارند و توجه به این موضوع یک ضرورت است.

اما ضرورت‌های امروز بازار بین‌المللی سنگ عبارتنداز: مطالعه و تحقیق بازار در بازه زمانی متفاوت و میان مدت،ت بیین استراتژی برای ورود به بازار (در برخی بازارها باید در نمایشگاه تخصصی سنگ شرکت کرد، در برخی از بازارها در نمایشگاه تخصصی ساختمانی و ساخت و ساز، در برخی باید کریدورهای معرفی سنگ مانند معماری و مهندسان مشاور دنیا را خطاب قرار داد. امروزه بازرگانی سنگ، «پروژه محور» شده است و مهندسان مشاور، مخاطبان اصلی هستند زیرا بر اساس مصالح شناخته شده خود اقدام به طراحی پروژه می‌کنند و همچنین  در فهرست خرید شرکت‌های پیمانکاری بزرگ، فهرستی از تهیه کنندگان سنگ وجود دارد برای معرفی باید از دروازه‌های مشخص نسبت به معرفی سنگ اقدام شود؛ این کار حساس، حرفه‌ای و کاملا تخصصی است) یک بازرگان معمولی بدون داشتن اطلاعات تخصصی شانس کمی برای معرفی و سهم‌گیری در این بخش خاص خواهد داشت.

یکی از ضرورت‌های امروزنحوه ایجاد ارتباط موثر است. کوچک‌ترین نشانه از ارسال یک ایمیل ساده با آدرس عمومی جی میل و یاهو و نداشتن یک وب سایت اختصاصی از ضعف‌های  بازرگانی صنعت سنگ است. نحوه ارتباط گرفتن واحد بازرگانی در دنیای امروز به حدی اهمیت دارد که می‌تواند حتی تعیین‌کننده میزان  تخصص و حرفه‌ای بودن را از همان ابتدا معین کند. نحوه برقرار کردن ارتباطات در بازار بین‌المللی با ارسال یک نامه دوستانه به یک آشنا فرق‌های اساسی دارد. مکاتبات شرکت ما بیان‌کننده بسیاری از نقاط ضعف و قوت ماست برای مثال  برای بیان عبارات نباید محاوره‌های روزمره را با ذهنیت فارسی به انگلیسی ترجمه کرد، بلکه باید از عبارات متداول و مفید بازرگانی برای رساندن مطلب بهره گرفت.

حضورفیزیکی میان و بلندمدت در بازار هدف و بهره‌مندی از موقعیت جست‌وجوی شراکت محلی در بازار یکی از استراتژی‌های موفق در زمینه بازرگانی امروز سنگ دنیاست این موضوع چند ویژگی را به همراه دارد: ایجاد حس اعتماد و اطمینان به مشتری، ساده‌سازی مراودات مالی، دسترسی آسان به محصولات، امکان پاسخگویی سریع و با کیفیت، حضور موازی و قوی میان مدت تا بلند مدت در نشریات معتبر معماری و مهندسان مشاور ساخت و ساز و معماری اعم از دیجیتالی و نشر شده کشورهایی که به عنوان بازار هدف شناسایی شده‌اند. این حضور با توجه به تغییر ماهیت دیجیتال مارکتینگ و پلت‌فرم‌های شبکه‌های متعدد مجازی نقش بسیار مهمی برای ایجاد ذهنیت مشتری  روی محصولات بازی می‌کنند. امروزه فضای مجازی امکان دیده شدن و تبلیغ در سطحی بسیار گسترده فراهم کرده است و بی‌توجهی واحدهای بازرگانی سنگ به این بخش ناشی از عدم آشنایی با قدرت نفوذ این گونه ابزارهای بازاریابی است.

ضرورت ایجاد «سوپرمارکت سنگ ایران» در بازار هدف: با تجمیع و ترکیب کنسرسیوم‌های همکاری اولیه  امکان تشکیل و تاسیس هلدینگ‌های صنعت سنگ در ایران می‌تواند یک رویکرد منطقی باشد با این روش ما شاهد ایجاد قدرت‌های متمرکز منطقه‌ای  در کشور بوده و در عمل با یک وحدت رویه از مبدا تا فروش محصول صادراتی می‌توانیم حضور قوی‌تری در عرصه بین‌المللی داشته باشیم این شخصیت جدید برای معرفی سنگ‌های متنوع ایران می‌تواند نماینده مناسب و قدرتمندی باشد و ضعف‌های حاصل از مشکلات کنونی را به شکلی کامل پوشش بدهد. این تجربه می‌تواند ایران را به عنوان مبتکر یک حرکت مطمئن تولیدی تجاری در سطح دنیای سنگ معرفی کرده و امکان پاسخگویی قوی‌تر  به نیازهای بین‌المللی را افزایش دهد. برای اولین قدم باید بزرگ فکر کردن در صنعت سنگ ایران را تمرین کنیم یعنی تمرکز به روی تبیین استراتژی با نگاهی متفاوت به دنیای سنگ. دنیای سنگ به شکلی شگرف مانند دیگراجزاء بازار در حال تغییر و دگردیسی است و موفقیت در آن مستلزم نگاهی هوشمندانه و آینده نگر و با تدبیر است.