نمایشگاه‌های بین‌المللی، فرصتی مغتنم برای توسعه

برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی چه تاثیری بر رشد اقتصاد دارد؟

توسعه صادرات غیرنفتی و راهیابی به بازارهای جهانی برای کسب درآمدهای ارزی بیشتر، از اهداف توسعه اقتصادی کشور و یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ‌یعنی رهایی از وابستگی به درآمدهای ارزی حاصل از نفت خام است. اما در ادامه در خصوص ذات وجودی نمایشگاه‌های بین‌المللی باید بگویم: تبلیغات یکی از عناصر تشکیل‌دهنده «مارکتینگ» است و نمایشگاه‌ها اعم از نمایشگاه‌های اختصاصی و... به عنوان یکی از بازارهای مهم محسوب می‌شوند، زیرا نقش معرفی و تبلیغ برای کالا یا خدمات را ایفا می‌کنند و در نهایت، موجب فروش کالا یا خدمات می‌شوند و به نوعی پیش زمینه‌های آن را فراهم می‌کنند. از سویی برای جهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات سنگ، بهره‌برداری از تمامی ‌ابزارهای نفوذ در بازارهای جهانی و منطقه‌ای به نحو مطلوب و متناسب ضرورت ویژه‌ای دارد. یکی از این ابزارهای بسیار کارآمد، نمایشگاه است که می‌تواند ارتباط مستقیمی ‌بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان کالا و در نهایت مبادله کالاها و خدمات ایجاد کند

نمایشگاه‌های اختصاصی در زمینه تخصص شما چه کمکی به بخش بازار می‌کند؟ در واقع این نمایشگاه‌ها چه جوانبی را برای برگزاری باید در نظر بگیرند؟

نمایشگاه‌های اختصاصی به‌طور معمول محصولات، تولیدات و توانمندی‌های بخش‌های صنعتی و خدماتی یک کشور را به نمایش می‌گذارند. به طور قطع چنین نمایشگاه‌هایی با بررسی کلیه جوانب مرتبط از جمله: بازار کشور مورد نظر، مقررات گمرکی، شرایط تجاری و اقتصادی آن کشور و نیز رابطه دوجانبه سیاسی و اقتصادی برنامه‌ریزی و برپا می‌شود. مشارکت‌کنندگان نیز با بررسی شرایط اقتصادی و جاذبه‌های تجاری کشور مورد نظر در ارتباط با کالاها و خدمات خود نسبت به برنامه‌ریزی و شرکت در آن اقدام می‌کنند.

چه مشکلاتی بر سر راه برگزاری نمایشگاه قرار دارد و برای رفع این مشکلات و موانع چه راهکارهایی وجود دارد؟

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اقدامی‌است که از تلفیق هنر و دانش در سراسر دنیا بهره می‌برد، اما چگونه؟ برگزاری نمایشگاه فرآیندی دارد که این فرآیند ابتدا شامل بازاریابی و تبلیغات و در مرحله آخر برگزاری است، متاسفانه این فرآیند در اصفهان رعایت نمی‌شود. برای مثال تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا یک روز بعد از نمایشگاه شروع به بازاریابی و تبلیغات برای سال بعد می‌کنند و حتی پوسترهای نمایشگاه سال بعد را هم در همان نمایشگاه توزیع می‌کنند، ولی نمایشگاه اصفهان تا ۳ ماه قبل از برگزاری هنوز تاریخ مشخصی را، ارائه نمی‌دهد و این بزرگ‌ترین مشکلی است که در مدت سه ماه بازاریابی و جذب مشارکت‌کننده و فعالیت‌های حین نمایشگاه، در عمل نتیجه خوبی نخواهد داشت.

مشکل بعدی که بر سر راه برگزاری نمایشگاه قرار دارد این است که مسوولیت برگزاری نمایشگاه اصفهان، فقط بر عهده شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان و انجمن سنگ اصفهان است.  درحالی که در تمام نمایشگاه‌های دنیا سازمان‌ها و نهادهای دولتی آن کشور نیز حمایت می‌کنند و در برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه نقش بسزایی دارند امیدوارم که در اصفهان هم نهادهای دولت و شهرداری و دیگر سازمان‌ها جهت برگزاری این نمایشگاه همکاری‌های لازم را انجام دهند.

با توجه به شرایط کنونی کشور وضعیت نمایشگاه را چگونه برآورد می‌کنید؟

برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از ابزارهای بازاریابی محسوب می‌شود و ما نباید از این موضوع غافل باشیم که در شرایط رکود کشور برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی می‌تواند به رشد و رونق کسب و کارها کمک کند. شرکت در نمایشگاه هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است و چه بسا محصولاتی را صنعت سنگ تولید می‌کند که در هیچ کجای دنیا همانند ندارد و با دعوت از تجار و فعالان اقتصادی دیگر کشورها در این نمایشگاه می‌توانیم محصولات منحصربه‌فردی که فقط بومی ‌اصفهان هستند را به نمایش بگذاریم.

یکی از مشکلاتی که شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی دارند، هزینه بالای آنهاست. از دید شما دولت چه کمکی در این زمینه می‌تواند بکند؟

به نظر من اگر شرکت در نمایشگاه‌های خارجی با «برنامه‌ریزی و مدیریت»، همراه با دانش کافی از موفقیت کسب و کار آن کشور انجام شود مطمئنا شرکتی که در آن نمایشگاه حضور دارد دست پر بازخواهد گشت و هزینه‌های نمایشگاه قابل توجه نخواهد بود و نیازی به حمایت دولت هم نیست. این در حالی است که ما فاقد این پتانسیل هستیم و باید از حمایت دولت برخوردار باشیم و دولت هم باید این نکته را بداند که اگر این صنعت را تشویق و ترغیب کند می‌تواند محرک خوبی برای اقتصاد کشور باشد. مهم‌ترین نقش دولت به منظور حمایت از مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های خارجی «یکسان‌سازی قیمت ارز»، «اخذ روادید بلندمدت برای کشورهای هدف» و «پرداخت یارانه‌های نقدی به مشارکت‌کنندگان» و «برگزاری دوره‌های آموزشی» حتی در خارج از کشور است.

چه تفاوت‌هایی بین نمایشگاه‌های داخلی و خارجی وجود دارد؟

با اینکه رسالت هر دو نمایشگاه چه داخلی و چه خارجی یکی است ولی تفاوت‌هایی در نحوه برگزاری نمایشگاه وجود دارد؛ در واقع با اینکه در نمایشگاه‌های خارجی همه دست به هم می‌دهند تا یک رویداد تجاری مهم صورت گیرد و دولت، شهرداری‌ها، حمل و نقل نهادهای دولتی و خصوصی در این رویداد سهم دارند. ولی در نمایشگاه‌های داخلی متاسفانه چنین حمایتی وجود ندارد. در نمایشگاه‌های خارجی از بیش از ۵۰ کشور جهان بازدیدکننده وجود دارد در صورتی که در نمایشگاه‌های داخلی تعداد کشورهایی که از نمایشگاه بازدید می‌کنند بسیار اندک است و به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، این در حالی است که ما باید به سمتی برویم که بتوانیم از کشورهای بسیاری بازدیدکننده و مشارکت‌کننده داشته باشیم.

به‌نظر شما چه راهکارهایی می‌تواند ازسوی بخش‌های دولتی، خصوصی و فعالان صنعت سنگ برای بالا بردن سطح کیفی نمایشگاه‌ها به کار گرفته شود؟

تمامی‌این سازمان‌ها در بالا بردن سطح کیفی نمایشگاه نقش دارند؛ از جمله راهکارهایی که می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از تسهیلات بانکی برای حمایت از مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه است.  بخش خصوصی باید به این باور برسد که تنها راه عبور از رکود اقتصادی کشور شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی است و همچنین فعالان صنعت سنگ هم باید خود را آماده  حضور در این نمایشگاه کنند هرچند استفاده از تجارب رقبای ما نیز بی‌تاثیر نیست. از سویی باید مدیران نمایشگاه نیز از نمایشگاه‌های مطرح سنگ دنیا دیدن نمایند تا بتوانند تا حد ممکن شرایط برگزاری را همانند دیگر کشورها مطلوب کنند.

  در انتها اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

در علم تجارت بین‌الملل جمله‌ای است که می‌گوید: «اگر می‌خواهید کسب‌و‌کار موفق داشته باشید باید سطح علمی ‌و رقبای خود را بالا ببرید.» این در حالی است که می‌توانیم  با آموزش و اتصال این صنعت با دانشگاه‌ها سطح علمی ‌فعالان این صنعت را بالا برده و در آینده نزدیک شاهد حضور پررنگ تمامی ‌فعالان صنعت سنگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی باشیم و در آخر باید به این نکته اشاره کنم که اگر حداقل ۵۰ درصد حمایت‌هایی که از صنعت نفت می‌شود از صنعت سنگ شود این صنعت به‌راحتی می‌تواند جایگزینی برای صادرات نفت و کسب درآمد برای کشور عزیزمان باشد. در پایان از همه همکاران، دوستان، فعالان این صنعت و صاحبان ایده تقاضا دارم با شرکت در جلسات کمیته صادرات انجمن سنگ اصفهان ما را در به ثمر رسیدن آرمان‌های این صنعت با نظرات و پیشنهادات خود یاری نمایند و امیدوارم در آینده نه چندان دور بتوانیم همانند دیگر کشورهای فعال در این صنعت موفق و پیروز باشیم.