کمبود سرمایه و هزینه‌های تولید مهم‌ترین موانع تجارت

 شرایط کلی فعالیت بنگاه‌‌ها و واحدهای خصوصی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نکته بدیهی این است که شرایط کلی بنگاه‌ها و واحدهای خصوصی استان از شرایط اقتصادی کشور تبعیت می‌کند و رکود حاکم بر اقتصاد، کاهش قدرت خرید مردم، کمبود نقدینگی و نوسانات ارزی و عواملی از این دست سبب شده است که شرایط برای فعالیت واحدها مطلوب نباشد.

 مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی در استان و رشت در چه  صنایعی فعال هستند و سهم صنایع پیشرو در میزان صادرات آن چقدر است؟

در استان گیلان صنایع مختلفی فعالیت می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به صنایع غذایی، کیک و کلوچه، صنایع سلولزی، صنایع فولادی، سیمان، تجهیزات و تاسیسات ساختمانی، صنایع دارویی، نساجی و شیمیایی نام برد. بخشی از صادرات استان، تولیدات صنایع یادشده به خصوص صنایع غذایی، کیک و کلوچه، سیمان و صنایع دارویی است و بخش مهم دیگر، صادرات محصولات کشاورزی را شامل می‌شود که هم مشمول تولیدات استان و هم تولیدات سایر استان‌هاست. به بیان دیگر چون گیلان استانی مرزی است لزوما صادراتی که از استان شکل می‌گیرد تولید خود استان نیست و مجموعه‌ای از تولیدات سراسر کشور به شمار می‌رود.

 اتاق بازرگانی رشت در جذب سرمایه‌گذار، معرفی برندها و تسهیل فضای کسب‌وکار به‌خصوص برای صنایع پیشرو استان چه اقداماتی انجام داده یا قرار است انجام بدهد؟

مباحث جذب سرمایه‌گذار و معرفی برندها بخش مهمی از فعالیت‌های اتاق بازرگانی رشت است که این امور را در قالب هیات‌های اعزامی و پذیرشی به انجام می‌رساند. در خصوص بهبود فضای کسب‌و کار، اتاق‌ها با استفاده از بازوان اجرایی خود از قبیل کمیسیون‌های تخصصی و تشکل‌های اقتصادی به شناخت مشکلات و موانع اقتصادی موجود می‌پردازند. سپس با برگزاری جلسات کارشناسی به تهیه و تدوین راهکارهای رفع موانع مذکور پرداخته و در نهایت با استفاده از مکانیزم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی موارد را به بخش دولتی منتقل می‌کنند تا با اصلاحات لازم بهبود شرایط حاصل شود.

 در حال حاضر نرخ بیکاری استان چه میزان است و چه صنایعی توان افزایش اشتغال زایی را در استان دارند؟

نرخ بیکاری استان را باید مراجع رسمی آن اعلام کنند و این میزان معمولا در طول سال به دلیل وجود مشاغل فصلی در حوزه کشاورزی متغیر است. در خصوص اشتغال‌زایی با توجه به پتانسیل مناسب استان در حوزه گردشگری، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب اشتغال زیادی را در این حوزه به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد.

 فعالان حوزه بازرگانی گیلان و رشت برای حضور در عرصه تجارت داخلی و خارجی با چه موانعی مواجه هستند؟ هم‌اکنون به چه کشورهایی صادرات دارید و چه محصولاتی صادر می‌شود؟

موانع موجود را نمی‌توان منحصر به استان گیلان دانست و اصولا این موانع مشتق شده از مشکلات موجود در فضای اقتصاد کشور است. مشکلاتی از قبیل نرخ غیر واقعی ارز و عدم ثبات آن، کمبود سرمایه در گردش، بالا بودن هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصولات، تکنولوژی پایین تولیدات، قوانین مخل تولید و تجارت و نبود سیاست‌های حمایتی دولت را می‌توان از مهمترین موانع موجود دانست.

 چه صنایع و ظرفیت‌هایی از استان گیلان مغفول مانده است که می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار پر پتانسیل باشد؟

همان‌طور که اشاره کردم حوزه‌ گردشگری به خصوص گردشگری روستایی و کشاورزی حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری هستند. ضمن اینکه صنایع جانبی و تبدیلی کشاورزی نیز می‌تواند از جذابیت‌های خوبی برخوردار باشد.

 آیا استان گیلان ظرفیت ایجاد و افزایش صنایع جدید به صنایع موجود را داراست؟

مسلما این ظرفیت وجود دارد اما توجه به چند نکته بسیار مهم است. نکته اول این است که باید تمرکز بر روی حمایت و کمک به صنایع و سرمایه‌گذاری‌های موجود باشد تا در آنها رونق و گردش اقتصادی ایجاد شود و پس از آن در گام بعدی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید برنامه‌ریزی کرد. نکته دوم این است که برای سرمایه‌گذاری‌های جدید باید صادرات محور بودن جزو فاکتورهای اصلی صدور مجوزهای جدید باشد.

 مهم‌ترین برنامه‌های اتاق رشت در سال‌جاری چیست؟

مهم‌ترین برنامه اتاق در سال جدید و حتی سال آینده بهبود مستمر فضای کسب و کار با تمرکز بر روی فرآیندهای تجارت خارجی است که تاثیر مثبتی بر جنبه‌های دیگر اقتصاد استان خواهد داشت.

 روابط اتاق رشت با چه کشورهایی منجر به جذب سرمایه‌گذار خارجی شده است؟

اصولا بازارهای هدف استان گیلان کشورهای روسیه، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان است و تمرکز این اتاق بیشتر بر روی بهبود روابط اقتصادی دو کشور قرار دارد و سعی می‌کند به عنوان بازوی کمکی مرکز جذب سرمایه‌گذاران خارجی واقع در سازمان امور اقتصادی و دارایی استان عمل کند. همچنین همواره در هنگام برگزاری نشست با هیات‌های اقتصادی مختلف از این مرکز دعوت به عمل می‌آورد، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که یک سرمایه‌گذار پیش از تصمیم به سرمایه‌گذاری در یک کشور، ابتدا وضعیت شاخص‌های اقتصادی آن کشور را از مراجع معتبر جهانی بررسی می‌کند و چنانچه جذابیت‌های لازم در گام اول وجود داشته باشد گام‌های بعدی برداشته می‌شود. متاسفانه باید گفت ما از لحاظ شاخص‌های اقتصادی به خصوص فضای کسب‌و کار و ثبات اقتصادی وضعیت مناسبی نداریم. قوانین مخل تولید، تغییر مداوم قیمت ارز، نبود ثبات سیاست‌های اقتصادی و نداشتن امنیت اقتصادی حاصل از ساماندهی نامناسب موسسات مالی و اعتباری تاثیر نامطلوبی بر این شرایط داشته است.