۷۰۰ شرکت و استارت‌آپ‌  در الکامپ

ثباتی که می‌تواند با ادامه یافتن، به توسعه‌ و برندشدن این نمایشگاه کمک زیادی کند. بر اساس اعلام کمیته اجرایی، بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ با حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکردهای متنوع الکام استارز، الکام ترندز، الکام گیمز، الکام تاکز و دولت همراه برگزار خواهد شد. رضا حیدری مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۱۳۹۷ در مورد وسعت نمایشگاه و میزان مشارکت می‌گوید: «نمایشگاه الکامپ بیست و چهارم در فضایی بالغ‌بر ۲۵ هزار مترمربع با حضور ۳۰۰ شرکت در بخش اصلی و ۴۰۰ مجموعه، تیم یا شرکت در بخش الکام استارز برگزار می‌شود. الکام استارز، الکام گیمز و الکام ترندز در فضایی بالغ‌بر ۷۵۰۰ مترمربع میزبان بازدیدکنندگان خواهند بود.»

متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات در الکام ‌تاکز

الکامپ امسال از نظرات و دیدگاه‌های اساتید و نخبگان حوزه فناوری اطلاعات بهره‌ خواهد برد. مسئولان برگزاری این نمایشگاه تخصصی تصمیم گرفتند که امسال از نظرات اساتید و نخبگان حوزه فناوری اطلاعات در بخش الکام تاکز به صورت کارگاه و میزگرد انجام می‌شود. به گفته مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۱۳۹۷، الکام تاکز در سه سالن مختلف با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور طراحی، تجهیز و مستقرشده است. کارکرد الکام تاکز بهره‌مندی از توانمندی اساتید، نخبگان و خبرگان صنفی است تا در خصوص موضوعات روز فناوری اطلاعات و ارتباطات، آینده این صنعت یا مسائل و دغدغه‌های صنفی اظهارنظر کنند یا حتی از آخرین دستاوردهای خود رونمایی کنند. مدیران سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) امیدوارند که در نمایشگاه امسال الکام تاکز حلقه ارتباطی مناسبی میان استارت‌آپ‌ ها و ترندزها باشد.

الکام ترندز امسال جدی‌تر می‌شود

مباحث نوین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همچون هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ(Big Data)، پردازش موازی و شهر هوشمند قرار است به صورت ویژه در الکامپ بیست و چهارم مورد تحلیل، بررسی و عرضه قرار گیرد. این بخش که سال قبل هم در نمایشگاه الکامپ با جدیتی کمتر وجود داشت امسال نیز با نام الکام ترندز برگزار می‌شود. رضا حیدری مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ در مورد  بخش الکام ترندز می‌گوید: «این رویداد سال گذشته به‌صورت محدود برگزار شد ولی در الکامپ بیست و چهارم سالن ۲۷ به الکام ترندز اختصاص داده‌شده است. هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، پردازش موازی، شهر هوشمند و غیره به‌صورت متمرکز در این سالن مستقر خواهند شد. هرچند امکان دارد در این مرحله موفقیت صددرصدی نداشته باشیم ولی تجربه الکام استارز به ما نشان داده که با برنامه‌ریزی و طی چند سال میتوان امید داشت که الکام ترندز هم در آینده با موفقیت و استقبال بالایی روبرو شود.»

الکام استارز ۹۷

الکام استارز بخش مربوط به استارت‌آپ‌‌ها و کسب‌وکارهای نوپا است که از دوره بیست و یکم وارد الکامپ شد و امسال چهارمین دوره تجربه این نمایشگاه است. حیدری به رشد قابل‌توجه الکام استارز اشاره ‌می‌کند و توضیح می‌دهد: «از سال ۹۴ که  ۸۰ استارت‌آپ‌ در الکامپ بیست و یکم حضور داشتند تاکنون که چهار سال گذشته استارت‌آپ‌‌ها به لحاظ کمی رشد قابل توجهی داشته و ازلحاظ کیفی هم جزو افتخارات محسوب می‌شوند. استارت‌آپ‌‌هایی که در سال‌های گذشته در قالب استند حضور داشتند امسال درخواست غرفه ۱۲ متری داشتند که این نشان‌دهنده روند رو به رشد استارت‌آپ‌ ها است.»

بازی‌سازان در الکام گمیز

مدیر اجرایی الکامپ با اشاره به الکام گیمز، افزود: «امسال ۴۵ شرکت تولیدکننده گیم و اپلیکیشن‌های موبایلی و کامپیوتری برای مشارکت در الکام گیمز دعوت‌شده‌اند و در فضایی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع حضور دارند. در الکامپ امسال رویکرد ما به گیمرها یا سخت‌افزارهای گیمینگ نیست.

قضیه انتقال به شهر آفتاب چه شد؟

امسال نیز مانند دو سال گذشته از چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه الکامپ، شایعاتی در مورد انتقال نمایشگاه الکامپ از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب منتشر شد. رضا حیدری در مورد این شایعات می‌گوید: «در این شرایط بحران ارزی و اقتصادی و تحریم‌های جدیدی که روی ایران اعمال می‌شود، وظیفه تک‌تک ماست که با امید و دادن خبرهای خوش به یکدیگر، از این بحران‌ها گذر کنیم. خبر منفی جذابیت بیشتری دارد اما اثرات منفی روی شرکت‌هایی می‌گذارد که از یک سال پیش برای حضور در چنین نمایشگاهی برنامه‌ریزی می‌کنند. به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه در خصوص جابه‌جایی اعلام رسمی نشده که در رد یا تایید آن صحبت کنیم. در حال حاضر در مقطعی هستیم که می‌توانیم به‌جای این مسائل، روی بحث‌های محتوایی و کیفیتی الکامپ اثرگذار باشیم.»

بخش بین‌الملل در آستانه تحریم‌‌ها کمرنگ شد

این دوره از الکامپ اولین دوره پس از خروج آمریکا از برجام و نزدیکترین زمان به اعمال تحریم‌های آمریکا در مورد ایران است. یکی از تأثیرات این اتفاق، حضور نیافتن شرکت‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ است. البته برندهای بزرگ بعد از برجام هم به الکامپ برنگشتند و تنها برخی شرکت‌ها و گروه‌های خارجی برای حضور در این نمایشگاه حضور یافتند. مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ ۱۳۹۷ در مورد بخش بین‌الملل این رویداد اعلام می‌کند: «حضور شرکت‌های خارجی ممکن است به علت تحریم‌ها کمتر شده باشد اما این کاهش چشمگیر نیست. یکی از دلایلی که نمی‌توان روی خارجی‌ها حساب کرد، این است که آن‌ها به زمان‌بندی بیشتری نیاز دارند که بتوانند برای حضور در نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند. مسائلی مانند مجوز نمایشگاه، زمان لازم برای برگزاری و شرایط اقتصادی باعث می‌شود قادر نباشند، برنامه‌ریزی بلندمدت در این حوزه داشت. بااین‌وجود تعدادی از نمایندگان شرکت‌های خارجی امسال در نمایشگاه الکامپ حضور دارند.»

حضور سخت‌افزاری‌ها

در چند سال اخیر شرکت‌های سخت‌افزاری کمتر از گذشته به نمایشگاه الکامپ ورود می‌کنند. این شرکت‌‌ها امسال بیش از پیش درگیر مشکلات خود هستند و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. به اعتقاد مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ، از دلایل اصلی عدم مشارکت شرکت‌های داخلی فعال در حوزه سخت‌افزار که با برندهای خارجی همکاری می‌کنند ، قاعده ارزی-ریالی است(بر اساس این قانون در تمام نمایشگاه‌ها تمام شرکت‌های خارجی و نمایندگی‌های آنها باید پول بخش بین‌المللی غرفه را بر أساس یورو پرداخت کنند). دلیل دوم شرایط سخت بازار است و اینکه عمده کالاهای حوزه IT وارداتی است و شرکت‌ها در دوام خود نیز تردید دارند که تا دو ماه دیگر شاید نتوانند ادامه حیات بدهند. وارد نشدن کالا، تخصیص پیدا نکردن ارز به شرکت‌ها یا معطلی کالاها در گمرک، از جمله مشکلات آن‌هاست که باعث شده نتوانند به حضور در نمایشگاه فکر کنند. با این‌ وجود امیدواریم این مشکلات هرچه سریع‌تر حل شود تا آن‌ها بتوانند به کار خود ادامه دهند. مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ به تمهیداتی که در بخش ارزی در نظر گرفته‌شده است، می‌گوید که با مساعدت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و جلساتی که با آقای اسپهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم، طی بخشنامه‌ای مقرر شد شرکت‌ها برای پرداخت‌های ارزی معادل ریالی را طبق نرخ مصوب دولتی محاسبه و پرداخت کنند.

دولت همراه

دولت و نهادهای حکومتی با شعار "دولت همراه" در سالن ۴۱ نمایشگاه الکامپ بیست و چهارم حضور دارند. بخش بزرگی از صنف رایانه‌ فعالیت‌های خود را با همکاری دولت انجام می‌دهد و نمایشگاه الکامپ هم محل خوبی برای فعالیت‌های B۲G یا همان همکاری دولت و کسب‌وکارها است.  به همین دلیل حضور دستگاه‌های دولتی در این نمایشگاه یک ضرورت به شمار می‌رود.

سامانه ثبت‌نام بازدیدکنندگان

رضا حیدری مدیر اجرایی الکامپ در مورد سامانه ثبت‌نام نمایشگاه می‌گوید، سه نوع مخاطب در سامانه رجیستری برای حضور در نمایشگاه پیش‌بینی‌شده و امکان ثبت‌نام برایشان فراهم‌شده است. اساتید و دانشجویان، مدیران شرکت‌ها و فروشگاه‌ها و همچنین مدیران دولتی هر یک از این افراد اطلاعات خود را در سامانه وارد می‌کنند و به آن‌ها به همراه عکس، کارتی داده می‌شود که به‌وسیله آن می‌توانند وارد نمایشگاه شوند.