احترام به طبیعت، طبیعت ماست

شرکت ملی صنایع مس ایران، از این قاعده مستثنا نیست و به‌عنوان یک شرکت در کلاس جهانی، در شکار این فرصت‌هاست و تاکنون نیز بر این اساس حرکت کرده است و به استمرار آن اعتقاد دارد. شرکت ملی صنایع مس ایران تاکنون اقداماتی در جهت حفاظت محیط‌زیست داشته است که در آن‌ها نه‌تنها به محیط‌زیست به‌عنوان یک ارزش ذاتی نگریسته، بلکه به‌دنبال انجام یک کار درست برای کسب منفعت ناشی از این اقدامات بوده است. در ادامه، به مهم‌ترین اقدامات اشاره می‌شود.

۱. اجرای «طرح جامع آب» به‌منظور کاهش مصرف ۵۰درصدی آب تازه و استفادۀ مجدد آب در فرآیند تولید:

آب به‌عنوان یکی از ارزشمندترین منابع هر شرکت تولیدی شناخته می‌شود و کمبود یا عدم دسترسی به آن، پایداری هر بنگاه اقتصادی را به مخاطره می‌اندازد. در شرکت مس، با توجه به مصرف بالای این ماده حیاتی، طرح جامع آب تعریف شده تا با شناسایی سایر منابع قابل استفاده و استفاده مجدد از آب، هم از فشار مضاعف به منابع آب تازه جلوگیری و هم از آلودگی احتمالی محیط‌زیست پرهیز شود.

۲. حذف روغن‌های اسکارل (PCBs) در مجتمع سرچشمه:

شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان اولین شرکت معدنی در ایران، با صرف بیش از ۸ میلیارد تومان، نه‌تنها پسماندهای مربوط به PCBs بلکه تجهیزات آلوده به روغن‌های اسکارل را از همۀ خطوط تولیدی در مجتمع سرچشمه خارج و امحا کرد.

۳. اجرای طرح گازرسانی (جایگزینی گاز طبیعی به‌جای مازوت):

سوخت گاز به‌عنوان یک سوخت پاک و جایگزینی مناسب برای سایر سوخت‌های فسیلی که منشا خیلی از آلاینده‌های هواست، مطرح است.

۴. احداث کارخانه اسید سولفوریک برای حذف گاز SO۲ به ظرفیت حدود یک میلیون تن:

مهم‌ترین آلاینده هوا در صنعت مس SO۲ است که با احداث کارخانۀ اسید سولفوریک و تبدیل گاز SO۲ به اسید سولفوریک، نه‌تنها این آلاینده حذف شده، بلکه به یک محصول ثانویه تبدیل و موجبات درآمدزایی برای شرکت مس فراهم شده است.

شرکت مس در راستای مسوولیت زیست‌محیطی خود، علاوه بر موارد بالا، اقدامات قابل‌توجه دیگری هم داشته که به قرار زیر است:

۵. ایجاد و گسترش فضای سبز

۶. تهیه طرح جامع مدیریت پسماندها

۷. تهیه دستورالعمل اختصاصی ارزیابی آثار زیست‌محیطی صنعت مس

۸. استقرار سیستم جامع پایش زیست‌محیطی

رویکردها و اقدامات یادشده در شرکت مس، از دید سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی هم پنهان نمانده و طرح‌های زیست‌محیطی این شرکت، در بنیاد جهانی انرژی و جامعه مدیریت سبز اروپا عرضه شده و تندیس طرح‌های برگزیده را در میان طرح‌های ارائه‌شده، دریافت کرده است.