این نمایشگاه آبروی صنعت سنگ ایران است

نمایشگاه پیش رو در چه محیطی و با چه ویژگی‌هایی برگزار خواهد شد؟

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران با حضور بیش از ۴۰۰ شرکت داخلی و خارجی در فضایی به مساحت ۹۰ هزارمترمربع شامل ۲۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و ۷۰ هزار مترمربع فضای باز برگزار خواهد شد. فضای نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران این فرصت را در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم سنگ‌های کوپ معادن ایران را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذاریم و بسترهای لازم برای فروش این سنگ‌ها به تجار و بازرگانان بین‌المللی را فراهم آوریم.

پیش‌بینی شما از میزان استقبال از این دوره از نمایشگاه چیست؟

در سال گذشته حدودا ۴۰ هزارنفر از این نمایشگاه بازدید کردند و پیش‌بینی ما این است که این رقم امسال به حدود ۸۰ هزار نفر برسد. خوشبختانه کمپین حضور ۵۰۰ معدن سنگ ایران در نمایشگاه با استقبال بسیار گرم معدنکاران مواجه شد و حدودا ۴۰۰ معدن، سنگ کوپ خود را به این نمایشگاه ارسال کردند. پیش‌بینی ما این است که تمامی سنگ‌های کوپ ارسالی، توسط تجار و بازرگانان بین‌المللی خریداری شود. ما در تلاش هستیم تا نمایشگاه سنگ ایران را به بزرگ‌ترین مکان برای خرید و فروش و نمایش سنگ‌های کوپ و فراوری‌شده به تجار و بازرگانان خارجی تبدیل نماییم و تا بدانجا پیش رویم که تمامی تجار و بازرگانان خارجی علاقمند به صنعت سنگ ایران حداقل سالی یک بار و در نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران تمامی ظرفیت‌های معدنی و ظرفیت‌های سنگ‌های فراوری‌شده را ببینند و همکاری تجاری خود را با تولیدکنندگان ایرانی افزایش دهند. نکته‌ی مهم این است که با تلاش‌های رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی، شرکت هپکوی اراک برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران حضور خواهد داشت و ماشین‌آلات معدنی خود را به نمایش خواهد گذاشت، شرکت هپکو تقریبا تنها تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی در ایران است و ما امیدواریم بتوانیم بسترهای لازم برای رشد و توسعه همه جانبه این شرکت را فراهم کنیم.

علاوه بر این در این نمایشگاه، نمایندگان نمایشگاه‌های شیامن و شویتوی چین، نمایشگاه‌های سنگ هند، ازمیر و بورسای ترکیه به عنوان غرفه‌دار حضور می‌یابند. ضمن اینکه از ۵۰ تاجر بین‌المللی دعوت به عمل آمده تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند. کلیه اقدامات لازم برای حضور ایشان انجام شده و تمامی این پنجاه تاجر در موعد مقرر در نمایشگاه سنگ ایران حضور خواهند داشت. تمامی تجار و بازرگانان که به نمایشگاه خواهند آمد خریداران واقعی سنگ هستند. برخی از تجار اعلام آمادگی کرده‌اند تا از معادن و کارخانه‌های موجود در منطقه نیز بازدیدهایی داشته باشند و با تولیدکنندگان ایرانی مذاکرات لازم را انجام دهند تا پس از نمایشگاه نیز بتوانند همکاری‌های تجاری خود را با این مجموعه‌ها ادامه دهند.

از نظر شما مهم‌ترین کمکی که برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به صنعت سنگ ایران بکند، چیست؟

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف صنعت سنگ ایران کمبود حضور در بازارهای بین‌المللی و نمایشگاه‌های بین‌المللی است. تاکنون تولیدکنندگان صنعت سنگ ایران نسبت به مساله بسیار مهم و اساسی صادرات کم‌توجه بوده‌اند و تلاش‌های لازم را در این رابطه انجام نداده‌اند. نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در تلاش است تا این نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کند و در همین راستا در تمامی نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر خارج از کشور مانند نمایشگاه سنگ شیامن چین، ازمیر ترکیه، بورسای ترکیه و ورونای ایتالیا حضوری دائم و مستمر دارد.

برای اطلاع‌رسانی و معرفی نمایشگاه به فعالان خارجی سنگ چه اقداماتی انجام شده است؟

این نمایشگاه توانسته ارتباط بسیار خوبی با مجلات معتبر دنیا برقرار کند و تبلیغات خود را به صورت مداوم در مجلات هند، ترکیه، ایتالیا و برزیل منتشر نماید. در حال حاضر لوگوی نمایشگاه سنگ ایران و تبلغات آن در تمامی این مجلات منتشر شده و لوگوی این مجلات هم در سایت نمایشگاه درج شده است. برای نخستین بار مجلات معتبر و بین‌المللی و تخصصی صنعت سنگ دنیا نظیر مارموماشین ایتالیا، دنیای سنگ ترکیه، تکنولوژی سنگ ترکیه، استون پانورامای هند، استون ریویوی هند و بیزینس سنگ روسیه در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

آیا برنامه‌های جانبی دیگری از جمله برنامه‌های فرهنگی هم برای نمایشگاه در نظر گرفته‌ شده است؟

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که توسط نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران انجام شده، برگزاری مسابقه بین‌المللی داستان کوتاه، خطاطی، کارتون و عکس با موضوع سنگ است که تاکنون دو دوره از آن با موفقیت برگزار شده و دوره سوم آن نیز همزمان با برگزاری یازدهمین نمایشگاه سنگ ایران در حال برگزاری است. نفرات اول تا پنجم این مسابقه مشخص شده و در روز اختتامیه نمایشگاه جوایز خود را دریافت خواهند کرد. نحوه برگزاری این مسابقه بدین شکل است که علاقمندان آثار هنری خود را به خبرگزاری سنگ ایران ارسال می کنند و این آثار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته و به رأی گذاشته می‌شود. برای سومین دوره مسابقه حدودا ۱۲۵ هنرمند از ۲۵ کشور مختلف دنیا ۲۰۰ اثر هنری خود را ارسال کرده‌اند که در نهایت پنج نفر موفق شده‌اند بیشترین رای را از آن خود کنند. در سال گذشته حدودا یک میلیون و دویست هزار نفر از این آثار دیدن کردند و در مجموع ۵۷۶۱۶۴ نفر به این آثار رای دادند.

آیا در روند آماده‌سازی و برگزاری نمایشگاه با مشکلات و معضلاتی هم مواجه هستید؟

قطعا مشکلاتی هم در این نمایشگاه وجود دارد که لازم است به آنها توجه شود و بایستی که رسیدگی به آنها در اولویت کار مسئولان شهرستان محلات قرار گیرد. به عنوان مثال طبق مصوبات موجود باید ۳۰ هکتار زمین به این نمایشگاه واگذار گردد که تاکنون ۱۵ هکتار از آن واگذار شده و ۱۵ هکتار دوم هنوز واگذار نشده و تقاضا داریم که این واگذاری صورت گیرد. نمونه‌ای دیگر از این مشکلات این است که برق نمایشگاه به صورت تجاری محاسبه و اخذ می‌گردد که این مساله باعث شده هر ماهه مبالغ بسیار زیادی بابت پول برق پرداخت شود. از مسئولین محترم تقاضا داریم ترتیبی اتخاذ کنند تا برق این محل به صورت خدماتی محاسبه و اخذ شود.

یکی دیگر از مشکلات ما مساله‌ پرداخت مالیات است، ما تقاضا کرده‌ایم که نمایشگاه از پرداخت مالیات معاف شود. چراکه اینجا محل کسب درآمد نیست، بلکه به صورت اختصاصی برای صنعت سنگ کشور احداث شده و به نوعی آبروی صنعت سنگ کشور است. تاکنون حدود بیست میلیارد برای ساخت اینجا هزینه شده و اعضاء شرکت یکتاسنگ باز هم برای رشد و توسعه این مکان هزینه می‌کنند، باید در نظر داشت که نگاه این عزیزان به این مجموعه نگاه درآمدزایی نیست، سالی یک بار نمایشگاه در این مکان برگزار می‌شود و تمامی درآمد حاصل از آن، هزینه می‌شود. حتی در بسیاری از موارد مقدار هزینه‌ها از مقدار درآمد بیشتر می‌شود و اعضاء شرکت یکتاسنگ مجبور می‌شوند بخشی از هزینه‌ها را خود متقبل شوند، بنابراین چنین نمایشگاهی که منافع شخصی برای برگزارکنندگان ندارد،‌ شایسته است که معاف از مالیات گردد.

چه انتظار و توقعی از دولت در جهت حمایت از نمایشگاه دارید؟

طبق قانون دولت موظف است حدودا ده درصد از هزینه‌های انجام شده را به صورت کمک بلاعوض به نمایشگاه سنگ پرداخت کند. دولت تاکنون این مبلغ را پرداخت نکرده و تقاضا داریم این ده درصد بلاعوض به این نمایشگاه تعلق بگیرد تا مسئولین نمایشگاه بتوانند عملیات عمرانی را با قدرت و سرعت بیشتری انجام دهند.