کاهـش چشمگیر تـلفات توزیع برق

به گفته هری اوتیلا، مدیر فروش منطقه‌ای Ensto، «اکنون، شاید بتوان تفکر چرخه عمر را راهبرد غالب در حوزه ساخت خطوط توزیع جدید دانست. این مسأله زمانی بیشتر صدق می‌کند که عامل تجاری را مد نظر قرار ندهیم. کاهش حداقل ۳ تا ۴ درصدی تلفات توزیع برق، مانند آنچه در فنلاند محقق شده است، و استفاده از شبکه‌های برق هوشمندی که چرخه عمر مورد انتظارشان حداقل ۴۰ سال است مطمئنا مزیتی رقابتی برای صنایع مختلف و به ویژه صنایع انرژی‌‌بر ایجاد خواهد کرد.»

شبکه‌های برقی که با توجه به پارامترهای فوق ساخته شده باشند اتوماسیون شبکه را نیز ممکن می‌کنند. اتوماسیون شبکه نیز، در بلندمدت، به صرفه‌جویی بیشتر و استفاده بهینه از شبکه‌های برق کمک می‌کند. اکنون، بیش از ۱۵ سال است که Ensto در ایران حضور دارد و به عرضه کانکتورهای باکیفیت از جمله SLIP۲۲.۱۲۷ در این کشور می‌پردازد. این شرکت مجموعه جدید کانکتورهای SLIW خود را نیز به تازگی و با موفقیت وارد بازار ایران کرده است. مجموعه جدید کانکتورهای SLIW نسلی جدید از کانکتورهای IPC است. ساختار بسیار انعطاف‌پذیر این کانکتورها، که از گشتاور بهینه‌ای در حالت نصب‌شده برخوردار است، تلفات برق در خطوط توزیع را به حداقل می‌رساند.

همان گونه که اوتیلا نیز تصریح می‌کند، خطوط توزیعی که بر اساس استانداردها و با استفاده از تجهیزات تأییدشده ساخته شده باشند روند گذار روان و بدون مشکل از شبکه‌های برق فعلی به شبکه‌های برق هوشمند را ممکن می‌کنند زیرا در صورت وجود این شرایط، شبکه برق خود، به دلیل افزایش مصرف انرژی از منابع پراکنده، قادر به تحمل نوسان‌های بیشتر و غلبه بر محدودیت‌های جدید خواهد بود.

به هــمین

ترتــیب،

زیان‌های

تجاری

را نیز می‌توان با سرمایه‌گذاری در ساخت شبکه‌های برق هوشمند پیشرفته جدید کاهش داد.

«ما، در Ensto، تجربه‌ای مشابه را در بیش از ۶۰ کشور جهان داشته‌ایم و می‌دانیم هیچ راه‌حل واحدی نمی‌تواند این مشکل را برای همیشه برطرف کند. به همین دلیل است که معمولا یکی از سه راه‌حل زیر را به مشتریانمان پیشنهاد می‌دهیم.

۱) ساخت همه خطوط با استفاده از کابل‌های عایق‌شده

۲) درخواست طراحی کابلی جدید که سرقت را دشوارتر می‌کند

۳) استفاده از جریان مستقیم و تبدیل آن به جریان متناوب با استفاده از مبدل‌ها در نزدیکی منزل مشترکین»

همان گونه که اوتیلا می‌گوید، «تجربه نشان داده است که، در شرایط فعلی، نخستین گزینه بهترین انتخاب است و علاوه بر این که الگویی برای دستیابی به شبکه‌ای جهانی و رقابتی در آینده فراهم می‌آورد، برخورداری از چنین شبکه‌ای را نیز تضمین می‌کند. دومین گزینه نسخه پیشرفته گزینه اول است.به عبارت دیگر، گزینه دوم به استفاده از کابل‌های عایق دوجداره اشاره دارد. گزینه سوم بیشتر به آینده تعلق دارد. در این شرایط، به کابل‌های جدید جریان مستقیم نیاز خواهیم داشت و تعداد زیادی مبدل و محفظه نیز باید در شبکه نصب شوند. در حال حاضر، واحد تحقیق و توسعه Ensto در حال کار بررسی این گزینه است و در همین راستا، چند پروژه آزمایشی را نیز اجرا کرده است.»

14 (1)

هری اوتیلا، مدیر فروش منطقه‌ای Ensto

 

راه‌کارهای هوشمند برق

Ensto کسب‌و‌کاری خانوادگی و شرکتی بین‌المللی و فعال در حوزه فناوری‌های پاک است که در عرصه طراحی، ساخت و بازاریابی سامانه‌ها و ابزارهای الکتریکی مورد نیاز شبکه‌ها و برنامه‌های توزیع برق فعالیت می‌کند. هدف Ensto، یکی از شرکت‌های پیشگام جهان در حوزه فناوری، تبدیل شدن به رهبری جهانی در حوزه بهره‌وری و توسعه انرژی سبز است. محصولات Ensto، که در هفت کشور مختلف تولید می‌شوند، با محیط‌زیست سازگار هستند، به استفاده بهره‌ورانه از انرژی کمک می‌کنند و رد پای کربن را نیز به حداقل می‌رسانند.Ensto در سال ۱۹۵۸ میلادی تأسیس شد و ۱۶۰۰ متخصص حرفه‌ای مشتاق در دفاتر آن در اروپا و سایر کشورهای جهان مشغول فعالیت هستند. گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۲۶۰ میلیون یورو بود.

 

 

14 (2)