ورود فناوری ترمو وود Jartek به ایران

Jartek Invest Oy از شرکت‌های تخصصی فعال در حوزه فناوری‌های چوب‌بری و یکی از تأمین‌کنندگان پیشرو و خوش‌نام فناوری اصلاح حرارتی چوب در جهان است. طی دو دهه گذشته، این شرکت مستقر در لاهتی بیش از ۵۰ کوره اصلاح حرارتی را تولید و نصب کرده است و هم‌زمان در حال گسترش تخصصش با هدف تأمین نیازها و خواسته‌های مشتریان بوده است. در حال حاضر، شاهد تحویل نخستین تأسیسات اصلاح حرارتی چوب Jartek Invest به ایران هستیم. بدین ترتیب، تولید محلی ترمو وود آغازگر دوره‌ای جدید در بازار تثبیت‌شده ایران خواهد بود.

درباره اصلاح حرارتی چوب

فناوری ترمو وود روشی پیشرو برای اصلاح چوب است و مبنای راه‌کارهای فنی ارائه‌شده شرکت Jartek را نیز تشکیل می‌دهد.اصلاح حرارتی چوب صنعتی جوان است و هنوز در مرحله رشد قرار دارد. محصولات این شرکت به اقصی نقاط جهان عرضه می‌شوند و موفقیت کاربران این محصولات، که همان تولیدکنندگان ترمو وود هستند، خود نشانه‌ای از قابلیت اطمینان و کاربردپذیری این فناوری است. بسیاری از تولیدکنندگان ترمو وود، با خرید دوباره محصولات Jartek ظرفیت تولید ترمو وودشان را افزایش داده‌اند.

فرایند ترمو وود

هر چرخه از فرایند اصلاح حرارتی چوب بین ۵/۱ تا ۳ روز به طول می‌انجامد. البته، این چرخه ممکن است طولانی‌تر نیز باشد. عوامل اصلی تأثیرگذار بر طول مدت چرخه فرایند اصلاح حرارتی چوب عبارتند از: گونه و ضخامت چوب و میزان رطوبت آن در ابتدای فرایند. چوب‌هایی که پیش از آغاز فرایند اصلاح حرارتی، خشک شده باشند، در مقایسه با چوب‌های تر، به مدت زمان کمتری برای اصلاح حرارتی نیاز خواهند داشت. گرمای مورد نیاز این فرایند اغلب توسط فناوری روغن حرارتی تأمین می‌شود. بخار آب نیز یکی دیگر از عناصر به‌کاررفته در این فرایند است که همچون گازی محافظ عمل می‌کند و موادی را که بر اثر دمای بالا، از چوب استخراج شده‌اند، از کوره اصلاح حرارتی خارج می‌کند.

ویژگی‌ها و کاربرد ترمو وود

اکنون، تقریباً ۱۰ سال از ورود چوب‌های ترمو وود به ایران می‌گذرد و بیشترین حجم واردات این چوب‌ها به این کشور نیز به فنلاند تعلق دارد. در شهرهای اصلی ایران از جمله تهران، نمای بسیاری از ساختمان‌ها با استفاده از چوب‌هایی تزئین شده است که به روش حرارتی اصلاح شده‌اند. البته، این چوب‌ها تنها در نمای ساختمان‌ها کاربرد ندارد و شاید بتوان این کاربرد خاص را مشهودترین مورد استفاده از آن‌ها دانست.

فهرست زیر به گروهی از ویژگی‌های چوب‌های ترمو وود اشاره دارد که نتیجه تغییرات ایجادشده طی فرایند اصلاح حرارتی هستند:

ثبات ابعادی بیشتر

مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی وشرایط آب و هوایی

حذف رزین از چوب متعلق به گونه‌های سوزنی‌برگ

تغییر رنگ در همه لایه‌های ضخامت چوب

امکان کنترل رنگ با تغییر دمای فرایند

کاهش نسبی خواص مکانیکی که باید در مصارف نهایی مختلف مد نظر قرار بگیرد

تغییرات زیر بر کاربردپذیری چوب تأثیر می‌گذارد:

بعنوان نمای بیرونی، تغییرات میزان رطوبت نسبی هوا تغییر چندانی در ابعاد ترمو وود ایجاد نمی‌کند.

در محیط‌هایی که میزان رطوبت نسبی هوا در آن‌ها بالا است، میزان رطوبت ترمو وود پایین خواهد بود تا از رشد قارچ در آن جلوگیری شود. ترمو وودهای رنگ‌شده‌ای که از جنس سوزنی‌برگ هستند، به دلیل حذف رزین در فرایند اصلاح حرارتی، با مشکل نشت رزین مواجه نیستند.

پروژه‌ها در ایران

مازند چوب آریا یکی از شرکت‌های خصوصی خوش‌نام مستقر در تهران است. این شرکت، که سابقه‌اش در واردات الوار از روسیه به بیش از ۲۰ سال می‌رسد، در تلاش برای ارائه محصولاتی پیشرفته‌تر به مشتریان است. مذاکرات مازند چوب آریا با Jartek Investment برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌ ترمو وود این شرکت چند سال پیش آغاز شد و در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی، این شرکت تصمیم به سرمایه‌گذاری در فناوری‌ ترمو وود Jartek گرفت. قرارداد تحویل فناوری‌های ترمو وود Jartek Investment به مازند چوب آریا در تابستان همان سال به امضای طرفین رسید و سفارش‌ها نیز تا پایان سال از فنلاند به خریدار تحویل داده شد. در حال حاضر، خط تولید خریداری‌شده مازند چوب آریا در مراحل پایانی تجهیز و مونتاژ قرار دارد و فرایند تولید ترمو وود در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد. ظرفیت تولید سالانه ترمو وود در این خط تولید ۱۰ هزار متر مکعب است.

علاوه بر این، انجمن بین‌المللی ترمو وود نیز تقاضای عضویت مازند چوب آریا در این نهاد را پذیرفته است. فرایند تولید ترمو وود در این شرکت باید با طبقه‌بندی‌ها و دسته‌های محصول این انجمن مطابقت داشته باشد. طی همه این مراحل، شرکت مهندسین مشاور ماسا سلولز آریا (با مسئولیت محدود)، که در کرج مستقر است، پشتیابی فنی پروژه را به عهده داشته است.