آینده‌ساز صنعت انرژی آبی

در حال حاضر، جهان با چالش‌هایی اجتناب‌ناپذیر روبرو است. تغییرات اقلیم، رشد فزاینده تقاضای برق و زوال منابع طبیعی از جمله این چالش‌ها هستند. مطمئنا، انرژی‌های تجدیدپذیر پایدارترین راه‌حل مسأله‌ای هستند که در حوزه انرژی اکنون با آن روبرو هستیم. از میان این انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی آبی نقشی حیاتی در حل این مسأله ایفا می‌کند.

انرژی آبی یکی از جذاب‌ترین منابع انرژی موجود در جهان است. این انرژی آلاینده‌های چندانی تولید نمی‌کند و به سایر انرژی‌های عمده نیز وابسته نیست. انرژی آبی بی‌پایان و، از لحاظ اکولوژیک و تجاری، نیز مقرون به صرفه است. از میان انواع روش‌های تولید انرژی، نیروگاه‌های آبی بیشترین کارایی را دارند.

در ۱۵۰ سال اخیر، Voith Hydro، یکی از تأمین‌کنندگان پیشرو ایستگاه‌های انرژی آبی کلید در دست و خدمات مهندسی مرتبط با آن‌ها در سطح جهان بوده است. طیف تولیدات این شرکت، که یکی از تأمین‌کنندگان واقعی خط کامل محصولات این صنعت به شمار می‌رود، راه‌کارهای اتوماسیون، ژنراتورها، توربین‌ها و سامانه‌های کمکی را در بر می‌گیرد. Voith در زمینه ساخت نیروگاه‌های جدید، نوسازی نیروگاه‌های موجود و ارائه سبدی کامل از خدمات فعالیت می‌کند.

این شرکت هم‌زمان در ساخت کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین ایستگاه‌های انرژی آبی جهان سهیم است و راه‌حل‌هایی نوآورانه تدوین می‌کند که با ملاحظات اکولوژیک سازگار هستند. نیروگاه‌های تلمبه‌ای ذخیره‌ای Voith Hydro فناوری بسیار قابل‌اعتمادی عرضه می‌کنند که به صورت کامل از عهده رفع نوسانات شبکه بر می‌آید و انرژی مورد نیاز را تأمین و یا، برای استفاده در آینده، ذخیره می‌کند.

انرژی آبی در ایران

در حال حاضر، انرژی آبی نقشی مهم در تأمین برق مورد نیاز ایران دارد. ظرفیت تولید انرژی کل نیروگاه‌های آبی نصب‌شده در ایران تقریبا ۱۲ گیگاوات است. این رقم معادل ۱۵ درصد ظرفیت کل نیروگاه‌های برقی تکمیل‌شده این کشور، یعنی ۷۹ گیگاوات، است.

بیش از یک سوم نیروگاه‌های آبی ایران مجهز به فناوری Voith Hydro هستند. البته، پتانسیل  تولید انرژی آبی ایران بسیار بیشتر است و انتظار می‌رود، تا سال ۲۰۲۵ میلادی، به ۲۰ گیگاوات افزایش پیدا کند.

نوسازی سد دز

Voith قرار است پروژه نوسازی نیروگاه آبی سد دز را اجرا کند. این نیروگاه متعلق به سازمان آب و برق خوزستان (KWPA) است و در فاصله سال‌های ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ میلادی، روی رودخانه دز (در منطقه اندیمشک استان خوزستان) ساخته شده است. در آن زمان، نیروگاه آبی سد دز بزرگ‌ترین پروژه انرژی آبی ایران بود. Voith Hydro مجری نوسازی این نیروگاه خواهد بود.

این پروژه، با ارتقای هشت واحد توربین فرانسیس فعلی و تأمین هشت ژنراتور، گاورنرها و سامانه‌های تحریک جدید محقق خواهد شد. پس از نوسازی، میزان تولید انرژی نیروگاه آبی سد دز به ۷۳۶ مگاوات خواهد رسید. این رقم حاکی از افزایش تقریبا ۱۰ درصدی تولید انرژی در این نیروگاه است.

Dez Dam II