هدف، دستیابی به 140هزارتن تولید در سال

 در مورد تاریخچه شرکت و فعالیت‌های مربوط به آن توضیح دهید.

توسعه پایدار و حرکت در مسیر تعالی از اصول بنیادین و راهبردی گروه صنعتی بارز است. این سیاست، به تدریج تبدیل به یکی از اصول اولیه در منش سازمانی بارز شده است. بارز، اکنون به دنبال کسب جایگاه اول تولید تایر در میان کشورهای منطقه است. اعضای خانواده بزرگ بارز اشتیاقی وصف نشدنی به پیشرفت دارند و تلاش می‌کنند تا با اجرای برنامه‌های توسعه، دانش فنی و ماشین‌آلات تولیدی را به‌روز کرده و حجم تولید و تنوع محصولات را افزایش دهند. نتایج این تلاش‌ها سبب شد در ۱۰ سال اخیر، بارز ضمن نزدیک‌تر شدن به مقیاس‌های تولید جهانی، از نظر حجم تولید در صنعت تایر کشور در رتبه نخست قرار گیرد. همچنین، تا پایان سال ۱۳۹۸، هدف بزرگ دستیابی به ظرفیت ۱۴۰ هزار تن در سال با تاسیس کارخانه بارز کردستان و توسعه خطوط کارخانه بارز کرمان محقق خواهد شد که بدون شک، اتفاقی بزرگ و نقطه عطف مهمی در عرصه صنعت کشور خواهد بود.

همگام با پیشرفت صنعت خودرو در جهان و ایران، نیازهای مصرف‌کنندگان نیز تغییر کرده است. این موضوع، اهداف دیگری در افق پیشرفت سازمان ایجاد کرده که از مهم‌ترین آنها، تولید محصولات جدید و متنوع برای پاسخگویی به طیف وسیع‌تری از نیازهای مشتریان است. گروه صنعتی بارز برای دستیابی به این هدف، ضمن افزایش تنوع محصولات جدید عرضه شده به بازار، با روندهای جهانی و پدیده رادیال‌گرایی نیز خود را تطبیق داده و با موفقیت تایرهای رادیال تمام سیمی باری - اتوبوسی رادیال ون، وانتی و راهسازی را به بازار ایران ارائه کرده است. درنتیجه، کامل‌ترین گروه محصولات داخلی با ۱۷۸ نوع محصول مختلف، به برند پرافتخار و بزرگ بارز تعلق دارد. اکنون، در چهارمین دهه از فعالیت این برند ملی، فصلی جدید از موفقیت‌های بارز در حال رقم خوردن است و ثمره این اتفاق بزرگ، تاثیر چشمگیر خود در عرصه صنعت خودروی کشور را نمایان خواهد ساخت.

 در زمینه صادرات تایر چه فعالیت‌هایی دارید و برای توسعه این مهم چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

طبق نظر سازمان تنظیم مقررات بازار برای کنترل وضعیت تولید و عرضه تایر در کشور، صادرات تایر به خارج از کشور از مهر ماه ممنوع شده و توزیع تایر در اختیار این سازمان قرار گرفته که همین مساله باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه فروش شده است. در سال ۹۶ و در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ به میزان ۱۴.۴ میلیون دلار صادرات به کشورهای افغانستان، پاکستان، آذربایجان، عراق، سودان، رومانی، قبرس، زیمبابوه، ترکیه، ترکمنستان، سوریه، یمن و نیجریه توسط گروه صنعتی بارز انجام شد که با ایجاد ممنوعیت، تمام بازارهای صادراتی از دست می‌رود.

 محصولات شرکت شما چه مزیت‌هایی از نظر استاندارد و تکنولوژی و ... نسبت به محصولات موجود در بازار دارد؟

در حال حاضر، از نظر تکنولوژی و ماشین‌آلات تولید، تمام تایرهای رادیال گروه صنعتی تایر بر اساس دانش فنی روز دنیا و با استفاده از ماشین‌آلات تمام اتوماتیک دریافت شده از شرکت «کنتیننتال» آلمان تولید می‌شوند. بارز، پس از چند سال با درونی‌سازی تکنولوژی، به بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در ایران تبدیل شد که ۱۰۰ متخصص کارآزموده و تحصیل‌کرده دارد. همچنین، در کنترل کیفیت محصولات نیز از جدیدترین ماشین‌آلات مانند دستگاه تست «یونیفرمیتی» تمام اتوماتیک و کنترل ساختار تایرهای رادیال تمام سیمی با اشعه X استفاده می‌شود. در همین راستا، گروه صنعتی بارز مرکز آزمونی در شهر کرمان تاسیس کرد که این مرکز، بزرگترین مرکز آزمون تست تایر و خودرو در خاورمیانه است. گروه صنعتی بارز به عنوان تامین‌کننده اصلی خودروسازان نیز در حال فعالیت است. بارز پس از ارزیابی بر مبنای استانداردهای جهانی موفق به دریافت گرید B رنو - نیسان شد. بدین معنا که علاوه بر ارتقای کیفی سیستم مدیریت کیفیت، گروه صنعتی بارز می‌تواند به صورت تامین‌کننده اصلی (Original Equipment) با سایر سایت‌های تولید خودروهای رنو - نیسان همکاری داشته باشد.

همچنین، گروه صنعتی بارز پس از تجربه موفق رنو، در مورد پژو و پروژه «ایکاپ» نیز محصول جدید بارز با نام OptiDrive، موفق شد پس از دریافت تاییدیه از سوی مرکز تست «سرام» فرانسه به عنوان تایر اصلی پژو ۳۰۱ در ایران معرفی شود. در نتایجی که توسط مرکز تست سرام منتشر شده، تایر شرکت «میشلن» به عنوان بزرگترین تولیدکننده تایر در جهان به عنوان محصول مرجع برای آزمون تایر بارز در نظر گرفته شده است. در این آزمون OptiDrive موفق شد در بسیاری از شاخص‌های اصلی بسیار شبیه به نمونه اصلی عمل کند و این تایر تنها تایر ایرانی دارای استاندارد اروپا (Emark) است.

گروه صنعتی بارز اولین و تنها تولیدکننده تایرهای خودروهای شاسی بلند در ایران است. در حدود چهار سال گذشته، ابتدا گروه محصول با طرح رویه Sportech در مرکز تحقیق و توسعه گروه صنعتی بارز طراحی شده و پس از پشت سر گذاشتن مراحل آزمون به بازار عرضه شد. Sportech ابتدا در سایز ۲۲۵/ ۷۰R۱۶ تولید شد که در «سوزوکی گرند ویتارا» و وانت «کاپرا» قابل استفاده است. گروه صنعتی بارز در بازار تایرهای جایگزینی نیز سعی کرده تا با پاسخگویی به نیازهای مشتریان، استقرار سیستم مدیریت فروش منطقه‌ای، کنترل و پایش منظم قیمت‌ها و افزایش حجم نظرسنجی‌ها در بازار تایر کشور، نسبت به رقبا، تمایزی درخور توجه را کسب کند. اکنون، این گروه با همکاری بیش از ۳۰۰ نماینده فروش و بیش از ۱۳۰ نماینده خدمات پس از فروش، بزرگترین شبکه فروش و خدمات پس از فروش تایر کشور را در اختیار دارد.

جهت رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در لاستیک‌های تولیدی چه اقداماتی در دست اجرا دارید؟

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷ میلادی تصمیم گرفت، سیستمی تحت عنوان «ریچ» (REACH) طراحی کند که بر اساس این پروژه جدید زیست‌محیطی، باید تمامی مواد شیمیایی قبل از ورود به بازار اروپا مورد آزمایش قرار گیرند. برای اینکه شرکت بتواند تایر تولیدی خود را صادر کند باید مقدار PCA روغن مصرفی تایرها حدود ۳ درصد باشد. در حال حاضر، به درخواست اداره طراحی آمیزه و پژوهش‌های مواد، سه روغن تستی از ترکیه ارسال شده که تعیین مقدار PCA روغن و تست‌های فیزیکی و مکانیکی آمیزه‌هایی که با این روغن تولید شده‌اند، در حال انجام است. همچنین، پروژه‌هایی برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی (از جمله دی‌اکسید‌کربن) به وسیله طراحی تایرهایی با مقاومت غلتشی کمتر دارد. این امر، موجب کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی محیط‌زیست خواهد شد. از دیگر اقدامات انجام شده، می‌توان به حذف سالانه ۶۰ تن نوار پلاستیکی با حذف فرآیند رپ‌زنی، کاشت یک اصله درخت به ازای هر ۱۰۰۰ حلقه تایر تولیدی، حمایت مالی جهت جلوگیری از انقراض نسل خرس سیاه بلوچی، تشکیل انجمن زیست محیطی بارز سبز، مدیریت پسماند و همکاری با شرکت لاستیک سیرجان جهت روکش کردن تایرهای مستعمل و استفاده مجدد از آنها اشاره کرد.

 چشم‌انداز صنعت تایر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چشم‌انداز صنعت تایر وابسته به خودروسازان است. صنعت خودرو همواره در حال پیشرفت و بهبود بوده، به همین دلیل خودروهای روز نیازمند تایرهایی با عملکرد بهبود یافته است. ویژگی‌های ترمزگیری در زمین‌های خیس، صدا (نوفه)، مقاوت غلتشی، فرمان‌پذیری و راحتی سرنشینان از اهم ویژگی‌های مورد توجه خودروسازان است. برای رفع نیاز صنعت خودرو، تایرسازان باید در تلاش برای تولید تایرهای با ویژگی‌های بهبود یافته باشند. همچنین نسل جدید خودروها، شامل خودروهای برقی و هیبریدی در حال افزایش بوده که این خودروها نیازمند تایرهای با استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ است، به همین دلیل تایرسازان باید تایرهایی متفاوت از تایرهای فعلی طراحی کنند. همچنین، با توجه به گران شدن مواد اولیه تایر شامل دوده، نخ و کائوچوی مصنوعی، تولید تایرهای بایاس در گروه کامیونی و وانتی به‌صرفه نخواهد بود و تایرسازان در پنج سال آینده مجبور به خروج از این گروه محصول و توقف تولید تایرهای بایاس و جایگزینی این گروه محصول با تایرهای رادیال خواهند بود.

 تاثیر توسعه صنعت تایر بر اقتصاد کشور چیست؟ چه راهکارهایی برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌کنید؟

در سال ۹۵، میزان واردات تایر ۹۸ هزار تن بود که عمده آن را تایرهای TBR تشکیل می‌داد و همچنین، تولید داخلی به ۲۲۶ هزار تن رسید. در سال ۹۶ نیاز کشور به ۲۸ میلیون حلقه (۳۳۰ هزار تن) رسید که با توجه به آمارها پیش‌بینی می‌شود نیاز کشور در سال ۹۷ به ۳۰ میلیون حلقه (۳۴۵ هزار تن) برسد. تقریبا یک‌سوم تایر ایران از محل واردات تامین می‌شود. به همین دلیل، برای توسعه اقتصاد و پیشرفت پیشنهاد می‌شود در ایران کارخانه ایجاد شده و به سبب آن، جلوی واردات تایر به‌ویژه تایرهای TBR به کشور گرفته شود. گروه صنعتی بارز در جهت توسعه صنعت تایر در ایران، طرح توسعه خط تولید در بارز کرمان، تولید ۵۰ هزار تن تایر TBR و برنامه‌ای برای تامین نیاز ۵۰ درصدی گروه تایرهای رادیال سواری کشور را دارد.

 تولید تایر توسط شرکت شما چه سهمی از تقاضا در بازار و نیاز کشور را تامین می‌کند؟

در سه سال اخیر، هر سال تولید تایرهای سواری اضافه شده که سهم بارز از بازار این گروه محصول ۲۶.۴ درصد و در خصوص تایرهای باری و اتوبوسی به میزان ۲۶.۳ درصد در ایران است. همچنین، گروه صنعتی بارز ۴۵.۶ درصد از سهم بازار تایرهای کشاورزی ایران را دارا بوده و از جمله برنامه‌های بارز، تامین نیمی از تایرهای ایران است.

 عوامل موثر بر تعرفه و قیمت‌گذاری لاستیک‌های تولیدی چیست؟

۴۰ درصد از مواد اولیه در صنعت تایر وارداتی و یکی از معضلات صنعت تایر ارسال ارز به خارج از ایران است. مشکل دیگر، خرید مواد اولیه به روپیه و پرداخت نرخ تبدیل روپیه به دلار است. با محاسبه این موارد، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان به تایرسازان تعلق نمی‌گیرد و در واقعیت قیمت، نزدیک به ارز نیمایی است. این مشکلات هزینه‌های تمام شده را افزایش داد. قیمت‌گذاری در صنعت تایر بسیار به قیمت مواد اولیه وابسته است اما قیمت لاستیک ایران را سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تعیین می‌کند. همانطور که اشاره شد قیمت مواد اولیه بسیار افزایش یافته است اما متناسب با آن قیمت در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان افزایش پیدا نمی‌کند که این امر موجب می‌شود حاشیه سود تایرسازان روند نزولی داشته باشد.

از طرفی، قیمت مواد اولیه تولید داخل همچون دوده، نخ و کائوچو مصنوعی افزایش یافت که این امر باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات شد و همچنین، دولت دستور داده بود که نرخ فروش ثابت است و نباید تغییر کند. این مسئله موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای تایرسازان شد و بسیاری از کارخانه‌ها به آستانه ورشکستگی رسیده و گروه صنعتی بارز نیز زیان دید. عوامل موثر در تعرفه تایر، میزان تقاضا و تولید تایر در کشور است. در ایران ۹ شرکت تایرسازی وجود دارد که بیشتر این شرکت‌ها برای تولید تایر رادیال سواری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از جمله گروه صنعتی بارز که یک کارخانه با ظرفیت اسمی ۴۴ هزار تن در کردستان برای تولید تایرهای PCR، LTR و SUV احداث کرده است. بنابراین، در گروه تایرهای رادیال سواری کشور به مرز خودکفایی رسیده و طبعا تعرفه واردات این نوع تایرها بالاست.

اما در گروه تایرهای TBR تنها تولیدکننده، گروه صنعتی بارز است و ۲۶ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند، بنابراین، تعرفه در این گروه محصول به پنج درصد کاهش یافته تا نیاز کشور تامین شود. این موضوع موجب واردات تایرهای بی‌کیفیت و لطمه زدن به گروه صنعتی بارز شده است. گروه صنعتی بارز در اوج مشکلات، زمانی که بیشتر شرکت‌ها محصولات خود را عرضه نمی‌کردند، با زیان، تایرهای خود را به بازار عرضه کرد و التهاب بازار را کاهش داد.

 با توجه به تحریم و شرایط موجود در کشور، صنعت تایر با چه مشکلاتی مواجه است؟

صنعت تایر همانند دیگر صنایع، تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و مشکلات و مسائل جدی برای این صنعت به‌وجود آمده است. برای تولید یک تایر به ۱۵۰ نوع مواد اولیه نیاز است که ۴۰ درصد از این مواد، وارداتی است و اگر یکی از این مواد اولیه موجود نباشد، تولید تایر با مشکل مواجه و متوقف می‌شود. یکی از مشکلات، واردات مواد اولیه صنایع تایر است. وجود برنامه‌هایی همچون قیمت متفاوت ارز به این صنعت آسیب می‌زند، پیش از این، ارز دولتی به مواد اولیه تایر تعلق می‌گرفت اما یک‌باره همه مواد اولیه در گروه ارز آزاد و نیمایی قرار گرفت، به همین دلیل وضعیت تولید تایر با مشکل بسیار جدی مواجه شد.

 برای برون‌رفت از مشکلات از دولت چه انتظاراتی دارید؟

برای برون‌رفت از مشکلات، دولت باید تسهیلاتی فراهم کند تا انتقال ارز جهت خرید مواد اولیه به سادگی صورت پذیرد و همچنین، بوردکراسی‌های موجود برای ترخیص کالا کاهش یابد زیرا مواد اولیه پس از گذشت زمان منقضی شده و کارایی خود را از دست می‌دهند و فرایند طولانی ترخیص کالا موجب تحمیل زیان به تایرسازان می‌شود. همچنین، تخصیص ارز دولتی برای تولیدکنندگان وابسته به صنعت تایر مانند دوده، روغن و کائوچوی مصنوعی از اهم موضوعات است. با تخصیص ارز دولتی به این صنایع و قطعات، امکان کاهش قیمت مواد اولیه برای تایرسازان فراهم می‌شود و در نتیجه، قیمت تمام‌شده محصولات پایین خواهد آمد.

19