مساله کمبود نقدینگی

سیم و کابل شاهین فعالیت خود را در صنعت برق چگونه آغاز کرد؟

سیم و کابل شاهین در سال ۱۳۷۱ شروع به کار کرد. در آن سال‌ها حوزه فعالیت ما بیشتر معطوف به تولید سیم‌های ساده ۵/ ۱ و ۵/ ۲ بود. اما بعد از آن با توسعه فعالیت‌ها و تلاش‌های مدیران و کارکنان از سال ۱۳۸۰ جزو پنج شرکت برتر تولیدکننده حوزه سیم و کابل ولتاژ پایین بودیم. پس از آن با تجهیز، نوسازی و وارد کردن ماشین‌آلات پیشرفته موفق به تولید کابل‌های غلاف سربی، کابل‌های نسوز و ابزار دقیق شده که اوج فعالیت‌های ما در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ بود و با گسترش فعالیت‌ها به تولید قابل قبولی در آن سال‌ها دست یافتیم. در سال ۱۳۹۱ به دلیل بروز برخی مشکلات و رکود بازار فعالیت کارخانه کند شد. اما از اواخر سال ۱۳۹۳ مجدداً تولید انبوه را شروع کردیم و توانستیم همه محصولاتی را که قبلاً تولید می‌کردیم وارد مدار کنیم. با توجه به اینکه بازار هم دیگر بازار قدیم نبود و بخشی از مشتریان خود را از دست داده بودیم اما در این سال‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که بتوانیم شرکت را به جایگاه اصلی خود برگردانیم. هدف اصلی ما به‌کارگیری تمامی ظرفیت اسمی و امکانات موجود در کارخانه است که در آینده‌ای نزدیک با تلاش و کوشش بیشتر و با همکاری مسوولان استان به آن دست خواهیم یافت.

 با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت اقتصاد کشور، به طور مشخص مهم‌ترین مشکلات موجود پیش روی صنعت سیم و کابل چیست؟

 مهم‌ترین مشکلات، شرایط نامناسب و رکود حاکم بر بازار است. شرایط بازار امروز با سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ بسیار متفاوت است، به طور مثال ما خطی داریم که تنها هفت یا هشت نمونه مثل آن در ایران وجود دارد و در سال ۱۳۸۹ از اولین واردکنندگان آن به کشور بودیم. این خط تا اواخر سال ۱۳۹۱ به صورت کاملاً فعال در حال تولید و عرضه محصول بود. ولی پس از آن فقط در چند پروژه از این خط استفاده شد تا جایی که به دلیل نبود سفارش، این خط تعطیل و بخش قابل توجهی از سرمایه شرکت به کنار گذاشته شد. در میان شرکت‌های دیگر هم شاید دو یا سه خط همچنان فعال باشند. این امر نشان می‌دهد پروژه‌های زیادی در کشور فعال نیست. از سوی دیگر اشکالاتی که در توزیع و تخصیص مس به شرکت‌ها وجود دارد، مشکلاتی را برای فعالان حوزه سیم و کابل به وجود می‌آورد. از دیگر مشکلات این بخش می‌توان از کمبود سرمایه در گردش و عدم تخصیص وام‌های ارزان و کم‌بهره از سوی نهادهای مالی نام برد. امروزه تولیدکنندگان این صنعت با توجه به افزایش ناگهانی و چند برابری قیمت مس و پی‌وی‌سی که از مهم‌ترین مواد مورد نیاز این صنعت است با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

سایر فعالان صنعت سیم و کابل نیز به این موضوع اشاره کردند که به دلیل قوانین بورس، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و فعال در پروژه‌های مهم کشور نمی‌توانند نیاز خود را از بورس تهیه کنند. چه موانعی در این رابطه وجود دارد؟

بله، کاملاً درست است. شرایط بورس به گونه‌ای است که به شرکت ما که شرکتی بزرگ در منطقه محروم سرخه و با پروژه‌های متعدد هستیم، اجازه حضور در بورس را نمی‌دهند. مشکلات متعددی از جمله مسائل مالیاتی، بانکی و بسیاری از ضوابط و مسائل اجرایی که پیش رو قرار دارد، باعث شده اغلب تولیدکنندگان نتوانند نیازهای خود را از بورس تهیه کنند.

شما به مشکلات این حوزه اشاره کردید. اگر بخواهید به سایر این مسائل اشاره کنید، از چه مواردی باید نام برد؟

ورود شرکت‌های بدون شناسنامه، تولید محصولات بی‌کیفیت، نوسانات نرخ ارز، کمبود و گرانی مواد اولیه و برخی از بوروکراسی‌های اداری از سایر مشکلات است.

راه‌حلی که بتواند مشکلات را از جلوی پای صنعت شما بردارد و این صنعت را به روزهای خوب خود نزدیک کند، چیست؟

 به نظر بنده ایجاد ثبات قیمتی در بازار مواد اولیه، اولویت‌بندی و فراهم شدن شرایط حضور در بورس، تامین سرمایه در گردش ارزان از سوی بانک‌ها، اعطای امتیازات خاص از سوی ادارات و دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت صنایع، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی راه‌های برون‌رفت از مشکلات پیش روی این صنعت است. البته همان‌طور که اطلاع دارید قوانین و مقررات سازمان‌های مذکور در شرایط تورم، تحریم و رونق یکسان است.

سیاستگذاری دولت و وزارت نیرو در صنعت سیم و کابل چگونه باید باشد تا به توسعه این صنعت کمک کند؟

خوشبختانه تاکنون سازمان‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی منطقه همکاری خوبی با این شرکت داشته‌اند که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد ولی چنانچه مساعدت بیشتری از سوی این عزیزان با این مجموعه و سایر تولیدکنندگان به عمل آید قطعاً تاثیر بسزایی در امر تولید، اشتغال، صادرات و رونق بازار خواهند داشت. مساعدت‌هایی که هزینه‌های زیادی برای آنان ندارد از جمله صدور ضمانتنامه‌های بانکی با شرایط آسان‌تر، گشایش اعتبار اسناد داخلی، تنفس در پرداخت دیون مالیاتی و تامین اجتماعی و... ولی می‌تواند تولیدکنندگان را به جایگاه اصلی خوشان برساند.