تولید مطمئن و پایدار

واحد اول این نیروگاه در اوایل سال ۱۳۵۲ و واحد دوم آن در اواخر همان سال به بهره‌برداری رسید. پیمانکار اصلی نیروگاه شرکت اسپی باتیگنول فرانسه و بهره‌بردار آن تا قبل از انقلاب اسلامی شرکت هندی تاتا بوده است. خوشبختانه بعد از انقلاب این نیروگاه توسط متخصصان متعهد داخلی و بومی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در همین راستا با توجه به اهداف وزارت محترم نیرو در امر خصوصی‌سازی نیروگاه زرند از تاریخ ۱/ ۱/ ۸۱ به‌ منظور بهره‌برداری از تاسیسات نیروگاهی به شرکت مدیریت تولید برق زرند تغییر نام یافت و رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

مشخصات واحدها: بویلرهای نیروگاه ساخت شرکت M.A.N آلمان از نوع واتر تیوپ درام‌دار با سیرکولاسیون طبیعی است که ظرفیت هر کدام ۱۳۵ تن بخار در ساعت است. توربین‌های نیروگاه ساخت شرکت ESCHER WYSS فرانسه از نوع ضربه‌ای، تک‌پوسته‌ای، تک‌سیلندر و ۱۲ طبقه با ۳۰۰۰ دور بر دقیقه و توان ۳۰۰۰۰ کیلووات هستند و ژنراتور و اکسایتر آن ساخت شرکت JEUMONT SCHINEIDER فرانسه و قدرت ژنراتور ۵/ ۳۷ مگاولت آمپر و اکسایتر ۲۱۱ کیلوولت آمپر است. برج خنک‌کن آن از نوع برج خنک‌کن ‌تر ساخت شرکت اسپی باتیگنول فرانسه است. آب نیروگاه از شش حلقه چاه عمیق تامین می‌شود. این شرکت به منظور دستیابی به اهداف خود از استانداردهای ۲۰۰۷: OHSAS۱۸۰۰۱، ۲۰۰۴: ۱۴۰۰۱ ISO و ۲۰۰۸ :۹۰۰۱ ISO و HSE تحت عنوان استانداردهای مدیریت کیفیت، ایمنی، بهداشت و زیست‌محیطی استفاده می‌کند.

تجهیزات انتقال انرژی: یک پست انتقال نیرو ۱۳۲ کیلوولت از نوع باسبار دوبل که دارای دو دستگاه ترانسفورماتور ۱۳۲/ ۱۱ کیلوولت و دو دستگاه ترانسفورماتور ۲۰/ ۱۳۲ کیلوولت و ۱۴ فیدر (۴ فیدر خط ۱۳۲-۹ فیدر ۲۰ کیلوولت و ۱ فیدر کوپلاژ ۲۰ و ۱ فیدر کوپلاژ ۱۳۲) است که برق تولیدی نیروگاه را به شبکه سراسری و شبکه برق زرند منتقل می‌کند.

سام ایزدی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق زرند درباره فعالیت‌های این نیروگاه و میزان انرژی تحویلی به شبکه سراسری گفت: چنانچه واحدها به طور معمول و عادی در مدار تولید باشند و از طرف دیسپاچینگ با توجه به دستورالعمل هیات تنظیم بازار برق برنامه عدم نیاز شبکه اعمال نشود و هیچ‌گونه محدودیتی از طرف شبکه و دیسپاچینگ اعلام نشود توانایی تحویل تا حدود ۳۹۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی به شبکه سراسری را داریم.

وی با اشاره به رشد پنج‌درصدی میزان آمادگی واحدها نسبت به سال‌۹۶ افزود: در سه‌ماهه تابستان ۹۷ وضعیت بهره‌برداری نیروگاه بسیار خوب و مطلوب بوده به طوری که ضریب آمادگی نیروگاه ۹۸ درصد بوده است و با بهره‌برداری بهینه از واحدهای تولیدی نیروگاه توانستیم به تولید بی‌سابقه انرژی در طول ۴۴ سال بهره‌برداری از نیروگاه برسیم.

ایزدی با تاکید بر اهمیت تعمیرات به موقع و بهره‌برداری واحدها طبق استانداردها و در موعد مقرر و تاثیر آن در افزایش آمادگی، افزود: تعمیرات دوره‌ای واحدها هرساله در دو نوبت و در فصول بهار و پاییز به منظور پایداری واحدها و کاهش خروج‌های اضطراری صورت می‌گیرد که از مهم‌ترین اقدامات انجام‌گرفته در این خصوص می‌توان به انجام تعمیرات روتین، پیشگیرانه و پیش‌بینانه، میان‌دوره‌ای واحدها، تست و سرویس مبدل‌های حرارتی نیروگاه، قلیاشویی بویلرها، تعمیرات برج خنک‌کن، تعمیر فیدپمپ‌ها، تعویض هیترهای فشار قوی، بازسازی مخازن هوای فشرده، بازدید و رفع عیوب مسیرهای هوای مشعل‌ها، تعویض پمپ، لوله‌ها و شافت غلاف چاه‌ها، تعویض والوهای آب و بخار، همچنین انجام تعمیرات میان‌دوره‌ای واحدهای اول و دوم، تامین یک دستگاه تصفیه روغن پرتابل جهت تصفیه روغن توربین‌ها، بهینه‌سازی سیستم‌های ابزار دقیق بویلر واحد اول (کنترل، BMS و کنترل سطح درام)، بهینه‌سازی سیستم‌های حفاظت توربین ۱ و ۲، انجام کالیبراسیون کلیه تجهیزات اندازه‌گیری، نصب، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی تجهیزات اندازه‌گیری سطح درام و بازسازی کامل جرثقیل ۵۵ تن شرکت اشاره کرد که در نیمه اول سال جاری در جهت حفظ پایداری واحدها و کاهش خروج‌ها به منظور آمادگی بیشتر و بهتر برای تولید برق مطمئن و پایدار انجام گرفته است و برای پیک تابستان ۹۸ دو مرحله تعمیرات دوره‌ای برای واحدها تدوین شده است که مرحله اول از تاریخ ۲۰ آبان ۹۷ تا ۲۹ آبان‌ماه ۹۷ برنامه‌ریزی و انجام گرفت و هم‌اکنون هر دو واحد نیروگاه در آمادگی کامل برای تولید هستند و مرحله دوم تعمیرات دوره‌ای برای واحد اول از تاریخ ۲۶ اسفند ۹۷ لغایت ۱۱ فروردین‌ماه ۹۸ در نظر گرفته شده است که ان‌شاءالله در موعد مقرر انجام خواهد شد و واحدها با آمادگی کامل در پیک تابستان ۹۸ در مدار تولید خواهند بود.

وی در ادامه گفت: در نیروگاه توجه به ساخت داخل و استفاده از تخصص و توان نیروهای بومی از اهمیت زیادی برخوردار است که وجود سه کمیته راهبردی (تحقیقات- ساخت داخل-پیشنهادات) در نیروگاه نشان از این واقعیت است و از نمونه‌های مهم توجه به کارکنان، تخصص و توان داخلی، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب است که برای اجرای این طرح ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده است و با اخذ تاییدیه محیط‌زیست توانسته‌ایم با اجرای یک کیلومتر خط انتقال با هدف جمع‌آوری، انتقال و تصفیه سالانه ۲۰۰ هزار مترمکعب در سال پساب تصفیه شده با کیفیت مطلوب اقدام کنیم و هم‌اکنون تصفیه فاضلاب با ۱۵ مترمکعب در ساعت برای استفاده در فضای سبز و سیکل صنعتی در حال فعالیت است که در آینده‌ای نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ مترمکعب در ساعت خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی با توجه به اینکه امکاناتی از قبیل فضای کارگاهی مناسب از گذشته وجود داشته، با کمترین هزینه ممکن توسط متخصصان داخلی کارگاه تولیدی راه‌اندازی، تجهیز و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در حال حاضر بسیاری از قطعات مختلف مورد نیاز نیروگاه برق با کیفیت خوبی توسط متخصصان داخلی در این کارگاه تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اجرای این طرح کمک شایانی به صرفه‌جویی اقتصادی، افزایش تجربه و بالا بردن توان نیروهای داخلی شده است، همچنین با استفاده از توان داخلی توانستیم در زمینه ساخت تجهیزات مهم نیروگاه صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم که ساخت لیف استریپ گلند توربین، ساخت پمپ‌های اسکرو سه‌محوره سوخت بویلرها، ساخت جوینت کندانسور، ساخت سیل‌های برنجی روغن توربین و هیتر فشار قوی مازوت، پره‌های ثابت و متحرک توربین، پوسته LP توربین، ساخت ترانسمیترهای سطح درام، انواع دیافراگم‌های ابزار دقیق و اجرای سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ، تجهیزات اندازه‌گیری الکتریکی، کارت‌های کنترل و شینه‌های ژنراتور نمونه‌ای از آن است. وی ضمن بیان این مساله که حفاظت از محیط‌زیست و انجام اقدامات زیست‌محیطی از مهم‌ترین اهداف و چشم‌انداز نیروگاه است، اظهار داشت: خریداری و نصب تجهیزات اندازه‌گیری میزان آلایندگی دود خروجی از بویلرهای نیروگاه به همراه نصب نرم‌افزار برای دسترسی آنلاین سازمان محیط زیست و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی به این اطلاعات برای کنترل و کاهش میزان آلایندگی‌ها و پیگیری مجدد پروژه گازسوز کردن بویلرهای نیروگاه از اقدامات مهم در این زمینه است.

در خصوص کاهش آب مصرفی نیز برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی صورت گرفته که می‌توان کاهش مصرف آب خام و کاهش دریناژ پساب به محیط زیست با احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، تهیه شرح کارترمیم و بازسازی برج خنک‌کن، برنامه‌ریزی و اقدام برای کاهش میزان خوردگی و رسوب‌گذاری با کنترل شیمیایی دقیق با توجه به نامطلوب بودن کیفیت آب خام و بهره‌برداری بهینه از سیستم RO و افزایش طول عمر ممبران‌ها به بیش از پنج سال را از اقدامات اساسی در جهت کاهش مصرف آب نیروگاه عنوان کرد.

 نیروگاه زرند بعد از انقلاب توسط متخصصان داخلی بهره‌برداری شد.