چرخ خانه‌سازی به حرکت درمی‌آید

محمد اسلامی اخیرا میزبان رئیس‌جمهور در ساختمان مرکزی وزارت راه و شهرسازی بود و در آنجا، گزارشی از اقدامات بر زمین مانده در بخش مسکن و همچنین برنامه‌ای که برای حرکت رو به جلو در این بخش تدارک دیده شده است را به دکتر روحانی ارائه کرد.

متولی بخش مسکن در دولت، بنا دارد نیاز خانه‌اولی‌ها و دهک‌های کم‌درآمد به مسکن را به جای تمرکز صرف بر تسهیلات خرید، از طریق عرضه حمایتی، تامین کند. پاسخ دولت به این نیاز براساس برنامه وزارت راه و شهرسازی، بر دو مدار «تکمیل حدود نیم‌میلیون واحد مسکونی مهر باقی مانده» و «ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در نقاط مختلف شهرهای کشور» استوار است. این نوع عرضه که کارشناسان اقتصاد مسکن از آن به «خانه‌های ارزان‌قیمت مناسب خانه‌اولی‌ها و گروه‌های کم‌درآمد» نام می‌برند، قرار است به خانه‌دار شدن این گروه از متقاضیان مسکن بینجامد.

محمد اسلامی در این‌باره اعلام کرد: چرخ تولید مسکن- خانه‌سازی- در کشور با اجرای این برنامه به حرکت درمی‌آید و شتاب می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با استناد به مطالعات صورت‌گرفته در معاونت مسکن، درباره نیاز سالانه کشور به ساخت مسکن گفت: سالانه در کشور به حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی جدید نیاز داریم. بخشی از این واحدها در حالت طبیعی توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود اما در برنامه جدید دولت، طی دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید از طریق حمایت و پشتیبانی مستقیم دولت و همچنین شهرداری‌ها در نقاط مختلف کشور احداث خواهد شد تا به تعادل‌بخشی به حجم عرضه و تقاضا در بازار مسکن کمک کند.

اسلامی در عین حال که بر «تقویت قدرت خرید مسکن جامعه فاقد مسکن» تاکید دارد اما درباره افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، کاملا با احتیاط صحبت می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: ما هنوز به جمع‌بندی لازم برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن نرسیده‌ایم و باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد چراکه ممکن است آثار منفی برای متقاضیان داشته باشد.

اما آنچه در برنامه وزیر راه و شهرسازی قطعی شده، عرضه جدید مسکن با تیراژ ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است.

اسلامی با بیان اینکه قانون اساسی صراحت دارد که دولت وظیفه دارد زمینه خانه‌دار شدن مردم را فراهم کند، افزود: اگر بتوانیم جریان پایدار تولید و عرضه مسکن در کشور را به شکلی که در برابر نوسانات شدید و دوره‌های رکود و رونق، پایدار باشد، ایجاد کنیم، نتایج مثبت آن،‌ بهر‌ه‌مندی و فرصت تامین مسکن برای اقشار نیازمند حمایت را‌ فراهم می‌کند.

اسلامی درباره جزئیات ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور گفت: یک بخش از این برنامه به احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری اختصاص دارد که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همان تدابیری که در قانون پیش‌بینی شده است، در شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر احداث خواهد شد.

مهم‌ترین هدف در این بخش آن است که اقشار هدف را در شهرهایی که براساس مطالعات آماری انتخاب می‌شوند، پوشش دهد. بخش دیگر برنامه، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری است که به این منظور ۲۷۰۰ محله در ۳۱ استان کشور هدف‌گیری شده‌ است. در محلات هدف بازآفرینی شهری سه اقدام صورت می‌گیرد. اقدام اول، احیای چهره کالبدی بافت فرسوده و بهبود شرایط اجتماعی در این محله‌ها است. اقدام دوم تکمیل سرانه‌های خدمات شهری برای زیست‌پذیر شدن بافت است و اقدام سوم نیز احداث واحدهای مسکونی جدید با تخریب خانه‌های کلنگی و غیرقابل استفاده است. بخش سوم برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور نیز به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید طی دو سال آینده اختصاص دارد. در شهرهای جدید، زمین‌های متعلق به دولت برای عرضه مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بافت‌های فرسوده شهری نیز برای بازآفرینی زمین‌های دولت و شهرداری‌ها زیر بار عرضه و ساخت‌وساز خواهد رفت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این برنامه با مشارکت مردم و فعالیت موثر شرکت‌های ساختمانی، انبوه‌سازان و توسعه‌گرها عملیاتی می‌شود.

امسال ۲۰۰ هکتار از زمین‌های دولتی واقع در بافت‌های فرسوده برای بازآفرینی شهری قرار داده شده است و عملیات شناسایی اراضی مستعد بازآفرینی نیز با شتاب بالا ادامه دارد. ضمن آنکه در لایحه بودجه سال ۹۸ نیز برای تکمیل مسکن مهر ۶ ردیف اختصاص داده شده تا منابع لازم برای این کار محقق شود.

وزیر راه و شهرسازی از استقبال فعالان ساختمانی برای حضور و مشارکت در برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خبر داد و گفت: با عرضه مسکن ارزان‌قیمت در تیراژ مناسب، می‌توان تقاضای اجاره را به سمت خانه‌دار شدن هدایت کرد تا مشکل جدی هزینه‌های اجاره‌نشینی نیز برای بخشی از خانوارها حل و فصل شود.