اثربخشی رسانه‌های جمعی در توسعه اقتصادی

از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین موضوع‌ها در اقتصاد امروز دنیا این است که هیچ کشوری فقط با تکیه بر این منابع قادر به ادامه حیات و رونق اقتصادی نخواهد بود، بلکه نیازمند ابزاری واسطه‌ای اما موثر در چرخه اقتصاد توسعه بخش است. یکی از شاخص‌های تاثیر گذار در توسعه تولید و ارزش آفرینی در اقتصادهای بزرگ جهانی که در سال‌های اخیر مورد توجه نظریه پردازان توسعه قرار گرفته، نقش رسانه‌های جمعی در رونق بخشیدن و توسعه کسب و کارها و ایجاد بازار‌های داخلی و بین‌المللی برای بخش‌های تولیدی و خدماتی است. وابستگی شدید مردم جوامع امروز به رسانه‌ها در حدی است که به نظر می‌رسد زندگی بدون رسانه‌ها دچار اخلال و حتی غیر ممکن می‌شود. از هنگام رسوخ امواج رسانه‌های دیداری و شنیداری و به دنبال آن توسعه رسانه‌های مکتوب و گرایش آنها به کارکرده‌های تخصصی، هر لحظه دایره آگاهی‌های ساکنین کره خاکی افزون‌تر شده و تصور اینکه روزی برسد که بدون اتکا به یکی از انواع رسانه‌های گروهی و کسب اطلاع و افزایش آگاهی از محیط پیرامون بتوانیم به حیات خود ادامه دهیم کار دشواری باشد.

اکنون این کارکرد عمومی‌رسانه‌های گروهی توانسته اصلی ترین نقش را در تعاملات اقتصادی که لازمه تداوم زندگی در هر جامعه با هر نگرش و دیدگاه و گرایش دینی و مذهبی است، ایفا کند. از این رو است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، رسانه‌ها، بخش مهم و انکار ناپذیر اقتصاد امروز هستند.به عبارتی در جهان امروز توجه صاحبان سرمایه نیز به سمت رسانه‌ها جلب شده است، زیرا با گسترش تکنولوژی‌های تولید و افزایش عرضه محصولات مازاد بر مصرف و تعاملات جهانی، بازار‌ها از شکل سنتی خارج شدند و تولیدکنندگان برای بقای خود، چاره‌ای جز شناخت رقبا و پیش‌بینی آینده بازار و رفتار اقتصادی جوامع ندارند و در این حالت رسانه‌ها به عنوان ابزاری در جهت معرفی محصولات تولیدی برای مصرف‌کنندگان و ترسیم دورنمای آینده برای اتخاذ تدابیر راهبردی برای تولیدکنندگان نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند. بسیاری از صاحب نظران اقتصادی بر این باورند که امروزه رسانه نقشی مهم‌تر از پول در اقتصاد دارد، اگر پول، تولیدکننده را تشویق به راه‌اندازی یک مجموعه اقتصادی می‌کند، رسانه، یک جهان را قانع می‌کند که از این محصول استفاده کنند.

شاید درک این واقعیت چندان دشوار نباشد، زیرا می‌بینیم یک محصول تولید شده در کشورهای صاحب شبکه‌های ارتباطی گسترده از جمله آمریکا، به سرعت، مصرف‌کننده جهانی پیدا می‌کند و همان محصول در کشوری محروم از این امکانات رو به نابودی می‌رود.برای ایجاد انگیزه در پیشرفت اقتصادی قبل از هر امر دیگری مردم باید توسعه و پیشرفت را بشناسند. جامعه باید لزوم تغییرات را درک و در مورد راه‌های مختلف ایجاد تغییر، اطلاعات لازم را کسب کند. در این شرایط است که رسانه‌های همگانی با ایفای نقش آموزشی و خبری خود، در ایجاد تحول و مهارت‌ها، ارزش‌ها و انگیزه‌ها موثرند. بیان این مقدمه به منظور بیان ضرورت افزایش آگاهی فعالان اقتصادی از شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد جهانی به طور عام و داخل کشور به‌طور خاص است که به نظر می‌رسد برگزاری همایش سالانه چشم‌انداز فولاد و معدن ایران با دستیابی به همین هدف و نقش‌آفرینی رسانه‌های گروهی در ترسیم این دور نما برگزار می‌شود.

بنابراین انتظار می‌رود برگزارکنندگان این همایش با درک واقعی شرایط حاکم بر صنعت فولاد و معادن به بررسی فرصت‌ها و تهدید‌های این صنعت بپردازند تا مسیری روشن برای ادامه فعالیت دست‌اندرکاران این بخش اقتصادی کشور ترسیم کنند، زیرا بسیاری از فعالان این صنعت بر این باورند که کمبود‌هایی که در زنجیره فولاد وجود دارد تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد. به اعتقاد بسیاری از فعالان این بخش، زنجیره فولاد کماکان در حلقه کنسانتره و سنگ‌آهن با کمبود مواجه است. کمبود کنسانتره و سنگ‌آهن نشان می‌دهد که اگر سیاست‌گذاران و متولیان امر اقتصاد کشور، برای برقراری توازن در این زنجیره چاره‌اندیشی نکنند، چالش‌های جدی در صنعت فولاد کشور ایجاد خواهد کرد . این در حالی است که شرایط حاکم بر اقتصاد کشور ناشی از تحریم‌های اقتصادی، همچون موانع صادرات محصولات و واردات تکنولوژی‌های نوین، می‌تواند فضایی به مراتب دشوارتر را برای آینده پیش رو قرار دهد.