هدایت 42 پروژه در منطقه گل‌گهر سیرجان

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای سال ۱۳۹۷، تولید مجموع ۲۷ میلیون تن محصولات مختلف را در دستور کار دارد که نسبت به تولید سال ۱۳۹۳، حدود ۱۰۳ درصد رشد خواهد داشت. این در حالی است که با گذشت ۹ ماه از آغاز سال، شرکت از برنامه تولید تعیین شده برای سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۲ درصد پیشی گرفته است. مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حالی که شرکت را صادرات محور نمی‌داند وضعیت عملکرد این شرکت را تشریح کرد. ناصر تقی‌زاده به مناسبت «نهمین همایش چشم‌‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران» با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۱۷ کارخانه در منطقه گل‌گهر سیرجان در حال فعالیت است به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: با توجه به اینکه تنها ۷ درصد از تولیدات  شرکت گل‌گهر صادر می‌شود، بنابراین نمی‌توان در این حجم از صادرات، گل‌گهر را صادرات محور دانست.

وی تاکید کرد: اگر صادرات محصولات از سوی گل‌گهر انجام می‌شود به لحاظ تعداد پروژه‌های بزرگی که در دست داریم نیازمند قطعات و تجهیزات هستیم و بنابر تصمیمات گرفته شده در هیات مدیره، اقدام به صادرات بخش کوچکی از محصولات گل‌گهر کرده‌ایم. تقی زاده با اشاره به مشکلاتی که پس از خروج آمریکا از برجام در سیستم بانکی و تعاملات با شرکت‌های طرف قرارداد خارجی پدید آمده، خاطرنشان کرد: گل‌گهر همانند گذشته با توجه به روش‌های کاربردی که در تحریم‌های سابق بهره برده است، در این مقطع زمانی نیز تلاش می‌کند تا از پس چنین مشکلاتی برآید.

اما انتظار این است که درفضای داخلی از بنگاه‌های اقتصادی که دارای پروژه هستند حمایت کافی شود تا در این برهه از زمان، اشتغال‌زایی کشور تحت تاثیر قرار نگیرد. ناصر تقی‌زاده در ادامه تصریح کرد:با این حال در منطقه سیرجان هیچ یک از فرزندان شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد در مجموع ۲۱۶ نفر بدون شغل نیستند و با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده آمار اشتغال ایثارگران این منطقه از ۳۷ درصد قبل از سال ۹۴ به بیش از ۶۲ درصد در سال‌های اخیر افزایش یافته است. وی گفت: درهمین راستا برای هم‌افزایی بیشتر فعالان صنعت فولاد و معدن کشور،گل‌‌گهر بای نخستین‌بار نقش بسزایی در برگزاری چنین همایش‌هایی که با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور اسلامی‌مان برگزار می‌شود، حمایت جدی ‌دارد.‌

وی به افزایش سرانه تولید به میزان ۱۳ درصد در دوره ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل  در گل‌گهر اشاره کرد و افزود: این نسبت در سال ۹۳ با ۱۵ درصد رشد همراه بوده که در سال ۹۷ سرانه تولید ۹ ماهه به ۹۸ درصد ارتقا یافته است. تقی‌زاده به دستیابی شرکت به رتبه سوم از حیث ارزش بازار در میان شرکت‌های بورسی اشاره کرد و گفت: گل‌گهر در سال ۹۴ در میان ۳۹۵ شرکت رتبه ۲۲ را داشت که امسال رتبه آن از میان ۴۳۰ شرکت بورسی به رقم ۳ ارتقا یافته است. وی گفت: گل‌گهر در حال حاضر دارای ارزش بازاری بیش از ۲۳۶ میلیاردی است و می‌توان اعلام کرد که سهامداران بازدهی بیش از ۵۷۰ درصدی را از سال ۹۴ تا ۹۶ تجربه کردند. مدیرعامل معدنی و صنعتی گل‌گهر ضمن اشاره به این مطلب که گل‌گهر در ۹ ماه نخست سال‌جاری ۷۷ درصد از برنامه را محقق کرده است، یادآور شد: شرکت طی مدت یادشده با تولید ۸/ ۲۰ میلیون تن انواع محصول از برنامه خود پیشی گرفته است. این در حالی است که در مقایسه با ۹ ماهه ۴ سال گذشته رشدی معادل ۱۰۳ درصد را در تولید به ثبت رسانده ایم.

ناصر تقی‌زاده از مهم‌ترین عوامل کاهش استخراج سنگ آهن از معدن یک در سال جاری را کمبود لاستیک و قطعات ماشین‌آلات معدنی و کاهش آماده به کاری عنوان کرد و افزود: با توجه به موارد پیش رو با بهره‌گیری از نوآوری‌های روز دنیا اقدام به جبران چنین کمبود‌هایی کرده‌ایم. وی ادامه داد: در این راستا به روش جدید استخراج با تکنولوژی IPCC در تلاش هستیم تا بهره‌گیری از ذخایر را با توجیه اقتصادی بیشتر و در عمق ۳۰۰ متر زیر زمین، دنبال کرده و برای کاهش هزینه‌های استخراج و افزایش بهره‌وری اقدام کنیم. وی معتقد است که این روش توام با نوآوری به ما در راستای کاهش ۶۰ درصدی هزینه‌ها کمک شایانی می‌کند. وی گفت: در انجام فعالیت‌های اکتشاف، کارشناسان معدنی ما اکنون تا عمق ۲۵۰ متر را نیز به ثبت رسانده‌اند. تقی‌زاده گفت: نتایج اکتشافات گسترده گل‌گهر نشان می‌دهد که ضخامت ذخیره تا ۱۶۰ میلیون تن باشد که این امر از بزرگترین دستاوردهای گل‌گهر در رسالت ملی خود تا کنون به شمار می‌رود. وی تصریح کرد: اکتشافات، بخش اول زنجیره معدن را تشکیل می‌دهد و در واقع، آغازکننده حلقه زنجیره ارزش افزوده بخش معدن است. هر اندازه که اکتشافات بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تکمیل شود، معادن و ذخایر بیشتری نیز در اختیار خواهیم داشت.

مدیرعامل معدنی و صنعتی گل‌گهر با اشاره به این مطلب که اکتشافات گل‌گهر در دو فاز استانی و بین معدنی به انجام می‌رسد، اظهار کرد: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حال حاضر در چندین استان کشورشامل استان‌های کرمان، یزد و خراسان مشغول به انجام عملیات اکتشافی است. دو استان کرمان (محدوده گل‌گهر و بین معادن کنونی) و یزد (محدوده ایران مرکزی) بیش از سایر مکان‌ها مورد توجه قرار دارند. زیرا با توجه به آنومالی‌های ثبت شده در اکتشافات گذشته و کنونی، به‌نظر می‌رسد پتانسیل‌های بسیاری در این دو ناحیه وجود دارند. شرکت گل‌گهر در دو محدوده یاد شده، به‌صورت فعال برای عملیات اکتشافی حضور دارد که خوشبختانه با نتایج مثبتی همراه بوده است. وی در خصوص اکتشافات بین معادن نیز تصریح کرد: عملیات حفاری اکتشافی در محدوده بین معادن منطقه گل‌گهر از نیمه سال ۹۷ شروع شد و طی آن، تعداد ۵۵ گمانه اکتشافی حفاری و اطلاعات مربوط به آن ثبت و بررسی شده است. در این منطقه چندین آنومالی شامل ۱۱، ۷ و ۱۲ مورد اکتشاف قرار گرفته‌اند که متراژ کل حفاری ۲۷ هزار و ۷۰۰ متر و مقدار ذخیره اثبات شده ۱۶۰ میلیون تن تخمین زده شده است که ذخایر جدید را به حدود ۵۰۰ میلیون تن افزایش داد.

وی از حضور معاون اول رییس جمهور در استان هرمزگان، از طرح انتقال آب خلیج فارس متعلق به کنسرسیوم شرکت‌های معدنی و فولادی در ماه گذشته تقدیر کرد و گفت: در این دیدار که مدیران شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو نیز حضور داشتند طرح انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کرمان، یزد و اصفهان برای معاون اول رییس جمهوری تشریح شد. ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل معدنی و صنعتی گل‌گهر ضمن اعلام این مطلب که اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در جریان طرح‌های در دست اجرا در استان کرمان از سوی گل‌گهر قرار گرفته، تصریح کرد: دولت محترم به تفصیل از طرح‌های در دست اجرای گل‌گهر آگاه است و در این زمینه خواستار آنیم که همانند گذشته توجه لازم را به پروژه‌های ملی نظیر پروژه‌های گل‌گهر داشته باشد. وی در خصوص طرح‌های در دست اجرای شرکت گل‌گهر علاوه بر طرح انتقال آب خلیج فارس گفت : هم‌اکنون گل‌گهر پروژه‌های در دست اجرای گل‌گهر شامل طرح توسعه آهن اسفنجی و فولاد، کنسانتره، طرح زیست محیطی، توسعه معدنکاری و حمل‌ونقل ریلی است که با جدیت، همگی در حال اجرا هستند و امیدواریم با حمایت‌های دولت بتوانیم علاوه بر توسعه کشور به اشتغالزایی بیشتر یاری رسانیم.

تقی‌زاده در خصوص جزییات طرح‌های توسعه ای در دست اجرا خاطر نشان کرد: پروژه مگا مدول  ۸/ ۱  میلیون تنی آهن اسفنجی در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در حال پیشرفت است و در مراحل پایانی به سر می‌برد، به زودی برای افتتاح این طرح از معاون اول ریاست جمهوری دعوت خواهیم کرد. همچنین طرح تولید سه میلیون تنی ورق را پیش رو داریم که با وجود اجرای تحریم‌ها با سرعت مناسبی در حال اجراست. این طرح از پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا برخوردار است و تاکنون معادل ۵ هزار تن سازه فلزی آن تجهیز و نصب شده است. تقی زاده در پاسخ به این پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر تامین فاینانس از بانک اوبر اتریش و وضعیت آن در شرایط پدید آمده در تحریم‌ها خاطرنشان کرد: اگر چه موارد این چنینی با تحریم‌ها دچار مشکل می‌شوند، اما ما در برنامه‌ریزی‌های خود باشیوه مناسب این موارد را مرتفع می‌کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که طرح‌هایی که مربوط به تولید فولاد خام و ورق گرم می‌شوند، در مجموع بیشترین سهم از سرمایه موردنیاز این شرکت را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این شرکت برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تنوع‌بخشی سبد محصولی، عزم جدی دارد. وی ادامه داد: کل سرمایه مورنیاز طرح‌های بخش فولادسازی ۱.۰۳۳ میلیون یورو و ۵.۵۸۴ میلیارد ریال است که از این میزان ۵/ ۱۱ درصد منابع ارزی و ۹/ ۸۰ درصد منبع ریالی تامین شده است. تقی‌زاده تصریح کرد: طرح‌های بخش فولاد شرکت در مجموع ۴ میلیون تن به ظرفیت هر کدام از فولاد خام و ورق گرم کشور خواهد افزود. وی با اشاره به این مطلب که پس از طرح‌های مربوط به تولید فولاد و محصولات فولادی، طرح‌های مربوط به آهن اسفنجی بیشترین سرمایه را در سبد پروژه‌های این شرکت نیازمند هستند، یادآور شد: مجموع سرمایه موردنیاز آهن اسفنجی، ۴۴۰ میلیون یورو و ۴.۹۶۳ میلیارد ریال است که از این میزان تاکنون ۱/ ۱۶ درصد از منابع ارزی و ۳/ ۸۱ درصد از منابع ریالی آن تامین شده است. این طرح‌ها در مجموع ۳ تن به ظرفیت آهن اسفنجی و ۶۴۰ هزار تن به ظرفیت بریکت خواهد افزود.

وی گفت: طرح‌های مربوط به  گندله، در مجموع به مبلغ ۱۱۶ میلیون یورو و ۲.۵۲۳ میلیارد ریال سرمایه نیازمند است که تاکنون به ترتیب ۵/ ۴۱ و ۵/ ۷۰ درصد آن تامین شده است و این طرح‌ها حدود ۹ میلیون تن به ظرفیت گندله‌سازی کشور اضافه می‌کند. مدیرعامل معدنی و صنعتی گل‌گهر با اشاره به این مطلب که گل‌گهر در کنار مردم استان کرمان قرار دارد، اضافه کرد: طرح‌های مربوط به کنسانتره و سنگ‌آهن، نیز رقم یورویی معادل ۲۶۴ میلیون یورو و رقم ریالی معادل ۷.۳۸۰ میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد که با تلاش هیات مدیره معادل ۵/ ۳۵ درصد یورویی و ۹/ ۲۳ درصد ریالی آن تامین شده است. وی گفت: طرح‌های تولید کنسانتره و سنگ‌آهن نیز حدود ۱۵ میلیون تن به ظرفیت خردایش سنگ‌آهن و بیش از ۶ میلیون تن به ظرفیت کنسانتره می‌افزاید.

مدیرعامل گل‌گهر با اشاره به ۴۲ طرح در دست اجرای این شرکت به ارزش کل ۲.۸۱۶ میلیون یورو به صورت ارزی و ۳۲.۳۱۶ میلیارد ریال به صورت ریالی تصریح کرد: از این مبالغ ۴/ ۲۳ درصد از منابع مالی ریالی تامین شده است. وی افزود: این شرکت به نیروی انسانی خود به چشم دارایی می‌نگرد و ارتقای سطح کیفی جامعه بومی را یکی از مسوولیت‌های خود می‌داند. تقی‌زاده افزد: در همین راستا از میان طرح‌های حاضر شرکت، ۱۲ مورد مربوط به بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین کاهش آثار زیست محیطی است که شامل: احداث مجتمع آب شیرین کن بندرعباس، پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی کشور، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی در سیرجان و احداث بیمارستان فاطمه‌الزهرا گل‌گهر است.

وی به کاهش بهای تمام شده تولید هر تن گندله در گل‌گهر اشاره کرد و افزود: بهای تمام شده تولید هر تن گندله در سال ۱۳۹۳ معادل ۳/ ۳۷ یورو بود که این میزان در سال ۱۳۹۶  تا حدود ۰/ ۴۱ یورو برای هر تن افزایش یافت. تقی‌زاده معتقد است: طرح‌های شرکت گل‌گهر نویددهنده سرعت بیشتر در توسعه است و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از آنها بر سرعت اشتغالزایی و همچنین درآمد شرکت افزوده شود. این طرح‌ها برای اولین بار در ایران، کلیه فرآیندهای تولید از معدن تا محصول نهایی از زنجیره فولاد را در یک منطقه کنار هم انجام می‌دهد. از این رو گل‌گهر به یکی از مناطق مهم و تاثیرگذار اقتصادی در ایران بدل خواهد شد.