مدیران شهرهای جدید و مسوولان شرکت زمین و مسکن کره‌جنوبی موسوم به شرکت LH، با ارائه تجربه بیش از ۵ دهه تلاش برای عملیاتی‌سازی طرح‌های دولت این کشور در ایجاد، راه‌اندازی و توسعه شهرهای جدید کره‌جنوبی اعلام کردند: می‌توان این تجربیات را در سایر کشورها نیز بومی‌سازی و عملیاتی کرد؛ کره‌ای‌ها که از دهه ۱۹۶۰ میلادی برای پاسخ به نیاز قابل توجه به مسکن به‌خصوص تامین مسکن طبقات کم‌درآمد و نیازمند جامعه اقدام به ساخت اولین نسل از شهرهای جدید در این کشور کردند هم‌اکنون با پیاده‌سازی تجربه موفق ایجاد و راه‌اندازی شهرهای هوشمند، در آستانه ساخت و بهره‌برداری از نسل چهارم شهرهای جدید در این کشور هستند؛ هم‌اکنون سه نسل از شهرهای جدید در این کشور ظرف مدت نیم قرن اخیر ایجاد و به‌مرحله بهره‌برداری رسیده است و این کشور یکی از مهم‌ترین کشورهای دنیا در ایجاد و توسعه‌ شهرهای جدید محسوب می‌شود؛ کره‌ای‌ها همچنین هم‌اکنون در حال انتقال پایتخت اداری این کشور به یک شهر جدید هوشمند با نام «سجونگ» هستند که به اعتقاد آنها با بومی‌سازی این تجربه می‌توان نسبت به انتقال پایتخت اداری ایران نیز اقدام کرد.

در همایش «شهرجدید، شهر هوشمند» که در دو روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین‌ماه و چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه سال‌جاری در دو بخش و در محل هتل هما و دانشگاه تهران برگزار شد هیات کره‌ای ابتدا با تشریح روند برنامه‌ریزی و توسعه شهرهای جدید هوشمند در کره‌جنوبی، به تشریح نقش شهرهای جدید کره در برنامه آمایش سرزمین این کشور پرداختند؛ سخنرانان کره‌ای با اشاره به روند سیاست‌گذاری، ایجاد و شکل‌گیری شهرهای جدید در کره‌جنوبی ضمن تشریح اهداف توسعه این شهرها در نهایت تجارب و توصیه‌های مربوط برای توسعه پایدار شهرهای جدید ایران را ارائه کردند. در این همایش همچنین اعضای هیات کره‌ای روش‌های تامین مالی احداث و توسعه شهرهای جدید در این کشور را شرح دادند و توصیه‌هایی مبنی بر موارد کاربرد هر کدام از این روش‌ها برای سایر کشورها متناسب با شرایط هر کشور بیان کردند.

در ابتدای این همایش مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه موفق کره‌جنوبی در انتقال پایتخت اداری اعلام کرد: موضوع انتقال پایتخت اداری از تهران درحال‌حاضر در مجلس شورای اسلامی مطرح است که قصد داریم از تجربیات کره‌جنوبی در این باره بهر‌مند شویم. حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در همایش «شهر جدید، شهر هوشمند» گفت: کره‌جنوبی تجربیات ارزشمندی در حوزه توسعه شهرهای جدید به‌ویژه شهرهای جدید هوشمند دارد که قصد داریم از تجربیات این کشور در این زمینه استفاده کنیم. وی خاطرنشان کرد: این همایش و سایر نشست‌ها در این زمینه کمک می‌کند تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ کنیم. طاهرخانی با اشاره به سابقه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران و کره‌جنوبی این همکاری را برای اقتصاد کشور مثبت ارزیابی کرد.وی با اشاره به رشد شتابان شهرنشینی در ایران گفت: براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، هم‌اکنون حدود ۷۴ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند و کشور طی سه دهه گذشته روند شتابانی را به لحاظ رشد شهرنشینی تجربه کرده است. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: چالش‌های متعددی که به لحاظ کاهش تاب‌آوری شهرها و مخاطرات زیست‌محیطی پیش‌روی ما قرار دارد توسعه شهری را به یک ضرورت مهم برای کشور تبدیل کرده است. طاهرخانی با اشاره به سه دهه تجربه در اجرای سیاست شهرهای جدید در کشور افزود:در کشور ما همواره چالش‌های زیست‌محیطی، ناهماهنگی‌ها، رشد شتابان توسعه شهرها و تقدم توسعه مسکن بر زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی وجود داشته است که در طول زمان منجر به شکل‌گیری شهرهای جدیدی شد که از اهداف خود به دور مانده و با مشکلات و چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. وی با اشاره به تجربیات گسترده و موفق کره‌جنوبی در توسعه شهرهای جدید به‌خصوص شهرهای جدید هوشمند خاطرنشان کرد: کره‌جنوبی از یک دهه پس از شروع سیاست توسعه شهرهای جدید رویکرد توسعه این شهرها را از شهرهای صرفا سکونتی به شهرهای برخوردار از همه کارکردهای شهری تغییر داد؛ ما نیز قصد داریم از تجربه این کشور برای کیفی‌سازی و توسعه شهرهای جدید در ایران بهره‌مند شویم.

در همین نشست، سفیر کره‌جنوبی در ایران نیز اعلام کرد: منافع احداث شهرهای جدید هوشمند متعلق به نیازمندان است. کیم هونگ سون، سفیر کره‌جنوبی در همایش «شهر جدید، شهر هوشمند» خاطرنشان کرد: پروژه شهر جدید هوشمند پروژه سودآوری برای دولت‌ها نیست. در واقع هدف دولت کره‌جنوبی از احداث این شهرها سودآوری اقتصادی برای دولت نیست بلکه منافع آن متعلق به مردم و نیازمندان به جهت تامین مسکن برای این افراد در شهرهای هوشمند و برخوردار از همه امکانات است. وی خاطرنشان کرد: توسعه شهرهای جدید هوشمند اگرچه در سال‌های گذشته در ایران مورد توجه واقع نشده است اما از این پس با تحکیم روابط ایران و کره‌جنوبی انتظار می‌رود دستاوردهای مهمی در این زمینه حاصل شود.

روند توسعه شهرهای جدید هوشمند در کره‌جنوبی

در این همایش، شین کوانگ هو، عضو هیات کره‌ای و از مدیران توسعه شهرهای جدید در کره‌جنوبی، روند برنامه‌ریزی و توسعه شهرهای جدید هوشمند در کره‌جنوبی را تشریح کرد. وی در این باره اعلام کرد:از سال ۱۹۶۰ میلادی به دنبال نیاز گسترده به تامین مسکن و اسکان جمعیت، سیاست ایجاد و توسعه شهرهای جدید در کره‌جنوبی کلید خورد. از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد نیز همزمان با رشد وتوسعه تکنولوژی در دنیا و کره‌جنوبی، نیازهای جدید در این زمینه ایجاد شد که به‌دلیل افزایش نیاز به ساخت مسکن منجر به پیاده‌سازی سیاست‌های جدید در حوزه شهر و مسکن شد. در نتیجه دولت کره‌جنوبی اقدام به ساخت و توسعه شهرهای جدید کرد و برای این منظور اقدام به تاسیس شرکتی با عنوان «شرکت زمین و مسکن کره‌جنوبی-LH» کرد و قوانین مربوط به خرید و فروش زمین و توسعه شهرها را به تصویب رساند.

به گفته وی، در دهه ۶۰ میلادی همزمان با آغاز سیاست توسعه شهرهای جدید سبک «آپارتمان‌نشینی» برای اولین بار به فرهنگ ساخت‌وساز و شهرهای کره‌جنوبی وارد شد و در دهه ۷۰ میلادی همراه با توسعه اقتصادی و افزایش جمعیت شهرنشین، سیاست‌های جدیدی برای ارتقای محیط مسکونی و افزایش ساخت مسکن در شهرهای جدید دنبال شد. در همین دوران مجتمع‌های بزرگ مسکونی نیز احداث شد؛ در دهه ۸۰ میلادی نسبت جمعیت شهرنشین در کره‌جنوبی به کل جمعیت این کشور به ۷۰ درصد رسید و همین موضوع یکی از دلایل ایجاد شهرهای جدید در اطراف سئول، پایتخت این کشور بود. وی ادامه داد: در این دوره برای ساخت و توسعه شهرهای جدید و تامین مسکن در این شهرها عمدتا از روش تامین مالی «پیش‌فروش» استفاده شد، قواعد جدید توسعه شهر و زمین عملیاتی شد و همین موضوع منجر به کاهش وابستگی به منابع مالی برای ایجاد وتوسعه شهرهای جدید شد. در همین زمان سیستم تامین انبوه مسکن به اجرا درآمد. از سال ۱۹۹۸ نیز همزمان با افزایش جمعیت شهرنشین ورشد قیمت مسکن در کره‌جنوبی و همچنین به تبع افزایش درآمد خانوارها در این کشور و افزایش سطح انتظارات از کیفیت زندگی، سیاست ایجاد و توسعه شهرهای جدید متناسب با تحولات شهری اصلاح شد و ادامه یافت؛ در این دوره تمرکززدایی و کاهش تراکم جمعیت از شهر سئول، یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه شهرهای جدید در اطراف این شهر بود.

نسل جدید شهرهای هوشمند

شین کوانگ هو، با بیان اینکه در این دوره ۵ شهر جدید در اطراف سئول ایجاد شد گفت:در این دوره شهرها به لحاظ تامین خدمات زیربنایی مستقل شدند، از آنجا که شرکت زمین و مسکن کره‌جنوبی از زمان تاسیس تا دوره مورد اشاره در ایجاد و توسعه شهرها عملکرد موفقی داشت و موفق به جلب رضایت و اعتماد عمومی در شهرهای جدید شد استقبال جمعیت از این شهرها و سکونت در آنها به حد مطلوبی رسید؛ طوری‌که در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌ازای هر خانوار یک واحد مسکونی در کره‌جنوبی وجود داشت و مشکل تامین مسکن در این کشور تقریبا رفع شد. این در حالی است که از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد توسعه شهرهای جدید در قالب نسل دوم، بر پایه توسعه زیرساخت‌های مربوط به اینترنت پرسرعت در این شهرها و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در شهرهای جدید آغاز شد، کاربرد و رواج فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در این شهرها از مهم‌ترین ویژگی‌های نسل دوم شهرهای جدید کره‌جنوبی است؛ همچنین در این دوره تلاش شد به جای دنبال کردن سیاست تامین مسکن به تنهایی، توسعه اقتصادی و ایجاد تعادل همه‌جانبه بین این شهرها و شهرهای مادر دنبال شود؛ طوری‌که از آن زمان به بعد در هر دوره یک سیاست توسعه شهری و تامین مسکن مناسب در کره‌جنوبی به اجرا درآمد؛ در شرایطی که همواره میزان توسعه اقتصادی کره‌جنوبی با رشد شهرنشینی در این کشور برابر بود، رشد شهرنشینی به تبع توسعه اقتصادی با سیاست ساخت و توسعه شهرهای جدید پاسخ داده شد. در نسل سوم شهرهای جدید، تمرکز بر مفهوم «شهرهای هوشمند» مورد توجه قرار گرفت و مباحثی همچون کنترل هوشمند ترافیک، سرمایش و گرمایش، کنترل مرکزی و... در شهر هوشمند به‌کار گرفته شد، نسل چهارم شهرهای جدید نیز که هم‌اکنون در مرحله طراحی قرار دارد شهرهای هوشمند پیشرفته‌ای خواهد شد که می‌توان از آنها با عنوان شهرهای هوشمند نسل دوم نیز یاد کرد.

به گفته وی، کره‌جنوبی در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار تکنولوژی ICT را در توسعه شهری پیاده کرد؛ در ۲۰۰۸ قوانین جدید مربوط به این شهرها را به تصویب رساند و در ۲۰۱۷ همراه با توسعه تکنولوژی‌های نوین در دنیا قوانین مربوط به توسعه شهرهای جدید برای دستیابی به شهرهای جدید هوشمند را به تصویب رساند. شهرهای جدید هوشمند علاوه‌بر تکنولوژی ICT، مباحث مربوط به زندگی و سکونت در شهر اعم از ترافیک، امنیت و. . . را نیز به صورت کامل و در یک بستر هوشمند پوشش می‌دهد.

شین کوانگ هو، با بیان اینکه کره‌جنوبی ساخت و توسعه بهترین و پیشرفته‌ترین شهرهای جدید هوشمند در دنیا را هدف گرفته است، خاطرنشان کرد: در صدد هستیم با تصویب قوانین جدید نسل‌های قبل شهرهای جدید کره‌جنوبی را نیز به شهر هوشمند تبدیل کنیم. وی با اشاره به رو به رشد بودن جمعیت شهرنشین دنیا گفت:پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت شهرنشین دنیا به ۶۵ درصد برسد و تا سال ۲۰۲۵ نیز تمام شهرهای دنیا نیازمند شهرهای هوشمند خواهند بود. این در حالی است که با توجه به متفاوت بودن روند توسعه شهرهای جدید در هر کشور متناسب با ویژگی‌های هر کشور و هر منطقه می‌توان اقدام به تهیه نسخه‌های بومی شده برای پیاده‌سازی تجربه موفق کره‌جنوبی در ساخت و توسعه شهرهای جدید هوشمند کرد. افزایش رضایت مردم، احیای انسانیت، احیای کارکردهای شهر اصلی در شهر جدید، افزایش اشتغال، ارتقای کیفیت واحدهای صنعتی و مسکونی و توسعه صنایع نوین از مهم‌ترین اصول توسعه شهرهای هوشمند هستند، این در حالی است که انتظار می‌رود شهرهای انسان‌محور باارتقای کیفیت زندگی مردم در شهر هوشمند تجلی یابد.

نقش شهرهای جدید در توسعه کره‌جنوبی

در ادامه این همایش، چوی دای سیک، یکی دیگر از اعضای هیات کره‌ای و از مدیران توسعه شهرهای جدید در کره‌جنوبی ضمن تشریح نقش شهرهای جدید در برنامه آمایش سرزمین اعلام کرد: هم‌اکنون سطح قیمت مسکن در برخی از شهرهای جدید کره‌جنوبی به‌دلیل فراهم بودن امکانات مورد نیاز و مطلوب شهروندان برای سکونت در این شهرها از شهرهای مادر فراتر است. در واقع شهرهای جدید به مناطق قابل رقابت با شهرهای بزرگ تبدیل شده‌اند. به گفته وی پس از تامین نیاز به مسکن از طریق ساخت و توسعه شهرهای جدید، دولت کره‌جنوبی تمام توان خود را معطوف به این موضوع کرد که سطح کیفیت زندگی در این شهرها را ارتقا دهد؛ شرکت زمین و مسکن کره‌جنوبی (LH)، این اختیار را داشت که زمین‌های کشاورزی و بایر را با قیمت مناسب از دولت خریداری کند و میزان سود پروژه را به این واسطه افزایش دهد و از سود حاصل برای ارتقای کیفیت شهرها، ساخت شهرهای بعدی و یا اجرای پروژه‌های دیگر استفاده کند. علاوه‌بر این موضوع اعمال قوانین حمایتی موجب شد سرعت احداث شهرهای جدید از زمان طراحی تا اتمام به ۵ سال کاهش یابد؛ دولت کره‌جنوبی همچنین در راستای اعمال سیاست‌های حمایتی اقدام به واگذاری رایگان زمین برای ساخت مدارس و سایر روبناهای با اهمیت شهری کرد. همچنین اجاره‌بهای واحدهای اجاره‌ای را نسبت به اجاره روز بازار آزاد پایین‌تر تعیین کرد و تامین مالی و احداث واحدهای تجاری را با روش مناقصه پیگیری کرد.

چوی دای سیک افزود: هم‌اکنون تمام شرکت‌های فعال در ساخت وتوسعه شهرهای جدید باید به ۵ اصل مهم شامل پایداری فرهنگی و اجتماعی، پایداری محیط زیست، پایداری و توسعه اقتصادی، فضا‌سازی و امنیت پایدار پایبند باشند و فعالیت‌های خود را بر این اساس برنامه‌ریزی کنند. این درحالی است که یکی از موفق‌ترین سیستم‌های تامین مالی شهرهای جدید از گذشته تاکنون سیستم «پیش‌فروش» بوده است که در قالب آن قبل از احداث واحدهای مسکونی این واحدها پیش‌فروش می‌شود و منابع مالی لازم برای احداث پروژه تامین می‌شود؛ پیش‌فروش از سوی دیگر به نفع خریداران هم هست، چرا که واحدهای خریداری شده از سوی آنها مشمول تورم مسکن نخواهد شد.

وی با اشاره به نقش شرکت زمین ومسکن کره‌جنوبی در ثبات بازار مسکن کره‌جنوبی و حل معضل کمبود مسکن موردنیاز آحاد جامعه در این کشور گفت: علاوه‌بر اثرگذاری فعالیت‌های این شرکت در تامین ثبات در بازار مسکن کره‌جنوبی، این شرکت اقدام به ساخت محیط زندگی مطلوب و با کیفیت برای شهروندان کرده است؛ تمرکز بر خودکفایی، حمل‌ونقل سریع و همگانی، کارآفرینی و اشتغال در شهرها، تامین مسکن مناسب، زیرساخت‌ها و روساخت‌ها، ساخت محیط مناسب برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان از مهم‌ترین پایه‌های توسعه شهرهای جدید هوشمند محسوب می‌شود. به گفته چوی دای سیک، ساخت و توسعه شهرهای جدید از یک منظر دیگر منجر به بهبود سطح دسترسی و حمل‌ونقل همگانی در میان شهرهای کره‌جنوبی شد؛ چرا که شهرهای مادر به واسطه ساخت شهر جدید در فاصله میان کلان‌شهرها به شبکه‌های سریع حمل‌ونقل ریلی مجهز شده‌اند. همین مسائل در نهایت منجر به اثرگذاری مثبت ساخت و توسعه شهرهای جدید در توسعه اقتصادی کره‌جنوبی نیز شده است.

روش‌های تامین‌مالی ‌برای ساخت شهر هوشمند

چانگ جای هان، از اعضای هیات کره‌ای با اشاره به تاریخچه تاسیس شرکت زمین و مسکن کره‌جنوبی (LH)، توضیح داد: این شرکت، شرکتی دولتی است که در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد و در ارتقای محیط مسکونی مردم و توسعه اقتصادی از طریق ساخت شهر و مسکن اثرگذار بود. هم‌اکنون در LH، ۶ هزار کارمند مشغول به‌کار هستند که با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار تاکنون ۸۰ درصد زمین‌های کشور کره را توسعه داده است و حدود ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار واحد مسکونی در این کشور ساخته است. این شرکت تاکنون ۳۰۱ کیلومتر مربع از واحدهای صنعتی را توسعه داده و ۱۱ درصد از واحدهای صنعتی کشور کره‌جنوبی را احداث کرده است. همچنین ۶ درصد از طول جاده‌ها و راه‌آهن کره‌جنوبی از سوی این شرکت احداث شده است. بسیاری از کارخانه‌ها، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی در حال حاضر در مکان‌های احداثی از سوی این شرکت فعالیت می‌کنند و از این بابت شرکت‌ LH در توسعه اقتصادی کره‌جنوبی بسیار اثرگذار بوده است. تعداد زیادی از واحدهای مسکونی ساخته شده از سوی شرکت‌ LH، واحدهای اجاره‌ای هستند که با نرخی معادل ۳۰ تا ۵۵ درصد اجاره‌بهای روز بازار مسکن کره‌جنوبی به متقاضیان (عمدتا نیازمندان و جوانان) واگذار می‌شود. هم‌اکنون این شرکت در حال طراحی نوع جدیدی از واحدهای مسکونی اجاره‌ای با عنوان shared housing است که در قالب آن یک واحد مسکونی با دو، سه و یا چهار اتاق مجزا اما همراه با آشپزخانه و لابی مشترک به خانوارهای تک نفره وافراد مجرد اجاره داده می‌شود. این طراحی برمبنای نیاز روز بازارمسکن کره‌جنوبی ناشی از افزایش جمعیت مجرد در این کشور و نیاز آنها به واحدهای مسکونی اجاره‌ای ارزان‌قیمت صورت گرفته است. تاکنون شرکت LH از طریق توسعه‌ شهرهای جدید، سود و ارزش افزوده زیادی برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی ایجاد کرده است که این موضوع منجر به پاسخ به نیاز کمبود مسکن در این کشور و ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن شده است.

چانگ جای هان، با تشریح ۷ روش موثر و کارآمد برای تامین مالی ساخت و توسعه شهرهای جدید در کره‌جنوبی اعلام کرد:می‌توان از این روش‌ها برای توسعه شهرهای جدید ایران نیز متناسب با شرایط موجود استفاده کرد. به گفته وی، کره‌جنوبی به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در احداث و توسعه شهرهای جدید از این روش‌های کارآمد برای تامین مالی ساخت این شهرها و تامین مسکن به‌منظور پاسخ به نیاز شهروندان استفاده کرده است که این روش‌ها قابل تعمیم و بومی‌سازی در کشور ایران است. «کاهش وابستگی به منابع دولتی» برای تامین اعتبار ساخت مسکن و شهر جدید از مهم‌ترین ویژگی این روش‌های تامین مالی است که موجب شده هم‌اکنون شهرهای جدید کره‌جنوبی به جذابترین مناطق سکونتی برای شهروندان این کشور تبدیل شوند. اولین روش، «استفاده از پتانسیل بخش خصوصی و جذب سرمایه بخش خصوصی» برای مشارکت در ساخت مسکن و توسعه شهرهای جدید است؛ این روش یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین شیوه‌ها برای تامین مالی ساخت مسکن و توسعه شهرهای جدید در کره‌جنوبی است که موجب شده با به حداقل رسیدن نیاز به منابع و اعتبارات دولتی برای توسعه شهرهای جدید، بخش قابل‌توجهی از نیاز به نقدینگی برای این منظور از جانب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین شود. وی استفاده از «فاینانس» را دومین روش تامین مالی شهرهای جدید در کره‌جنوبی اعلام کرد. سومین روش پرکاربرد اقدام به «دریافت وام از بانک‌های بین‌المللی» به‌منظور ساخت مسکن و توسعه شهرهای جدید است. «صدور اوراق مشارکت» به‌منظور تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن درشهرهای جدید از دیگر روش‌های موثر تامین مالی در این کشور است که از ابتدای آغاز سیاست ساخت شهرهای جدید در این کشور همواره مورد استفاده قرار گرفته ویکی از قدیمی‌ترین و در عین حال موفق‌ترین روش‌ها در تامین مالی شهرهای جدید در کره‌جنوبی محسوب می‌شود. همچنین «پیش‌فروش مسکن»از دیگر روش‌های مهم تامین مالی در کره‌جنوبی است. این روش نیز از دهه‌های قبل در تامین مالی ساخت مسکن و توسعه شهرهای جدید روشی پرکاربرد بوده است. «تاسیس و راه‌اندازی صندوق‌های تامین مالی مسکن» به‌منظور جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خرد و کلان برای ساخت مسکن و ایجاد شهر جدید از دیگر راهکارهای تامین مالی شهرهای جدید است. این صندوق‌ها با ضمانت پروژه و تضمین بازگشت اصل و سود سرمایه در قالب پول یا واحد مسکونی و...، به نوعی روشی مطمئن برای سرمایه‌گذاری محسوب شده و منجر به جذب سرمایه‌ها برای ساخت مسکن و توسعه شهرهای جدید می‌شود. چانگ جای هان روش «لیزینگ» را جدیدترین شکل تامین منابع مالی در ساخت و توسعه شهرهای جدید کره‌جنوبی اعلام کرد و گفت: دولت کره بعد از گذشت بیش از ۵ دهه تلاش برای تامین مسکن مورد نیاز افراد کم درآمد و نیازمندان و سپس طبقات متوسط درآمدی، هم‌اکنون گروه‌های پردرآمد را هدف برنامه‌های خود در توسعه شهرهای جدید قرار داده است؛ در حال حاضر با برطرف شدن نیاز کم درآمدها به مسکن در این کشور، دولت این کشور سیاست ساخت شهرهای جدید هوشمند برای اشتغال و سکونت طبقات مرفه را دنبال می‌کند و برای تامین مالی این شهرها عمدتا بر روش «لیزینگ» تاکید دارد.