رایزنی خارجی برای جذب سرمایه‌گذار

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بخش قابل توجهی از برنامه‌های عملیاتی توسعه شهرهای جدید کشور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد. در این میان، همکاری و تعامل اقتصادی ایران با برخی کشورهای خارجی به‌خصوص کشورهای متقاضی سرمایه‌گذاری در کشورمان، یک فرصت برای وزارت راه و شهرسازی تلقی می‌شود که شرکت عمران شهرهای جدید توانسته از این فرصت به نفع مطلوب بهره ببرد. شرکت عمران شهرهای جدید در رویکرد توسعه‌ای خود، موضوع سرمایه‌گذاری خارجی را در اولویت قرار داده است و برای این منظور، با نمایندگی‌های کشورمان در کشورهای سرمایه فرست ارتباط کاری برقرار کرده است تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید را به خارجی‌ها معرفی و تشریح کند.

در این مسیر همچنین بسته‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای معرفی پروژه‌های جذاب تهیه شده است.

متولی امور شهرهای جدید در دولت، همچنین برنامه حضور موثر در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت ساختمان چه در کشورهای منطقه و چه در کشورهای اروپایی را تدوین کرده است تا از این طریق، امکان آشنایی سرمایه‌گذاران خارجی با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید ایران فراهم شود. در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در دست تهیه است تا متناسب با ویژگی‌های مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاران و نوع نیاز هر یک از شهرهای جدید موجود و در دست طراحی به سرمایه‌گذاری، امکان حضور سرمایه‌گذاران در شهرها برقرار شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، شرکت عمران شهرهای جدید برای محله‌های مسکن مهر در این شهرها نیز یک مدل مشارکت عمومی- خصوصی طراحی کرده است تا در طرح‌ها و پروژه‌های خدماتی کم‌بازده که در حالت معمول، بخش خصوصی انگیزه سرمایه‌گذاری در آن را ندارد، از طریق مشارکت شرکت عمران، شهرداری و بخش خصوصی، عملیات عمرانی قابلیت اجرا پیدا کند. همچنین ایجاد مرکز محلات با استفاده از الگوی مشارکت نیز از جمله رویکردهای نوین شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در مقابل روش سنتی تهاتر زمین با پیمانکاران است. این روش نوین در حقیقت، جلوی خام فروشی زمین‌های دولتی در شهرهای جدید به‌عنوان دارایی‌ با ارزش و محدود دولت را خواهد گرفت و حق استفاده آتی از این اراضی برای آیندگان و طرح‌های توسعه آتی شهرهای جدید را محفوظ می‌گذارد.

الگوی نوین مشارکت با بخش خصوصی برای ایجاد مراکز محلات، با استفاده از توان مالی سرمایه‌گذاران، خدمات غیرانتفاعی و انتفاعی شهر و با کمک مدیریت شهری (شرکت عمران هر شهر و همچنین شهرداری آن شهر جدید) ایجاد می‌شود. در حال حاضر در ۸ شهر جدید بهارستان، پردیس، پرند، سهند، صدرا، فولادشهر، گلبهار و هشتگرد ۴۰ مرکز محله با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان مکان‌یابی شده و مراحل انتخاب شریک از طریق فراخوان‌های عمومی در جریان است. البته از این تعداد، بیش از ۱۲ مرکز محله به حجم سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان تاکنون به فراخوان عمومی گذاشته شده است و تعدادی از آنها در مرحله اخذ مجوز از مجمع عمومی و انعقاد قرارداد با شریک است.

در مرکز محله، مجموعه‌ای از کاربری‌های خدماتی برای پوشش نیاز روزانه ساکنان شهرهای جدید به خرید انواع کالا و خدمات مصرفی، ایجاد می‌شود به‌طوری‌که یک خانوار ساکن در شهر جدید با مراجعه به یک نقطه خاص از شهر جدید که نزدیک‌ترین نقطه به محله‌اش است می‌تواند نیازهای خرید روزانه‌اش را تامین کند. مراکز محله از تردد زائد در شهر می‌کاهد و در عین حال به محلی برای تجمع ساکنان شهر و کمک به تقویت روابط اجتماعی اهالی محله‌ها تبدیل خواهد شد.