شهرهای جدید در عین حال مطابق طرح‌های جامع مصوب، باید تاکنون به محل سکونت دست کم ۱۵ درصد از جمعیت کشور تبدیل شده بودند اما مجموعه‌ای از مسائل از جمله ناهماهنگی‌ها در سیاست‌های شهری اعمال شده در کلان‌شهرها و همچنین سطح پایین خدمات‌رسانی در شهرهای جدید طی دوره‌های قبل باعث شده اکنون این ظرفیت به‌وجود آمده، امکان بهره‌برداری کامل را نداشته باشد. شهر جدید پرند به‌عنوان یکی از شهرهای ناکام در پذیرش جمعیت، بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، رقمی معادل با ۹۷ هزار نفر جمعیت ساکن دارد. این در حالی است که ظرفیت جمعیت‌پذیری این شهر در طرح جامع نهایی آن، ۴۸۵ هزار نفر تعریف شده است. ظرفیت جمعیت‌پذیری در طرح‌های جامع کل شهرهای جدید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.

کارنامه جمعیتی ۱۷ شهر جدید فعال در کشور نشان می‌دهد: متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت در این شهرها در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۵ رقمی معادل ۶/ ۱۲ درصد بوده است. این شاخص در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ رقمی برابر با ۸/ ۸ درصد بوده است. علت سبقت نرخ رشد سالانه جمعیت در شهرهای جدید طی دوره ۹۰ تا ۹۵ نسبت به ۸۵ تا ۹۰، ساخت و سازهای مسکن مهر بوده است. ساخت واحدهای مسکونی مهر در شهرهای جدید از اواخر دهه ۸۰ آغاز شد و از سال‌ ۹۱ روند بهره‌برداری از این واحدها به تدریج آغاز شد. با بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن مهر، ورود جمعیت جدید به این شهرها با حجم نسبتا بالا شروع شد و این اتفاق خود را به شکل افزایش نرخ رشد سالانه جمعیت نشان داد.

تیراژ مسکن مهر در شهرهای جدید

بر اساس گزارش رسمی شرکت عمران شهرهای جدید کشور، در کل شهرهای جدید ۴۰۱ هزار واحد مسکونی مهر در دست ساخت است که تاکنون از این تعداد، ساخت ۲۴۶ هزار واحد به پایان رسیده و افتتاح شده است. حدود ۱۰۰ هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر اما هنوز در دست ساخت است که بخش قابل توجهی از آنها به آخرین شهر جدید وارد شده به طرح مسکن مهر یعنی شهر جدید پردیس مربوط است. در این میان، نزدیک به ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر ساخته شده در شهرهای جدید کشور، به دلایل فنی، حقوقی و همچنین نبود متقاضی موثر، به شکل پروژه‌های راکد درآمده‌اند. از بین پروژه‌های افتتاح شده نیز حدود ۱۸۵ هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان شده است. علت اختلاف آماری بین واحدهای افتتاح شده با واحدهای تحویل‌شده به نبود زیرساخت‌ها برای بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن مهر مربوط می‌شود که شرکت عمران شهرهای جدید در این دوره، یکی از اولویت‌های کاری خود را تعیین تکلیف سریع خدمات زیربنایی و روبنایی مورد نیاز برای این پروژه‌ها تعریف کرده است.

 

18-01