تولید برق در ایام خشکسالی

۱ اصلی‌ترین رسالت این شرکت که همانا تامین برق مطمئن و پایدار است تحت تاثیر یک عامل بیرونی (قطع آب رودخانه زاینده‌رود) قرار گرفت و متاسفانه در حال حاضر شاهد کاهش تولید برق در نیروگاه اصفهان هستیم. همان‌طور که در سوابق این نیروگاه موجود است در سالیان متمادی نیروگاه اصفهان یکی از آماده‌ترین نیروگاه‌های شبکه سراسری برق ایران بوده و به‌رغم اینکه واحدهای تولید برق این نیروگاه قدمت بالایی دارند ولی به دلیل نگهداری و تعمیرات بهنگام و بهره‌برداری صحیح، از آمادگی تولید حداکثری و در حد توان نامی این واحدها در حد بسیار مطلوب برخوردار بوده‌ایم ولی در حال حاضر امکان پیش‌بینی دقیقی از وضع تولید نمی‌توان داشت و متناسب با میزان آب دریافتی، تولید انجام می‌شود.

۲ آسیب رسیدن به منافذ و گالری‌های چاه‌های فوق‌الذکر به این صورت که حتی اگر روزی شاهد برقرار شدن مجدد آب در رودخانه زاینده‌رود باشیم این چاه‌ها دیگر کارایی سابق را نخواهند داشت.

۳ آسیب جدی به فضای سبز نیروگاه با توجه به اینکه تنها مسیر پیش‌بینی‌شده برای آبیاری فضای سبز از آب رودخانه بود و همچنین نوع درخت‌های موجود و قدیمی در این نیروگاه عمدتاً از نوع درخت‌هایی بوده که به آب فراوان نیاز دارند و با توجه به اینکه آبیاری این فضای سبز نیز به‌ صورت غرقابی بوده لذا ریشه این درختان با این نوع آبیاری تطبیق پیدا کرده است.

۴ یکی دیگر از چالش‌های مهم ناشی از قطع آب رودخانه زاینده‌رود در رابطه با نیروی انسانی شاغل در نیروگاه اصفهان است. همان‌طور که سوابق نشان می‌دهد نیروهای بسیار ارزشمند، کارا و متخصصی در شرکت مدیریت تولید برق اصفهان مشغول به کار هستند و این عزیزان همیشه در جنب‌وجوش و تلاش برای انجام رسالت و وظیفه ملی و دینی خود بوده و هستند و برای تولید حتی یک مگاوات بیشتر، حاضر به انجام هر گونه کار سخت و دشوار در هر شرایطی هستند. متاسفانه با توجه به این محدودیت و اینکه می‌بینند به‌رغم تلاش آنها برای سرپا نگه داشتن این واحدها، شاهد محدودیت تولید ناشی از کمبود آب هستند دچار یک نوع خستگی روحی و روانی شده و به‌خصوص نیروهای جوان‌تر این شرکت به‌رغم امنیت خاطری که همیشه توسط مسوولان نیروگاه به آنها داده می‌شود، نگران امنیت شغلی خود در آینده هستند که این مساله می‌تواند مشکلات تبعی دیگری به دنبال داشته باشد.

۵ نکته مهم دیگر که می‌تواند تا حدودی به مساله خشکسالی ربط پیدا کند تخصیص منابع مالی لازم جهت به‌روز نگه داشتن این واحدها و همچنین نیروی انسانی متخصص و کارآمد نیروگاه است که با توجه به محدودیت‌های فعلی در صورتی که تداوم پیدا کند می‌تواند به‌رغم تلاش‌هایی که طی سالیان گذشته برای حفظ این واحدها انجام شده آمادگی تولید این نیروگاه را به مخاطره بیندازد.

درباره برنامه‌های مقابله با کمبود آب باید گفت در رابطه با حفظ آمادگی چاه‌های فلمن متاسفانه چاره‌ای اندیشیده نشده و تنها پس از برقرار شدن آب در رودخانه است که می‌توان تا حدودی برای احیای این چاه‌ها اقداماتی انجام داد. اما در رابطه با حفظ فضای سبز نیروگاه به‌رغم کاهش میزان آب ورودی، اقدامات موثری انجام شده که ذیلاً به آنها اشاره می‌شود: پروژه احداث تاسیسات لازم جهت آبیاری قطره‌ای برای کل فضای سبز نیروگاه که در این پروژه، احداث یک استخر ۲۰۰۰ مترمکعبی، فیلتراسیون، پمپ‌ها و لوله‌کشی کامل انجام شد و در حال حاضر کل فضای سبز نیروگاه، تحت پوشش آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود.  تقلیل قابل ملاحظه‌ای از فضای چمن‌کاری و جایگزین کردن آن با گیاهان مناسب با شرایط موجود. کاشت درختان با نیاز به آب کمتر و مناسب برای نحوه آبیاری فعلی و استفاده از پساب‌های موجود و قابل استفاده در نیروگاه جهت آبیاری آنها.

همچنین در رابطه با تولید برق نیز سعی شد با رایزنی و برقراری ارتباط با مسوولان محترم و همکاران در آب منطقه‌ای، سهمیه آب نیروگاه را به هر میزان ممکن و در هر زمان ممکن افزایش داده و همچنین اقدامات زیادی جهت کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آب در نیروگاه انجام شد تا بتوان با ورودی ثابت آب، تولید بیشتری را انجام داد. در این رابطه می‌توان به استفاده از خرد جمعی و ارائه ده‌ها پیشنهاد توسط کارکنان به کمیته پیشنهادات شرکت در راستای کاهش مصرف آب اشاره کرد که با توجه به امکانات موجود، بسیاری از این پیشنهادات به مرحله اجرا رسید. همچنین می‌توان به طرح‌های بسیاری از قبیل احداث استخر ذخیره آب ۷۰۰۰ مترمکعبی، تغییر کاربری تانک مازوت ۲۲۰۰۰ مترمکعبی برای ذخیره آب، ارتباط بین استخرها و لوله‌های انتقال آب و... که اینها قابلیت مانور نیروگاه در شرایط موجود را برای تولید برق در ساعات پیک مصرف، بالا می‌برد اشاره کرد.  برای افزایش روحیه کارکنان نیز در حد امکانات موجود با برقراری کلاس‌های آموزشی و بازآموزی سعی شده تا حدی عوارض این چالش را کاهش داد که در این مورد و مواردی مانند مشکلات نقدینگی و تخصیص بودجه، مدد و یاری مسوولان محترم رده‌بالای شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قطعاً چاره‌ساز خواهد بود. عملیات اجرای پروژه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری خوشبختانه کلید خورده و ان‌شاءالله با به بهره‌برداری رسیدن این پروژه حدود ۳۰ درصد از آب مورد نیاز نیروگاه اصفهان تامین خواهد شد و به یک تولید حداقلی ولی ثابت و قابل اتکا دست پیدا خواهیم کرد. البته سرعت پیشرفت این پروژه نیز متناسب با تزریق نقدینگی است.