آمادگی واحدها، مهم‌ترین عامل پایداری برق

برای بررسی این وضعیت باید مروری بر فصل تعمیرات داشته باشیم که از اواخر شهریور سال ۹۶ آغاز شد که با انجام به موقع و دقیق برنامه‌های هفده‌گانه تعمیرات که حاصل تلاش شبانه‌روزی همکاران بهره‌برداری و کارکنان پرتلاش امور تعمیرات مکانیک، الکتریک و ابزار دقیق شرکت بود، قبل از نیمه دوم اردیبهشت ۹۷ به اتمام رسید. به سخن دیگر می‌توان گفت  واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی نیروگاه، سالانه ۱۷ برنامه تعمیراتی دارد که در سال گذشته، نرخ خروج تعمیرات با برنامه در واحدهای بخار ۱۷ درصد و در نیروگاه سیکل ترکیبی ۷/ ۸ درصد و میانگین دو نیروگاه ۱۳ درصد بوده است که بر این اساس، واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی تحت تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و تعمیرات بازدید دوره‌ای قرار گرفتند. علاوه بر انجام فعالیت‌های تعمیراتی اساسی، نیمه اساسی و بازدیدهای دوره‌ای، فعالیت‌های مرتبط با آمادگی تجهیزات در تابستان، برقراری کشیک کارکنان در فصل پرمصرف تابستان و فعالیت‌های قابل توجه در خصوص کاهش مصرف آب هم در همین راستا به انجام رسیده است. بنابراین با توجه به عملکرد مطلوب در حوزه تعمیرات و به دنبال آن، بهبود شاخص‌های تولید در سال ۹۶ که نسبت به سال ۹۵ از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، امید است در حوزه تولید برق، تابستان امسال هم کارنامه‌ای به مراتب بهتر داشته باشیم.

شاخص مهم تولید نیروگاه‌ها؛ خروج از اضطرار

از مهم‌ترین شاخص‌های تولید در نیروگاه‌ها، شاخص خروج اضطراری واحدهاست که هرچه از تعداد آن کاسته شود، حاکی از عملکرد مطلوب نیروگاه است.بررسی آماری این شاخص در سال‌های گذشته، نشان از بهبود این شاخص دارد، به طوری که در سال‌های ۹۴، ۹۳، ۹۲، ۹۵ و ۹۶ به ترتیب تعداد ۷۸، ۶۲، ۴۸، ۴۷ و ۴۳ خروج اضطراری واحدها اتفاق افتاده است که بهبود آمادگی نیروی انسانی در برخورد با اشکالات فنی را نشان می‌دهد.

در توضیح وضعیت مصرف آب در نیروگاه شهید رجایی باید توضیح داد که شرایط فعلی آب و هوایی کشور و کاهش نزولات آسمانی که منجر به پایین آمدن ذخایر آبی و سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده است، تلاش کارکنان نیروگاه را معطوف به استفاده از روش‌های موثر در کاهش مصرف آب واحدها کرده است که گواه این سخن، کاهش قابل ملاحظه مصرف آب از سال‌های گذشته تاکنون است به طوری که میزان مصرف آب از ۱۳/ ۰ لیتر به ازای هر کیلووات ساعت تولید برق در سال ۹۳ به حدود ۱/ ۰ لیتر به ازای هر کیلووات ساعت انرژی در سال ۹۶ رسیده است و انتظار می‌رود با ادامه استفاده از روش‌های بهبود مصرف، این میزان در آینده هم کاهش یابد. اجرای تعمیرات اساسی بخش توربین و ژنراتور واحد شماره ۲ بخاری، اتمام کامل نوسازی داکت دود در هر چهار واحد با هدف جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی، ساخت و بازسازی انواع کارت‌های الکترونیکی مانند اسپیدترونیک، FIRE، DCS، مانیتور و منابع تغذیه، اصلاحیه الکتروموتورهای CWP با رفع ضعف عایقی در سیم‌پیچ‌ها و همچنین رفع ضعف استحکام مکانیکی پوسته بدنه با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخل کشور، تعمیر روتور ژنراتور یدکی با تعویض ریتینینگ رینگ و نصب در واحد شماره یک گازی و... از مهم‌ترین فعالیت‌های کارکنان تعمیرات سه‌گانه نیروگاه شهید رجایی است. در ادامه سیاست حمایت از سازندگان کالای ایرانی، فهرست قطعات و نیازهای خود را به تامین‌کنندگان و سازندگان ارائه کردیم تا با ایجاد زمینه رقابت بین سازندگان، افزایش کیفیت کالاهای ساخت داخل را هم شاهد باشیم. بنابراین با توجه به ظرفیت بالای قدرت نصب‌شده نیروگاه‌های حرارتی و اجرای برنامه‌های تعمیراتی در نیروگاه‌های کشور، زمینه مساعدی برای حضور قطعه‌سازان داخلی وجود دارد که خوشبختانه با رویکرد حمایتی از شرکت‌های ایرانی، قطعات و تجهیزات نیروگاه دارای شناسنامه شده که برای تامین آن، در اختیار قطعه‌سازان داخلی قرار می‌گیرد.

 ضمناً اطلاعات دقیق قطعات مورد نیاز، با فراخوان سازندگان داخلی از طریق فرآیند استعلام یا مناقصه که برای این منظور، سامانه تدارکات الکترونیک در وب‌سایت نیروگاه شهید رجایی (WWW.RPGM.IR) قابل دسترسی است، در اختیار تامین‌کنندگان و سازندگان قطعات قرار می‌گیرد که به این طریق پس از طی مراحل قانونی و معرفی برندگان مناقصه‌ها و استعلام‌ها، قطعات و تجهیزات مورد نیاز نیروگاه تامین می‌شود؛ با توجه به سیاست حمایت از سازندگان داخلی قطعات و تجهیزات، در سال گذشته توانستیم تعداد بیش از ۶۷۰ نوع کالا و قطعات مورد نیاز واحدهای این نیروگاه را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بسازیم و تحویل انبار مرکزی دهیم. تجهیزات و اقلامی که با مدیریت اداره ساخت داخل نیروگاه و با تکیه بر دانش و توانمندی‌های متخصصان داخلی ساخته شده است. در واقع با طراحی و ساخت این قطعات و تجهیزات با تکیه بر توانمندی‌های داخل کشور و ممانعت از خرید کالاهای مشابه خارجی، تاکنون معادل میلیون‌ها ریال صرفه‌جویی ارزی شده است.

ضرورت صیانت از محیط زیست

در خصوص وضعیت مصرف سوخت در واحدهای نیروگاه شهید رجایی باید گفت با توجه به ضرورت صیانت از محیط زیست، در سال‌های اخیر با همراهی مسوولان استانی به ویژه شرکت گاز استان قزوین، میزان سهمیه بیشتری از سوخت گاز طبیعی را برای مصرف واحدهای نیروگاه دریافت کردیم که جا دارد از حسن توجه مسوولان استانی و خصوصاً شرکت ملی گاز استان قزوین در این باره تشکر و قدردانی کنیم؛ به طوری که در سال ۹۵ نسبت مصرفی سوخت گاز طبیعی واحدهای بخاری، ۸۱ درصد بود که این رقم در سال ۹۶ به ۸۵ درصد رسید. در واقع، روند رو به افزایش مصرف سوخت گاز طبیعی در واحدهای نیروگاه با هدف کمک به حفظ محیط زیست، به گونه‌ای است که در طول سه سال گذشته این مقدار مصرف نسبت به تمام سال‌هایی که از فعالیت نیروگاه می‌گذرد بی‌سابقه بوده است؛ به طوری که بررسی آماری وضعیت مصرف سوخت در سه سال گذشته نشان می‌دهد میزان مصرف سوخت گاز طبیعی در سال ۹۶ با افزایش قابل توجهی، حتی از سال‌های ۹۴ و ۹۵ هم بیشتر بوده است.

 مهارت‌های فنی، رفتاری و فردی سرمایه‌های انسانی

درباره شاخص‌های تولید و افزایش میزان آمادگی واحدها باید تاکید کرد که اهمیت آموزش در کسب دانش و مهارت‌ها، موضوعی است که در چند سال گذشته و با تلاش همکاران، در نیروگاه نهادینه شده است به طوری که با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی با رویکردهای تخصصی و عمومی سعی شده است سطح مهارت‌های فنی، رفتاری و فردی سرمایه‌های انسانی نیروگاه ارتقا یابد. به طوری که در سال ۹۶، سرانه آموزشی کارکنان نیروگاه ۱۲۳ ساعت و میزان آموزش‌های تخصصی نسبت به کل برنامه‌های آموزشی انجام‌شده ۸۱ درصد بوده است که این ارقام، نشان از اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی با مشارکت حداکثری کارکنان و اهمیت فعالیت در نیروگاه با تکیه بر دانش تخصصی دارد. از دیگر امکانات آموزشی نیروگاه، ارائه خدمات آموزش‌های تخصصی و عمومی به کارکنان صنعت برق در نیروگاه‌های سراسر کشور است که برگزاری همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی با حضور متخصصان و کارشناسان نیروگاه‌ها در این شرکت، گوشه‌ای از فعالیت‌های مرکز آموزش نیروگاه شهید رجایی است. استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی به جای سوخت مایع، کاهش قابل توجه مصرف آب که شرح داده شد، تنظیم سیستم احتراق، پایش وضعیت روغن‌های مصرفی، چاپ کتاب «۳ راه نجات زمین» با محور محیط زیست و برخی موارد دیگر که از طریق کنفرانس مطبوعاتی به اطلاع مردم شریف رسانده شده است.

رعایت حقوق شهروندی

در خصوص وضعیت نقدینگی نیروگاه‌ها و مشکلات و موانع پیش رو هم تاکید داریم که هم‌اکنون صنعت برق به دلیل کمبود نقدینگی در شرایط مناسبی قرار ندارد که در مصاحبه‌ها و نوشته‌های مدیران ارشد به آن اشاره می‌شود. این شرکت هم انتظار دارد مطالبات خود را به موقع دریافت کند تا بتواند در امر تامین برق پایدار، همراه با سایر نیروگاه‌های کشور در خدمت مردم شریف ایران اسلامی باشد.

در کنار این اقدامات، سعی داشته‌ایم به منظور رعایت حقوق مشتری، با بازنگری سیستم‌های مدیریتی ایزو در نیروگاه، استانداردهای مرتبط، مراجع ذی‌صلاح قانونی و مستندات تدوینی شرکت را هم به‌روزرسانی کنیم. به همین منظور گروه تحقیقات و بهبود بهره‌وری نیروگاه، پس از ماه‌ها تلاش، موفق شد گواهی‌نامه سیستم‌های مدیریت یکپارچه «IMS» شرکت، مبتنی بر استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت ISO ۹۰۰۱-۲۰۱۵، سیستم مدیریت زیست‌محیطی ISO۱۴۰۰۱-۲۰۱۵  و سیستم ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS-۱۸۰۰۱-۲۰۰۷ و سیستم مدیریت انرژی ۵۰۰۰۱-۲۰۱۱  و سیستم مدیریت زیست‌محیطی ۱۴۰۳۱-۲۰۱۳ را به‌روزرسانی کند؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد نیروگاه شهید رجایی جزو نیروگاه‌های پیشتازی است که سیستم‌های مدیریت کیفیت ISO ۹۰۰۱  و مدیریت زیست‌محیطی ISO ۱۴۰۰۱، با ویرایش ۲۰۱۵ را در میان نیروگاه‌های کشور دریافت کرده است. همچنین در تکمیل اجرای سیستم‌های مدیریتی ایزو در این شرکت، در نظر است سیستم مدیریت دارایی‌ها ISO ۵۵۰۰۱ هم در نیروگاه اجرا شود که هم‌اکنون دوره‌های مختلف آشنایی با این سیستم در نیروگاه در حال برگزاری است. همکاران فنی و تخصصی به عنوان مهم‌ترین سرمایه شرکت هستند؛ چراکه باور داریم بدون حضور کارکنان متعهد و متخصص، حرکت در مسیر اهداف متعالی شرکت، امکان‌پذیر نخواهد بود. از این رو  سال گذشته با همکاری کلیه مدیران شرکت سعی داشته‌ایم به اندازه توانایی خود، در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، فعالیت‌های خوبی داشته باشیم. برگزاری مسابقه‌های ورزشی در رشته‌های مختلف به مناسبت‌های ملی با حضور حداکثری کارکنان، دعوت از خانواده محترم کارکنان برای بازدید از نیروگاه با هدف آشنایی با فرآیند تولید برق و زحمات و سختی‌های زیادی که در مسیر تولید انرژی الکتریکی وجود دارد، برگزاری همایش کارآفرینی با حضور فرزندان دانشجو با هدف شناسایی ظرفیت‌های علمی و اقتصادی فرزندان، برگزاری مراسم مختلف ملی و مذهبی شامل جشن‌ها، راهپیمایی‌ها، اهدای کمک‌های مالی و غیرنقدی به‌خصوص به مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه و... بخشی از اقداماتی است که در این حوزه‌ها به انجام رسیده است.