چرخه پایدار برق در هرمزگان

با پایان تعمیرات اساسی واحد ۳۲۰مگاواتی شماره ۴ نیروگاه بندرعباس از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در ماه‌های اخیر این شرکت بوده است. با اتمام تعمیرات زمستانه و بهاره واحد ۴ نیروگاه بندرعباس و راه‌اندازی این واحد قبل از شروع فصل تابستان با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی منطقه، نیروگاه بندرعباس با چهار واحد تولیدی خود و دو واحد گازی وارد چرخه تولید در تابستان شد.

اورهال واحد ۴ نیروگاه بندرعباس یکی از سخت‌ترین تعمیرات در سال‌های اخیر بوده، که خوشبختانه در درجه اول با همت کارکنان این نیروگاه و همچنین استفاده از چند شرکت پیمانکار داخلی و همگام شدن با اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با موفقیت به پایان رسید و در آستانه تابستان این واحد ۳۲۰مگاواتی با حداکثر ظرفیت تولیدی خود و با کمترین مشکل پس از این تعمیرات به شبکه سراسری برق کشور پارالل شد.

یکی از عمده دلایل طولانی شدن این دوره از تعمیرات صدمه دیدن توربین فشار ضعیف این واحد بود که با توجه به شرایط ویژه کنونی، خرید و تعویض آن مدت زمان زیادی را به دنبال داشت. هرچند وجود چنین مشکلی سبب بیشتر شدن زمان خروج این واحد شد اما تعویض این قطعه مهم به عنوان یک کار اساسی و اطمینان‌بخش در تولید از مزایای مهمی برخوردار است که هم‌اکنون با تولید حداکثری این واحد شاهد نتایج ثمربخش آن در تولید تابستان بودیم.

اقدامات عمده نیروگاه بندرعباس در راستای حفظ محیط زیست از دیگر فعالیت‌های این مجموعه صنعتی است. این شرکت از جمله دستگاه‌های پیشرو در اجرای طرح‌های زیست‌محیطی، توسعه فضای سبز و حفظ ساحل است. عملکرد این شرکت در اجرای طرح‌های مختلف توسعه فضای سبز و حفظ محیط زیست منجر به موفقیت این شرکت در جشنواره‌های متعدد شد که می‌توان به چهارمین جشنواره زیباترین و مناسب‌ترین فضای سبز شهری بندرعباس اشاره کرد که در بخش فضای سبز شرکت‌های صنعتی موفق به کسب رتبه دوم با اهدای سه ستاره برنز و در بخش شهرک‌های مسکونی موفق به کسب رتبه سوم شد.

نیروگاه حرارتی بندرعباس توجه ویژه‌ای به حفظ محیط زیست دارد و به منظور کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی در بخش هوا، آب و پساب در سال‌های گذشته اقدام به ساخت سیستم‌های تصفیه پساب و سیستم جمع‌آوری آب بلودان واحدهای بخار برای آبیاری فضای سبز کرد، همچنین برای رفع و کاهش آلودگی‌های خود سالانه اقدام به تعویض بسکت‌ها، شست‌وشوی لانگستروم، شست‌وشوی کندانسور، عایق‌کاری بدنه داکت خروجی و بویلر برای کاهش اتلاف انرژی، بازسازی دمپر‌های هوا برای بهبود شرایط احتراق بویلر کرده است.

در سال‌های گذشته نیروگاه بندرعباس به دلایل مختلف مجبور به استفاده از سوخت مازوت شد که صدمات زیادی به واحدها تحمیل کرد و هزینه‌ها را در بخش‌های مختلف از جمله تعمیرات و نگهداری واحدها و تصفیه و کنترل پساب‌ها بالا برد. طی دو سال گذشته این نیروگاه اقدام به استفاده بیشتر از سوخت گاز کرد و در حال حاضر ۷۰ درصد گاز و ۳۰ درصد مازوت مصرف می‌کند ولی همان‌طور که مطلع هستید احتراق کامل در بویلر در زمان استفاده از سوخت دوگانه بسیار سخت است و این امکان همیشه وجود دارد که میزان آلاینده‌ها افزایش یابد، بنابراین برای بهتر شدن این شرایط استفاده کامل از سوخت گاز ضروری است.

با توجه به نیاز روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز برای پایدار ماندن واحدها در صورت تامین این مقدار سوخت از سوی شرکت گاز استان آلایندگی به میزان زیادی کاهش می‌یابد که امیدواریم مدیران شرکت گاز استان هرمزگان تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه بندرعباس را در اولویت قرار دهند تا دغدغه مردم و مسوولان در زمینه آلودگی محیط زیست منطقه برطرف شود. در حال حاضر این نیروگاه تمامی جنبه‌های زیست‌محیطی خود را شناسایی کرده است و نسبت به پایش و کنترل تمامی فعالیت‌های شناسایی‌شده که پیامدهای زیست‌محیطی را در پی دارند اقدام کرده است.در نیروگاه حرارتی بندرعباس پروژه‌های بهینه‌سازی و اقدامات متعددی با اهداف حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی انجام شده است. همچنین برای افزایش راندمان و کاهش مصرف آب و سوخت اقداماتی در نیروگاه به صورت مستمر انجام می‌شود.در زمینه مدیریت پسماندها در نیروگاه حرارتی بندرعباس با هدف کاهش ضایعات و مدیریت پسماندها به ‌ویژه پسماندهای خطرناک این شرکت اقداماتی در جهت شناسایی و طبقه‌بندی همه زائدات تولیدی انجام داده است.نیروگاه حرارتی بندرعباس به منظور جلوگیری از انتقال صوت به خارج از محوطه نسبت به عایق‌کاری انواع لوله‌های انتقال آب و سوخت خود اقدام کرده است.

گسترش فضای سبز یکی از اصول اساسی نیروگاه برای کاهش اثرات زیست‌محیطی است. نیروگاه بندرعباس در راستای گسترش فضای سبز و بهبود کیفیت فضای سبز خود اقدام به کاشت درختان بومی کرده است و در سال گذشته موفق به دریافت لوح تقدیر شد. یکی از فعالیت‌های بسیار مهم در سال ۹۶ پروژه جمع‌آوری و امحای ترانس‌های اسکارل بود که برای نخستین‌بار در این نیروگاه انجام شد. هدف از انجام این پروژه، امحا و بی‌خطرسازی روغن و ترانس‌ها و تجهیزات آلوده به اسکارل و جمع‌آوری تمامی ترانس‌های آلوده از سطح نیروگاه و جایگزینی با ترانس‌های جدید تشخیص داده شد.

با وجود خشکسالی‌های اخیر و شرایط ویژه بحرانی آب در کشور و به‌خصوص استان هرمزگان با وجود نیاز مبرم واحدهای بخار نیروگاه بندرعباس به آب خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به صرفه‌جویی ۵/ ۲درصدی آب نسبت به سال گذشته شده‌ایم به گونه‌ای که واحدهای آب‌شیرین‌کن از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۳۵۳۷۸۴ مترمکعب تولید آب مقطر داشته است و مصرف و صرفه‌جویی آن به میزان ۵/ ۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

در حال حاضر ضریب آمادگی تولید واحدهای بخار نیروگاه بندرعباس بیش از ۸۰ درصد است و با انجام تعمیرات اساسی و سه تعمیرات دوره‌ای انجام‌شده بر روی واحدهای بخار تولید لحظه‌ای این واحدها به مرز هزار مگاوات رسیده است و از نتایج ثمربخش آن کاهش ضریب خروج اضطراری و تولید مستمر و پایدار واحدهاست.از جمله برنامه‌های این واحد صنعتی برای قرار گرفتن در پیک مصرف برق پایدار نگه داشتن ظرفیت تولید در روزهای گرم سال است که کمک شایانی به شبکه سراسری برق خواهد کرد.از جمله برنامه‌های پیش روی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان در پاییز امسال می‌توان به سه تعمیرات ۲۰‌روزه بر روی واحدهای ۲ و ۳ و ۴ اشاره کرد که کمک شایانی به بهبود ظرفیت تولید آنها خواهد کرد همچنین می‌توان تعمیرات اساسی واحد ۱ نیروگاه بندرعباس را نیز از دیگر برنامه‌های این شرکت در سال جاری عنوان کرد.