مرحله بلوغ فنی و تخصصی

شرایط اقلیمی استان خوزستان و استقرار صنایع بزرگ در این منطقه، رسالت ما را در تولید پایدار انرژی برق بیش از پیش حائز اهمیت کرده و به لطف خدا و همت همه کارکنان تلاشگر این نیروگاه و حمایت مسوولان ذی‌ربط توانستیم با انجام رسالت خود و پشتیبانی از شبکه سراسری برق کشور به یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی و زیرساختی کشور تبدیل شویم.

با شروع جنگ تحمیلی و خروج کارشناسان و مهندسان روسی این اراده و همت والای جوانان و مهندسان کشور عزیزمان بوده که راه‌اندازی واحد ۳۰۵مگاواتی شماره ۲ نیروگاه رامین در سال ۱۳۶۲ آغازگر فصلی نو در ساختن ایرانی مستقل و آباد بوده است. جنگ تحمیلی و بمباران‌های متوالی این نیروگاه از سوی رژیم بعث عراق، اراده آهنین جوانان و همکاران ما را تضعیف نکرد و توانستیم در چنین شرایطی نیز با نوسازی و تعمیرات سریع و به‌موقع، برق مورد نیاز مردم و صنایع استان را تامین کنیم. این نیروگاه در این دوران هشت بار مورد بمباران نیروی هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفت و هر بار با دستان توانمند پرسنل شجاع و باغیرت نیروگاه بازسازی شد. در اینجا باید به حضور کارکنان ایثارگر نیروگاه رامین و به شهادت رسیدن شش تن از کارکنان این نیروگاه در خطوط مقدم و پشتیبانی جبهه‌های دفاع مقدس اشاره کنم که خود برگ زرینی دیگر از افتخارات و جانفشانی‌های کارکنان تلاشگر و متعهد صنعت برق کشور است.

با پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی و لزوم گسترش و بازسازی صنایع صدمه‌دیده استان، برخورداری از شبکه برق پایدار به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه کشور امری اجتناب‌ناپذیر بوده که طرح توسعه واحدهای ۳۰۵مگاواتی ۳ و ۴ و پس از آن واحدهای ۳۱۵مگاواتی ۵ و ۶ نیروگاه رامین با دستان توانمند جوانان این مرزوبوم، در دهه دوم انقلاب شکوهمند ایران اسلامی به بهره‌برداری رسید تا خدمت‌رسانی به مردم شریف استان در مسیری روشن و پایدار قرار بگیرد و چرخ صنعت نوپای ایران با سرعتی بیشتر به سوی خودکفایی و توسعه گام بردارد.

استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی، گرمای بیش از حد هوا و همچنین استقرار صنایع بزرگی همچون نفت، گاز، پالایشگاه، پتروشیمی، فولاد و... پس از استان تهران بیشترین مصرف انرژی برق در کشور را دارد که این موضوع حساسیت و اهمیت فعالیت ما را بیش از پیش دشوار می‌کند.

گرمای بیش از حد هوا در استان خوزستان و لزوم تامین برق مورد نیاز مردم برای استفاده از وسایل سرمایشی به ویژه کولرهای گازی فشار زیادی را به شبکه برق وارد می‌کند و ما همه تلاش و تمرکز خودمان را در جهت تولید پایدار این انرژی حیاتی معطوف می کنیم.

این نیروگاه هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد برق استان خوزستان را تامین می‌کند که با توجه به میزان بالای مصرف برق در این استان، این میزان تولید از طریق نیروگاه رامین با میزان برق مصرفی چند استان کشور برابر است.

صنعت برق ایران با گذر از عمر بیش از یکصدساله خود، به مرحله‌ای از بلوغ فنی و تخصصی رسیده و امروزه به‌ عنوان صنعتی حیاتی و تاثیرگذار در روند توسعه و بالندگی ایران اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند.

این نیروگاه ضمن تولید پایدار انرژی برق و اهمیت آن در تثبیت شبکه سراسری برق کشور، خودکفایی و اعتماد به دانش و تجربه متخصصان داخلی را از اهداف و برنامه‌های هدفمند خود قرار داده و هم‌اکنون نیز ضمن ساخت بخش عمده‌ای از قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود در کارگاه‌های مستقر در نیروگاه، توانسته است در پیوندی استراتژیک با مراکز علمی و پژوهشی و با اعتماد به تولیدکنندگان داخلی و حمایت از این زنجیره ارزشی و ملی در مسیر کیفی‌سازی و ایجاد فضای رقابتی سالم و اصولی حرکت کند.

انجام تعمیرات اساسی واحدهای ۳۱۵مگاواتی شماره ۵ و واحد ۳۰۵مگاواتی شماره یک بدون حضور پیمانکاران و کارشناسان داخلی و خارجی را می‌توان جلوه‌ای از تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی و خودکفایی ملی در این نیروگاه برشمرد. طراحی و ساخت سیستم کنترل توربین، روغن هیدرولیک توربین، ساخت شینه‌های ژنراتور، ساخت پره توربین و فیدپمپ و همچنین بسیاری از قطعات مورد نیاز واحدها از سوی جوانان خلاق نیروگاه و همچنین مشارکت و همکاری با سازندگان داخلی از افتخارات نیروگاه رامین است و بر این باوریم که ما توانسته‌ایم با تکیه بر دانش و تخصص جوانان ایرانی خود را در عرصه خودکفایی و عملی کردن اقتصاد مقاومتی به ‌عنوان نیروگاهی پیشرو در صنعت برق کشور معرفی کنیم. بهره‌برداری مطلوب، نگهداری و تعمیرات اصولی واحدهای نیروگاه رامین نسبت به بسیاری از نیروگاه‌های کشور کاری سخت و پیچیده است. تولید پایدار انرژی برق از طریق این نیروگاه نیازمند دانش و تخصصی است که کارشناسان ما را بر آن داشت تا با تکیه بر همت خود ضمن توجه به استانداردها و نکات حساس فنی و بهره‌برداری صحیح و اصولی از واحدهای نیروگاهی، اقدامات پیشگیرانه مهم و حساسی را در دستور کار خود قرار دادند و هم‌اکنون نیز با حداکثر توان هر شش واحد تولیدی خود، تولیدکننده بخش عمده‌ای از برق مورد نیاز استان خوزستان و پشتیبان شبکه سراسری کشور هستیم.

مهم‌ترین اقدامات اخیر ما به ‌منظور حفظ آمادگی واحدهای تولیدی برای تابستان بحرانی سال ۹۷، تعمیرات اساسی واحد ۳۰۵مگاواتی شماره یک به دست کارکنان نیروگاه، تعمیرات میان‌دوره‌ای واحد ۳۱۵مگاواتی شماره ۶ و همچنین رفع اشکالات فنی و رسوب‌زدایی تخصصی از کندانسورهای واحدهای ۲ و ۳ و ۴ و ۵ نیروگاه بوده است.

روند رو به رشد مصرف انرژی برق در کشور به ‌ویژه استان خوزستان، تولید و ارتقای سطح علمی و تحقیقاتی نیروگاه رامین و برخورداری از پتانسیل مناسب، باعث شد تا با جدیت بیشتری طرح توسعه نیروگاه رامین را در دو فاز ۳۲۰مگاواتی شماره ۷ و ۸ پیگیری کنیم و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته این طرح می‌تواند ضمن تقویت سطح تولید انرژی برق مورد نیاز استان خوزستان باعث اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای مردم منطقه نیز شود.

تکیه بر دانش و تجربه نیروی انسانی توانمند و خلاق، بهبود عملکرد واحدهای نیروگاهی، تمرکز بر اجرای مدیریت دانش، تقویت نظام پیشنهادها، اجرای راهکارهای تخصصی و بهبود طرح‌های فنی- مهندسی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی به ‌منظور رفع چالش‌های عمده بهره‌برداری و نگهداری واحدهای تولیدی، از مهم‌ترین برنامه‌های ما به منظور تقویت سطح راندمان واحدها و بهبود عملکرد نیروگاه رامین است.

82-02