عملکرد ایمیدرو در سال های اخیر و تولید سه محصول استراتژیک در سال 97

افتتاح ۲۷ طرح در سال ۹۶

درسال ۹۶، ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی ۲۷ طرح با سرمایه گذاری حدود ۳ میلیارد دلار به بهره برداری رساند. مجموع اشتغال مستقیم این طرح ها ۴۳۵۰ نفر بود. در این میان، سه واحد احیای مستقیم فولاد های استانی با دانش فنی ایرانی (PERED) افتتاح شدند. همچنین طی سال گذشته طرح های مهمی در سنگان به بهره برداری رسید که به افزایش ظرفیت ۱۰ میلیون تن گندله و ۲.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن منجر شد.

برنامه اکتشاف

کاهش ذخایر معدنی و مواجهه واحدهای صنایع معدنی با کمبود مواد معدنی در آینده نزدیک، از جمله دغدغه های موجود دولت یازدهم بود که طی با انعقاد تفاهم نامه ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، کار اکتشاف معادن کشور آغاز شد. طی این مدت، در مجموع ۴۱ پهنه به مساحت ۲۷۲ هزار کیلومتر مربع در اختیار ایمیدرو بود که ۱۹۸ هزار کیلومتر مربع اکتشاف شده و ۷۳ هزار کیلومتر مربع در دست فعالیت های مقدماتی اکتشافی است.  ۱۹۸ هزار کیلومتر مربع از این پهنه ها بعد از عملیات اکتشافی به منظور واگذاری به بخش خصوصی آزاد شده است.  با استفاده از تکنولوژی های پروازی، حدود ۲۰۰ هزارکیلومتر مربع از پهنه ها ژئوفیزیک هوایی انجام شد. حاصل اکتشافات انجام شده تا پایان سال ۹۶، شناسایی ۴۰۰ محدوده امیدبخش در ۲۱ استان کشور بود که متعاقب آن، ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۳۴۵ میلیون تن زغال کک شو، ۲۲۰ میلیون تن زغال حرارتی، ۱۰۳ میلیون تن باریت، ۲۱ میلیون تن بوکسیت، ۶۵ هزار تن عناصر نادر خاکی، ۳۰ هزار تن آنتیموان و ۴۰ تن طلا  به ذخایر کشور افزوده شده است.

تولید ۶ ماهه ۹۷

میزان تولید شمش فولاد شرکت های بزرگ کشور طی ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۱۴ درصد رشد کرد. ۷ شرکت فولادساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال، ۹ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۷۸۰ تن شمش فولاد تولید کردند. همچنین، ۹ شرکت بزرگ فولادی از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، ۵ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۳۴ تن محصولات فولادی (انواع ورق، لوله تیرآهن، میلگرد، شمش کالایی، کلاف و ریل) تولید کردند که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته، ۸ درصد رشد نشان می دهد. طی ۶ ماهه نخست امسال، ۱۱ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۵۹۸ تن آهن اسفنجی تولید شد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته، حاکی از افزایش ۱۹ درصدی تولید این محصول است. شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران شامل «مس سرچشمه» و «مس میدوک» از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، ۱۴۶ هزار و ۸۳۶ تن مس آند تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۸۰ هزار و ۸۳۵ تن بود که حاکی از افزایش ۸۲ درصد افزایش تولید این محصول است.

میزان تولید کاتد شرکت های «مس سرچشمه» و «مس میدوک» طی ۶ ماهه نخست امسال، ۱۱۴ هزار و ۶۹۵ تن بود که نسبت به آمار مدت مشابه سال گذشته (۶۷ هزار و ۵۸۲ تن)، ۷۰ درصد رشد نشان می دهد.  افزون بر این، طی ۶ ماهه نخست ۹۷، شرکت های«مس سرچشمه»، «مس سونگون» و «مس میدوک»، ۵۹۵ هزار و ۶۵۱ تن کنسانتره مس تولید کردند. میزان تولید مدت مشابه سال گذشته، ۵۴۰ هزار و ۹۰۳ تن بود که حاکی از افزایش ۱۰ درصدی این محصول است. میزان تولید شمش آلومینیوم طی ۶ ماهه نخست ۹۷، ۱۸۱ هزار و ۱۴۰ تن بود که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (۱۶۶ هزار و ۵۲۰ تن)، ۸.۸ درصد رشد نشان می دهد.

سهم ۲۲ درصدی بخش معدن و صنایع معدنی از صادرات

سهم بخش معدن و صنایع معدنی از کل صادرات کشور در سال گذشته به ۲۲ درصد رسید. این میزان سهم تا سال ۹۴، ۱۶ درصد بود. ارزش صادرات این حوزه در ۱۲ ماه سال ۹۶ به بیش از ۱۰.۷ میلیارد دلار رسید. در حالی که در آن مدت تنها ۵.۴ میلیارد دلار محصولات معدنی و صنایع معدنی وارد کشور شد. سال ۹۶ اقتصاد کشورمان، شاهد اوج گیری صادرات فولاد شد به طوری که میزان تناژ صادرات زنجیره فولاد با ثبت رکوردی جدید از ۹.۲ میلیون تن عبور کرد. آمارهای گمرک نشان می دهد ایران سال گذشته به ۴۰ کشور جهان فولاد صادر کرد.

59