صنعت بیمه از رخداد زلزله کرمانشاه چه آموخت !؟

* صنعت بیمه های بازرگانی درطی این چند سال از انواع حوادث انسان ساز و طیبعی کشور ،چه درسها و نکات آموزشی را یاد گرفته و دست به تامین پوشش های مورد نیاز حمایتی هموطنان در صحنه عمل زده است !؟

* منابع آموزشی در دروس بیمه گری ،بیشتر بر ترجمه و یا اقتباس از متون صنعت بیمه در دنیا و دانشگاههای غربی تامین گردیده و کمتر شاهد تولید محتوی براساس تحقیقات میدانی و بومی سازی بیمه گری و تجربی این صنعت در رشته هایی که ارتباط مستقیم با تبادلات بین المللی ندارد هستیم.

* شاید بتوان این سوال را مطرح کرد ،که با وصف اینکه ،حوادث طبیعی متعددی در کشور رخ میدهد و در صدا وسیما و مطبوعات و اخیرا در فضای مجازی شاهد خسارتها و مشکلات هموطنان پس از وقوع حوادث هستیم ،چرا مدیران ارشد صنعت بیمه ،در صدد مذاکره با دولت و مجلس شورای اسلامی برای یاری گرفتن از آنها در توسعه پوشش ها و تامین بیمه اتکایی لازم و نیز ترویج فرهنگ بیمه در نزد آحاد هموطنان شریف و دولتمردان دلسوز نیستند!؟

* علل مختلفی را میتوان بر شمرد، لیکن از نظر نگارنده سه عامل از سایر عوامل در ممانعت از انجام تکالیف حرفه ای و ملی صنعت بیمه در این خصوص با اهمیت تر است:

۱- عدم سرمایه گذاری در حوزه مطالعات مدیریت ریسک و تحقیق و توسعه در صنعت بیمه.

۲- پایین بودن زمان مدیریت مسولان ارشد بیمه ای در نهاد ناظر و شرکت های بیمه و گردش شغلی مستمر که مانع از برنامه ریزی و هدایت بلند مدت این طرحها در این حوزه میگردد.

۳- کافی نبودن دانش مدیریتی و حجم سرمایه بسیاری از شرکت های بیمه و نداشتن موقعیت کسب تامین پوشش های اتکایی مکفی از بازار بین المللی به دلیل تحریم آمریکا بر علیه اقتصاد کشورمان.

۴- و ......

* اما همه این عوامل مانع از این نمی‌شود که صنعت بیمه با کسب تجربیات میدانی و تهیه و تنظیم گزارشات مستند برای مدیران ارشد تصمیم گیر کشور از آنها برای یاری و حمایت دولت در راستای توسعه پوشش های حوادث طبیعی غافل بماند و فقط شاهد و نظاره گر ،مشکلات مالی دولت و هموطنان بعد از حوادث و زمان خسارتها باشد.

* از سال تاسیس اولین شرکت بیمه ایرانی در کشورمان ۸۳ سال میگذرد و اینکه صنعت بیمه تاکنون نتوانسته است ،به هر دلیل و مانعی ،در فرهنگ سازی و تعمیم خدمات حمایتی بیمه در سرتاسر کشور موفق عمل نماید را نمیتوان با فرافکنی و بهانه آوردن به گردن مردم و دولت انداخت!

* صنعت بیمه در ایران به لحاظ دانش کارشناسی و دانشگاهی و نیز تجربیات بیمه گری،بدون شک یک سروگردن از کلیه رقبا در منطقه [منا] بالاتر است .

* فردا دیر است ،همین امروز لازمست ،صنعت بیمه کشورمان به فرهنگ سازی اهمیت خدمات بیمه در اذهان دولتمردان و هموطنان اقدام نماید تا ماموریت و رسالت خویش را در سرزمین ایران به طور کامل به انجام رسانیده باشد.

 

60358