سخنی نو آر که نو را حلاوتی دگر است

با این پیش‌فرض از فعالیت‌های بیمه گری متناسب با اقتضائات محیطی، بیمه تجارت نو بعنوان شرکتی جوان و پویا در صنعت بیمه، به پشتوانه سهامداران توانمند و مدیران، کارشناسان و شبکه فروش پر تلاش خود، به دنبال درنوردیدن حوزه‌های تجربه نشده در بازار بیمه کشور است؛ این هدف از طریق نهادینه کردن رویکرد «تغییر ساختارشکنانه» پشتیبانی می‌شود و مستلزم وجود ساختاری چابک، تفکری خلاق و بهره‌مندی از دانش و مهارت‌های نوین و چند بعدی است که همزمان با خلق دانش از تجربه پیشکسوتان، با نوگرایی جوانان آینده‌ای روشن و تکیه گاهی مطمئن را برای افراد و کسب و کارها رقم زند. راهبرد شرکت تجارت نو، تلفیق و یکپارچه سازی دانش و مهارت‌های موجود در حوزه‌های بیمه‌گری، بازاریابی، آکچوئری و فناوری اطلاعات به شکلی است که با طراحی هوشمندانه زنجیره ارزش بیمه گذار، این شرکت را در قلب اکوسیستم کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی جای دهد.

در نگاه بیمه تجارت نو، فناوری دیجیتال، نه صرفا یک ابزار، بلکه یک مدل تجاری است که فعالیت‌های بیمه‌گری بر بستر آن انجام می‌گیرد. بدین ترتیب این شرکت رویکردی جدید را دنبال می‌کند که می‌توان آن را بیمه‌گری هوشمندانه مبتنی بر داده نامید. توسعه بستر فناورانه و حرکت به سوی تعاملات چند کاناله با بازار، ضمن یکپارچه‌سازی کلیه فعالیت‌های بیمه‌گری حول یک بستر بیمه‌گری مرکزی، مشارکت و همکاری با استارتاپ‌های فناورانه در حوزه کسب و کار را می‌طلبد، تا جایی که شرکت بیمه تجارت نو در آینده نزدیک به عنوان یک بازیگر فعال در حوزه فین تک شناخته شود.

بازار بیمه، بازاری اثربخش در اقتصاد، صنعت و رفاه اجتماعی است و تردیدی نیست که فراگیری خدمات آن، لزوم همگام شدنش با تحولات اجتماعی و نیازها و الگوهای مصرفی که به فراخور آن ایجاد شده است را روشن می‌کند. درکشورهای پیشرو در این عرصه، صنعت بیمه همگام با تحولات تکنولوژیک، دگرگون شده است. امروز تغییرات فناورانه، زمینه را برای کاهش هزینه دسترسی به خدمات بیمه‌ای و دسترسی به سبد متنوع‌تری از این محصولات را برای عموم افراد اجتماع فراهم کرده است و نتیجه همه این دگرگونی‌ها کاهش دغدغه‌های اجتماعی، صنعتی و اقتصادی بوده است.

در دنیای امروز، مشتریان به دنبال دسترسی به خدمات در کوتاه‌ترین زمان، به آسان‌ترین شیوه و با بهترین قیمت هستند. اما استفاده از خدمات بیمه‌ای به روش سنتی، رویه پرداخت خسارات و رسیدگی به پرونده‌ها را طولانی می‌کند و زمینه‌ساز نارضایتی مشتریان می‌شود. امروز شرکت‌های بیمه‌ای همچون دیگر پایگاه‌های اقتصادی و صنعتی، می‌توانند با به خدمت گرفتن کلان داده‌ها، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و زنجیره بلوکی روند جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مشتریان را تسهیل کنند و توان سازمان برای ارائه خدمات بهتر بیمه‌ای به مشتریان و تدوین بسته‌های جدید بیمه‌ای برحسب نیاز مشتریان بالقوه را بالاببرند.

بدیهی است که با استفاده از پتانسیل‌های ایجاد شده به مدد پیشرفت فناوری اطلاعات و ورود آن به صنعت بیمه، می‌توان گام‌های موثری را در جهت ایجاد شبکه گسترده مشتریان وفادار برداشت. اما تردیدی نیست که علاوه بر بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، با ایجاد انگیزه در میان شبکه فروش، می‌توان به رشد پورتفوی شرکت‌های بیمه امیدوارتر بود. توجه به توانایی‌های شبکه فروش و ارتقا انگیزش نمایندگان و کارگزاران با توجه به مولفه‌هایی مانند «ارزش پورتفوی» و «مشارکت در منافع»، از جمله راه‌های موثر برای حمایت از شبکه فروش پویا و توانمند در صنعت بیمه است. از همین رو، بیمه تجارت‌نو به‌منظور قدردانی از تلاش‌های نمایندگان و کارگزاران، و با هدف انگیزه‌بخشی به شبکه فروشی که قلب تپنده هر شرکت بیمه‌ای است، بر لزوم بهره‌مندی آنها از این حقوق قانونی تاکید کرده و در تلاش است تا سهم نمایندگان را از سود حاصل از فروش بیمه‌نامه‌ها افزایش دهد.

خوشبختانه امروز حمایت مجموعه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده بیمه و سندیکای بیمه گران، امکان ورود صنعت بیمه به مسیرهای نو را فراهم کرده و بستر را برای هم‌اندیشی و تعامل فعالان این صنعت فراهم کرده است. برگزاری همایش‌های ارزشمند و تاثیرگذاری چون «بیمه و توسعه» نیز، فعالان این عرصه را برای جست و جوی راه‌های تازه و بازتعریف بیمه‌گری علمی تشویق کرده و پویایی علمی در این عرصه را افزون کرده است. از سوی دیگر، رویکرد رئیس کل محترم بیمه مرکزی مبنی بر جوانگرایی در سطوح مدیریتی صنعت بیمه، فرصت مغتنمی را برای بهره‌گیری از اهرم خلاقیت و نوآوری را فراهم کرده است.