با خرید سپرده زندگی، آینده زندگی‌تان را تامین کنید

ضرورتِ داشتن بیمه‌های زندگی و آثار آن برای تامین آینده مردم چیست؟

در ابتدا می‌خواهم عرض کنم که گفت‌وگوی امروز ما بحثی با زبانی ساده خواهد بود تا مخاطبان محترم بهتر بتوانند با مطالب ارتباط برقرار کنند.

مثل بناکردن یک خانه که نیازمند یک پی یا اصطلاحاً فونداسیون است، زندگی مالی افراد در جوامع امروزی هم نیازمند یک پایه است. تحلیل من و بسیاری از کارشناسان اقتصاد خانوار، این است که بیمه زندگی یکی از بهترین ابزارها برای این پی‌ریزی است چرا که هم در حوزه پوشش‌های بیمه‌ای خطراتی مانند فوت به هر علت سرپرست خانوار را پوشش می‌دهد و هم در موارد ناگهانی مانند فوت بر اثر حادثه، ازکارافتادگی و امراض خاص که آینده یک خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمک‌های قابل توجهی می‌تواند انجام دهد.

از سوی دیگر، تمهیداتی برای حفاظت از اندوخته‌های افراد در بیمه‌های زندگی، صورت گرفته و با سود مناسبی که به اندوخته‌های افراد می‌دهد باعث حفظ نسبی ارزش پول آنها هم می‌شود؛ یعنی چنانچه اتفاقی برای بیمه‌شده بیفتد، بیمه‌شده یا ذینفعان او از مزایای این محصول استفاده خواهند کرد و اگر نیازی به استفاده از این پوشش‌ها نباشد، فرد می‌تواند اندوخته خود را با سودی معقول دریافت کند و در واقع یک قرارداد بُرد-بُرد را به نفع خود بسته است.

جالب است بدانید بسیاری از افراد فقیری که در کشورهایی مانند هند زندگی می‌کنند دارای بیمه‌نامه زندگی هستند و از عواید آن برای عبور از بحران‌های زندگی یا ایجاد اندوخته برای سرمایه‌گذاری‌های آتی استفاده می‌کنند.

مردم با خرید محصول سپرده زندگی علاوه بر پس انداز و دریافت سود، چه خدماتی دریافت می‌کنند؟

تمامی محصولات بیمه‌های زندگی در حالت مختلط دو نوع پوشش دارند. یکی پوشش‌های بیمه‌ای که اصل و اساس خرید بیمه‌نامه است و پیشتر اشاره شد. اما در این بخش می‌خواهم توجه مخاطبان محترم را به یک موضوع مهم جلب کنم تا با دقت بیشتری اقدام به خرید بیمه‌نامه زندگی کنند و آن هم، اهمیت پوشش‌های بیمه‌ای است.

بیمه‌های زندگی قرار نیست فردی را ثروتمند و بی‌نیاز کند همان‌طور که در کشورهای پیشرفته هم چنین نیست و همان‌طور که پیشتر گفته شد خدمت اصلی بیمه‌های زندگی پوشش‌هایی است که امنیت اقتصادی خانواده یا فرد را تامین می‌کند؛ بنابراین هنگام خرید بیمه‌نامه باید علاوه بر مساله سرمایه‌گذاری به اهمیت خرید پوشش‌های خوب بیمه‌ای توجه کرد و با توجه به هزینه اندکی که این پوشش‌ها دارند بسته مناسبی از آنها را انتخاب کرد.

در واقع ما دو صندوق داریم که به آنها پول واریز می‌کنیم؛ صندوق پوشش‌های بیمه‌ای و صندوق سرمایه‌گذاری. میزان و وزنی که به هر بخش می‌دهیم بسته به توان مالی، تعداد افراد خانواده و شرایط زندگی متفاوت است و نیاز به مشاوره حرفه‌ای دارد.

حداقل هزینه خرید بیمه سپرده زندگی در ماه یا سال چقدر است و به لحاظ مالی در بلندمدت چه منافعی را عاید خریدار می‌کند که قابل رقابت با سایر سرمایه‌گذاری‌ها باشد؟

حداقل مبلغ قابل پرداخت در این محصول ویژه و بی‌نظیر بیمه ملت از ۲۰ هزار تومان آغاز می‌شود اما باید در نظر داشت که یک خرید خوب، بهای مناسب هم می‌خواهد و پیشنهاد شخصی من، شروع از حداقل مبلغ ۵۰ هزار تومان ماهیانه است تا ضمن خرید پوشش‌های بیمه‌ای مناسب صندوق سرمایه‌گذاری مطلوبی نیز تشکیل شود. یکی از ویژه‌ترین محاسن بیمه‌نامه سپرده زندگی بیمه‌ملت سود روزشمار و کارتابل آنلاین آن است که اطلاعات بیمه‌نامه را به صورت دقیق و مستند در اختیار بیمه‌گذار قرار می‌دهد و در مقایسه با سایر محصولات مشابه به لحاظ سرمایه‌گذاری چندگام پیشتر است.

البته باید اعلام کنم که دارندگان بیمه‌های زندگی از جمله بیمه سپرده زندگی بیمه‌ملت از اندوخته خود در طول مدت قرارداد هم می‌توانند استفاده کنند. یعنی، هم می‌توانند در ابتدای سال سوم قرارداد درخواست وام داده و هم بیمه‌ملت محصولی انحصاری به نام کارت اعتباری خرید اقساطی دارد که به واسطه آن دارندگان کارت می‌توانند از شبکه فروش گسترده‌ای از جمله لوازم خانگی، تور مسافرتی، انواع بیمه‌نامه اقساطی مانند شخص ثالث و... بهره‌مند شوند.

برخی از مردم نگرانی‌هایی در مورد بازپرداخت سرمایه بیمه‌نامه خود در بلندمدت دارند برای این افراد چه توضیحی دارید.

جالب است بدانیم که در کشور ما تجربه انواع رخدادها مانند انقلاب، جنگ و بلایای طبیعی وجود دارد و در همه این موارد تعهدات شرکت‌های بیمه پابرجا بوده است زیرا تاسیس و تعهدات شرکت‌های بیمه بنابر قانون بیمه با نظارت بیمه مرکزی ایران که نهاد ناظر شرکت‌های بیمه از سوی دولت است، انجام می‌شود و یکی از وظایف این نهاد حمایت از حقوق بیمه‌گذاران است. هر بیمه‌نامه‌ای که در کشور ما صادر می‌گردد از طریق سامانه‌های بیمه مرکزی رصد می‌شود و مبالغی از عایدی هر بیمه‌نامه با عناوین مختلف نزد بیمه مرکزی اندوخته می‌شود تا در زمان بازپرداخت خسارت عملا یک تعهد مشترک شکل بگیرد.

بنابراین با توجه به این‌که در حوزه نظارت و اجرای امور، نهاد دولتی نیز مشارکت قابل توجهی دارد می‌توان با خیال راحت نسبت به خرید بیمه‌نامه اقدام کرد اما بهتر است خرید بیمه‌نامه را از شرکت‌هایی با توانگری مالی سطح ۱ انجام داد. گزارش توانگری مالی هر شرکت بیمه به صورت سالانه توسط بیمه‌مرکزی ارائه می‌شود و بیمه ملت نیز به عنوان رکورددار حضور در سطح ۱ توانگری مالی، در هر هفت سالی که از اعلام این شاخص می‌گذرد، سطح اول را به خود اختصاص داده است و به این لحاظ جزء گزینه‌های برتر خرید بیمه‌نامه محسوب می‌شود.

برای دریافت مشاوره صحیح، آشنایی با محصولات بیمه زندگی و خرید سپرده زندگی (متناسب با سن و شرایط فردی) باید در تهران و سایر استان‌ها به شعب مراجعه شود یا نمایندگان؟

همان‌طور که گفته شد بیمه ملت به لحاظ توانگری مالی، کیفیت محصول و خدمات همراه بیمه‌نامه وضعیت منحصر به فردی دارد و با توجه به آموزش‌های ارائه شده به شبکه فروش، علاقه‌مندان به خرید بیمه‌نامه «سپرده زندگی» یا سایر محصولات بیمه زندگی بیمه‌ملت مانند «بیمه مستمری زنان‌خانه‌دار»، «بیمه تحصیل فرزندان» و «بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری» می‌توانند به کلیه نمایندگان و شعب شرکت در سراسر کشور مراجعه و اطلاعات دقیق و مشاوره حرفه‌ای دریافت کنند.

در پایان باردیگر تاکید می‌کنم که خرید بیمه‌نامه زندگی، یک اقدام ضروری در مدیریت اقتصاد خانواده است که همه افراد جامعه باید به آن توجه داشته باشند.