تمرکز بیمه تعاون بر فروش بیمه‌های مهندسی

بیمه مهندسی چیست ؟

مدیر عامل بیمه تعاون عضو انستیتو بیمه گران لندن CII- کمیسون بیمه کمیته ایرانی ICC- خانه مدیران - انجمن مدیران صنایع و اتاق بازرگانی است. مظلومی خود سال‌های گذشته مدیر بیمه‌های مسئولیت و مهندسی یک بیمه خصوصی بود و براین رشته بیمه‌ای مسلط است.

او از تصمیم بیمه تعاون برای فروش بیشتر بیمه‌های مهندسی و مسوولیت خبرداده است.

بیمه‌های مهندسی جزو بیمه‌های اموال بوده و همانطور که از نامش پیداست، برای تحت پوشش بیمه قرار دادن فعالیت مهندسین در رشته‌های گوناگون می‌باشد.

پروژهای زیر بنایی‌، عمرانی، سازه‌های صنعتی و ساختمانی در تمام مراحل ساخت، از شروع پروژه و تمام مدت نصب تجهیزات و ماشین آلات و همچنین در دوره آزمایش و راه اندازی تا تحویل موقت، در معرض خطرات گوناگون و آسیب‌های ناشی از وقوع حادثه و از بین رفتن سرمایه بوده و این احتمال نیز وجود دارد که پیمانکار و عوامل ‌بیمه‌گذار در نتیجه سهل انگاری یا خطاهای انسانی باعث زیان‌هایی نیز به اشخاص ثالث گردند که قانوناً مسئول شناخته شوند.

در مقایسه با سایر بیمه‌ها مانند آتش‌سوزی، بیمه مهندسی را‌ می‌توان یکی از بیمه‌های جدید در بازار جهانی نامید. این بیمه با توجه به کاربردهای گوناگون آن از تنوع زیادی برخوردار است.

بیمه خطرات سازه‌های تکمیل شده ساختمانی (CECR) - بیمه شکست ماشین ‌آلات (MB) - بیمه عدم ‌النفع ناشی از شکست ماشین‌آلات (MLOP) - بیمه تجهیزات الکترونیک (EE)- بیمه فساد کالا در سردخانه (DOS) - بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان (LDB)از انواع بیمه‌های مهندسی است.

بیمه‌های مهندسی تعاون:

بیمه تمام خطر پیمانکاران تعاون اصولا‌ برای یک پروژه احداث که اجرای آن به‌موجب قراردادی بین کارفرما و پیمانکار منعقد شده است صادر می‌شود و آن را از زمان شروع کار تا پایان تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه تمام خطر پیمانکاران تعاون را می‌توان برای کلیه پروژه‌های راه‌سازی و ساختمانی بررسی و صادر نمود. لذا موضوعات مورد بیمه تمام خطر پیمانکاران بسیار متنوع است که به عنوان نمونه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

انواع ساختمان با کاربری‌های مختلف مثل مسکونی، اداری، تجاری، پزشکی، آموزشی و ورزشی

ساختمان کارخانجات و سیلوها که ممکن است بخش عمده‌ای از عملیات مربوط به نصب تجهیزات و ماشین آلات نیز باشد.

ساختمان راه، خطوط و ایستگاه‌های راه آهن و باند و ترمینال فرودگاه‌ها- انواع موج شکن‌ها و آب‌شکن در داخل دریا - پل‌ها، سدها، تونل‌ها

در بیمه تمام خطر پیمانکاران تعاون، عموما‌ بیمه‌گر از بین رفتن یا خسارت ناشی از علل زیر را جبران می‌نماید:

• آتش سوزی، صاعقه، انفجار

• سقوط هواپیما

• کاربرد آب یا اقداماتی که به منظور اطفا حریق انجام می‌گیرد

• سیل، طغیان آب

• نشست زمین، لغزش زمین و صخره‌ها

• دزدی ساده، سرقت با شکستن حرز

• اجرای ناصحیح کار، عدم مهارت، سهل انگاری

• اعمال توام با سونیت

• اشتباهات فردی

علاوه بر موارد مذکور، بیمه تمام خطر پیمانکاران از بین رفتن یا خسارت وارد به مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات ساختمانی و لوازم و تجهیزات ساختمانی در حین حمل و نقل در محدوده اجرای پروژه، انبار داری در خلال دوره و یا در هنگام پیاده یا سوار نمودن ماشین‌آلات را تحت پوشش قرار می‌دهد.

راهنمای دریافت خسارت

بر اساس پیشنهاد کتبی بیمه گذار و نیز به استناد پاسخ های مندرج در پرسشنامه تکمیل شده از طرف بیمه گذار و سایر اظهارات کتبی او که به منظور درج در بیمه نامه صورت می ‌گیرد، در صورتیکه بیمه گذار حق بیمه را در زمان مقرر پرداخت کرده باشد به موجب بیمه نامه با رعایت استثنائات، مقررات و شرائط مندرج در بیمه نامه و الحاقی های مربوط بیمه‌گر خسارت بیمه گذار را جبران می نماید.

نمایندگان بیمه‌گر می‌توانند در هر زمان مناسب موضوع بیمه را بازرسی و مورد ارزیابی قراردهند و بیمه گذار موظف است کلیه اطلاعات ضروری را برای ارزیابی خطر در اختیار نمایندگان بیمه‌گر بگذارد.

بیمه گذار ملزم است هرگونه تغییر در ماهیت خطر را بلافاصله به صورت کتبی به آگاهی بیمه‌گر برساند و به هزینه خود کلیه اقدامهای احتیاطی لازم را برای اطمینان از صحت کار بیمه شده با توجه به اوضاع و احوال معمول دارد.

الف- نحوه اعلام خسارت:

در صورت وقوع هر گونه حادثه ای که بر طبق این بیمه نامه ممکن است موجب طرح ادعای خسارتی شود بیمه گذار باید :

۱- بلافاصله به صورت کتبی مراتب را با ذکر نوع و حدود خسارت به آگاهی بیمه‌گر برساند ؛

۲- به منظور جلوگیری از گسترش دامنه زیان و یا آسیب دیدگی کلیه اقدام هایی را که برای وی امکان دارد به عمل آورد.

۳- قسمت های خسارت دیده را به همان حال حفظ کند و به منظور رسیدگی در اختیار نماینده و یا کارشناس بیمه‌گر قرار دهد.

۴- کلیه اطلاعات و مدارک مورد درخواست بیمه‌گر را تهیه و در اختیار او بگذارد.

۵- در موردی که خسارت معلول سرقت ساده یا سرقت با شکستن حرز باشد مقام های انتظامی را مطلع سازد.

ب- مدارک لازم جهت دریافت خسارت:

پس از اعلام صحیح و به موقع خسارت به نماینده صدور ایشان بیمه گذار را به نزدیکترین مرکز خسارت غیر خودروئی معرفی می‌نماید و پس از آن مسؤولیت پیگیری پرونده با مرکز خسارت می‌باشد. در این مرحله بیمه گذار می‌بایست تمامی مدارک مثبته لازم جهت تشکیل پرونده را طبق درخواست مرکز خسارت در اسرع وقت ارائه دهد و پیگیری و هر گونه همکاری لازم جهت تکمیل پرونده را با مرکز خسارت بعمل آورد. مدارک لازم جهت تشکیل پرونده و پرداخت خسارت با توجه به نوع بیمه نامه و نوع خسارت(مالی یا جانی) متفاوت می‌باشد.

مدارک کلی لازم برای بیمه نامه‌های مهندسی :

۱- شرح چگونگی وقوع خسارت، ساعت و روز و محل دقیق حادثه

۲- علت حادثه

۳- چند قطعه عکس از مواضع آسیب دیده

۴- ریز اقلام خسارت دیده با قیمت آنها (اصل یا کپی برابر اصل)

۵- اقلام بازیافتی و ارزش آنها

ج-نحوه پرداخت خسارت:

پس از جمع آوری، تکمیل و ارسال مدارک به اداره خسارت بیمه‌های مهندسی و مسؤولیت متعاقباً پس از طی مراحل لازم در صورتیکه خسارت قابل پرداخت باشد مبلغ قابل پرداخت به مرکز خسارت اعلام می‌گردد. مرکز خسارت نیز متعاقباً به بیمه گذار و زیان دیده یا زیان دیدگان اعلام می‌نماید.