پیام بیمه

متاسفانه با نگاهی به آمار رسمی ارائه شده از سوی نهادهای بیمه‌گر می‌توان به ضریب پایین نفوذ بیمه در مقایسه با کشورهای پیشرفته و یا حتی بعضی از کشورهای همجوار پی برد، عدم اقبال عمومی به امر بیمه و کراهت از بیمه نمودن به دلیل عدم دریافت پیام اصلی بیمه و نپرداختن به عنصر معنوی آن به حد کافی می‌باشد. فرهنگ سازی بیمه می‌بایستی شامل تبیین هر دو عنصر معنوی و ما دی آن در جامعه باشد. به نظر می‌رسد چنانچه ارزش پیام معنوی بیمه به درستی از سوی جامعه بیمه‌گر و تبلیغات ایشان به جامعه منعکس گردد بخش بزرگی از فرهنگ‌سازی بیمه صورت پذیرفته و اقبال عمومی جامعه را به امر بیمه به ارمغان خواهد آورد.

از طرفی عنصر مادی بیمه که مهمترین بخش آن به هنگام وقوع خسارت و پرداخت آن توسط بیمه‌گر اعمال می‌شود عنصری است عینی و به شدت قابل راستی‌آزمایی که می‌تواند حامل تقویت عنصر معنوی و یا ویرانگر آن گردد.

به هنگام وقوع خسارت بیمه‌گران در قبال حفظ عنصر معنوی بیمه می‌بایستی متعهدانه و مسوولانه و به درستی جبران خسارت را برای بیمه‌گزاران فراهم کرده و این حقیقت را بدانند که در اصل پرداخت خسارت به فرهنگ‌سازی بیمه و بنیان‌های معنی و اجتماعی آن خدمت کرده و پرداخت خسارت در حقیق بخشی از حفظ کیان و اصالت بیمه خواهد بود.

در وضعیت کنونی اقتصادی، بیمه به عنوان یک کنش‌گر اجتماعی می‌تواند چتر حمایتی و آرام‌بخش خویش را با ابلاغ و تبیین پیام آن بر سر آحاد جامعه باز کرده و سهمی مهم در فرونشاندن التهامات اقتصادی ایفا کند.