ایجاد و نگهداری بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی کشور

مطابق استانداردهای زیست‌محیطی، میزان سطح فضای سبز مجتمع‌های صنعتی، معادل ۲۵ درصد مساحت سایت آن مجتمع مشخص شده است. این در حالی است که شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با درک عمیق رسالت‌های اجتماعی با سرمایه‌گذاری کلان، بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی کشور را با مساحت بیش از ۱۶۵۰۰ هکتار احداث کرده است. بر این اساس در مقایسه با کل مساحت صنعتی کارخانه، سطح فضای سبز این شرکت بیش از ۸۴ برابر استاندارد است. هم‌اکنون هزینه سالانه حفظ و نگهداری این فضای سبز بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال است. این فضای سبز وسیع علاوه بر تاثیر شگرف بر اکوسیستم منطقه و ایجاد فضای فرح‌انگیز برای کارکنان، در جذب ذرات گردوغبار محلی، جذب گاز دی‌اکسید کربن و ترسیب کربن در فرآیند فتوسنتز، تاثیر بسزایی دارد.

پروژه بازسازی و بهسازی سیستم تصفیه غبار کنورتورها

به منظور کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از فرآیند کنورتورهای ناحیه فولادسازی، پروژه بازسازی و بهسازی سیستم تصفیه گاز کنورتورها با استفاده از خدمات پیمانکار خارجی در دستور کار شرکت قرار گرفت. فاز اول این پروژه در سال ۹۴ بر روی کنورتور شماره ۲ و با استفاده از خدمات یکی از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی در حوزه تصفیه غبار (شرکت Oschatz آلمان) انجام و اقدامات اصلاحی تکمیلی آن نیز همزمان با روز جهانی محیط‌زیست (۱۶ خردادماه سال ۹۵) انجام گرفت. اندازه‌گیری‌های انجام‌‌گرفته در دوره پس از بهره‌برداری نشان‌دهنده اثربخشی پروژه است.

نوسازی و بازسازی سیستم تصفیه غبار کنورتور شماره ۳ نیز با تکیه بر توانمندی‌های داخل شرکت و نتایج پروژه تصفیه غبار کنورتور شماره‌۲، طی مهرماه سال ۹۵ به‌طور کامل انجام گرفت. همچنین بازسازی و نوسازی سیستم تصفیه غبار کنورتور شماره یک نیز در آذرماه سال ۹۵ انجام شد و به بهره‌برداری رسید. بر اساس نتایج حاصل از پایش‌ها و اندازه‌گیری‌های انجام‌گرفته توسط آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست بر روی خروجی کنورتورهای شماره ۱، ۲ و ۳ پس از بازسازی سیستم تصفیه غبار، میزان غبار خروجی از سیستم‌های یادشده در محدوده مجاز زیست‌محیطی قرار گرفته است. هزینه اجرای این پروژه در دو بخش ارزی و ریالی بیش از ۳/ ۲ میلیون یورو و ۱۰۰ میلیارد ریال است.

پروژه پنج‌گانه زیست‌محیطی بخش آگلومراسیون

این پروژه بر اساس استفاده از فناوری‌های پیشرفته تصفیه غبار و شامل مهندسی، ساخت و نصب شش عدد الکتروفیلتر بر روی خروجی ماشین‌های پخت شماره‌های ۱ و ۲ و ۳ واحد آگلومراسیون و مسیرهای انتقال مواد مربوطه است. هر شش الکتروفیلتر این پروژه از سال ۹۴ به بهره‌برداری رسیده و میزان غبار را تا سطح استاندارد درجه دو ذرات سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی در خروجی دودکش‌ها کاهش داده است. هم‌اکنون اقدامات تکمیلی جهت بهبود فرآیند تصفیه غبار در حال پیگیری است.

از جمله مزیت‌های مجموعه پروژه‌های زیست‌محیطی اجراشده در بخش آگلومراسیون علاوه بر حذف سیستم‌های مولتی سیکلون موجود که دارای راندمان پایین جذب ذرات بودند و جایگزینی آنها با سیستم‌های با راندمان بالا جهت دستیابی به الزامات استانداردهای زیست‌محیطی مربوطه می‌توان به حذف سیستم‌های غبارگیر مرطوب موجود و به تبع آن کاهش مصرف آب و جلوگیری از تحلیل منابع آبی در دسترس شرکت و همچنین جلوگیری از آلودگی آب و خاک و رفع معضلات زیست‌محیطی با کاهش لجن‌های تولیدی توسط این سیستم‌ها اشاره کرد. برای این پروژه تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

پروژه تولید ریل ملی

با توجه به نقش اصلی آلاینده‌های سیستم‌های حمل‌ونقل موتوری در آلودگی‌های زیست‌محیطی شهرها به ویژه آلودگی هوا، یکی از رویکردهای موثر که در کشورهای توسعه‌یافته به خوبی رواج یافته است، توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری است، چراکه تامین ریل استاندارد جهت خطوط قطارهای سریع‌السیر و خطوط مترو پیش از این فقط از طریق واردات امکان‌پذیر بوده و به عنوان گلوگاه توسعه حمل‌ونقل ریلی مطرح بوده است. شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور یک‌بار دیگر با تولید ریل ملی در سال ۱۳۹۶ گام بلندی در جهت تحقق این هدف برداشت. هم‌اکنون بهره‌برداری از پروژه مذکور در حال انجام بوده و انواع ریل مورد نیاز کشور بر اساس جدیدترین استانداردهای معتبر جهانی در ذوب‌آهن اصفهان قابل تولید است. برای اجرای این پروژه با تاثیر مثبت و گسترده زیست‌محیطی در جغرافیای فراتر از ذوب‌آهن اصفهان، تاکنون سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد ریال به اضافه ۲۹ میلیون یورو انجام شده است.

پروژه انتقال مواد از انبار شمالی به واگن ته‌ریز

این پروژه در انبار شمالی کارخانه انجام شده و با اجرای آن مواد اولیه مصرفی کارخانه از طریق نوار نقاله به قسمت واگن ته‌ریز انبار مواد خام منتقل و در سکوها ذخیره می‌شوند. از جمله مزایای زیست‌محیطی این طرح می‌توان به این موارد اشاره کرد: جلوگیری از تحلیل منابع ناشی از ریزش مواد اولیه در مسیرهای تردد، کاهش آلودگی هوا حین بارگیری با لودر و تخلیه در سکوها، کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد ماشین‌آلات سنگین، کاهش حوادث تجهیزات و انبارش و بارگیری مواد اولیه (سنگ‌آهن، سنگ آهک، منگنز و...) از انبار شمالی به میزان ۶۰۰ تن در ساعت به داخل کارخانه و حذف کامیون و لودر. این پروژه از سال ۹۶ وارد مدار بهره‌برداری شده است.

پروژه بازیافت محصولات میانی موجود در سایت تنگه جوزدان

به منظور کنترل جنبه‌ها و پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از محصولات میانی موجود در حوضچه‌های تنگه جوزدان پروژه بازیافت این مواد تعریف شد. با انتخاب پیمانکار فاز اول این پروژه از اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ شروع و انجام شد. فعالیت این پروژه به صورت مستمر در حال انجام است. طی این پروژه همه پسماندهای موجود در این سایت بازیافت و محیط سایت پاکسازی می‌شود. لازم به ذکر است که این پروژه با گذراندن الزامات انجمن مدیریت سبز اروپا و انجمن مدیریت سبز ایران، به عنوان برترین پروژه زیست‌محیطی از بین ده‌ها پروژه زیست‌محیطی انجام و موفق به کسب تندیس آن نهاد بین‌المللی شده که این خود موفقیت چشمگیر برای مجموعه محیط‌زیست کشور است.

پروژه پاکسازی و رفع آلایندگی از حوضچه‌های سایت تنگه جوزدان

پیش از این در این حوضچه‌ها محصولات جانبی کک‌سازی از جمله قطران زغال‌سنگ نگهداری می‌شد. عملیات پاکسازی و رفع آلایندگی از حوضچه شماره ۵ به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله اخذ تاییدیه از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان هستیم. مقرر است پس از اخذ تاییدیه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، عملیات پاکسازی بر روی سایر حوضچه‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شود.

پروژه ساخت مخازن فلزی و بتونی جهت انبارش محصولات میانی ناشی از کک

به منظور انبارش موقت محصولات میانی ناشی از فرآیند کک‌سازی و جلوگیری از تخلیه آن در حوضچه‌های تنگه جوزدان، پروژه ساخت مخازن فلزی و بتونی جهت نگهداری موقت این مواد و بارگیری پیوسته از مخازن تعریف و با هزینه بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال با استفاده از توانمندی‌های داخل شرکت انجام شد و در دی‌ماه سال ۹۷ به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پروژه نوسازی باتری‌های کک‌سازی

به منظور کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از فرآیندهای تبدیل زغال‌سنگ به کک متالورژی در باتری‌های کک‌سازی، پروژه نوسازی باتری‌های کک‌سازی شماره یک و دو تعریف شد.

پروژه بازسازی و بهسازی الکتروفیلترهای ناحیه EGF و Dedust آگلوماشین شماره ۴

پروژه بازسازی و بهسازی الکتروفیلترهای آگلوماشین شماره ۴ در سال ۹۲ انجام شد و میزان غبار دودکش را تا سطح استاندارد درجه دو ذرات سازمان حفاظت محیط‌زیست کاهش داد. هم‌اکنون اقدامات تکمیلی و تعمیرات اساسی این تجهیز جهت بهبود فرآیند تصفیه غبار در حال پیگیری است. در حال حاضر قطعات موردنیاز از خارج کشور سفارش و به زودی تحویل خواهد شد.

پروژه آب‌زدایی از لجن کنورتورهای ناحیه فولادسازی

به منظور جلوگیری از هدرروی منابع آبی در دسترس شرکت و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی، پروژه تعریف شد. عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۳ آغاز شد و در مردادماه ۹۴ به بهره‌برداری رسید. هزینه صرف‌شده برای اجرای این پروژه حدود ۱۲۳ میلیارد ریال است.

پروژه تصفیه و جداسازی آب از سرباره کوره بلند

این پروژه با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و بازیافت سرباره کوره بلند ۳ و همچنین افزایش طول عمر و کاهش هزینه‌های سرویس و نگهداری برج‌های خنک‌کننده در دو بخش، طراحی، تهیه و اجرا شد. بخش اول پروژه مربوط به بازسازی و بهسازی برج‌های خنک‌کننده سیکل تصفیه گاز کوره بلندهای ۱ و ۲ بوده که قبل از اتمام بازسازی کوره بلند ۲ به بهره‌برداری رسید. بخش دوم پروژه شامل تهیه و اجرای سیستم فیلتراسیون، نوار نقاله‌ها و حوضچه‌های مربوطه است که در این بخش ۱۰ عدد فیلتر خودشوینده مجهز به سیستم آلتراسونیک در مسیر ورودی آب به برج‌های خنک‌کننده قرار گرفته و باعث جذب ذرات معلق در آب تا اندازه ۱۰۰ میکرون شده است. این پروژه در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسیده و هزینه صرف‌شده جهت اجرای آن حدود ۵۷ میلیارد ریال است.

پروژه دریافت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان زرین‌شهر

در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی و ارائه خدمات زیست‌محیطی به جامعه اطراف شرکت و رفع برخی مشکلات زیست‌محیطی شهرستان‌های مجاور، پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه شهرستان زرین‌شهر جهت استفاده در آبیاری فضای سبز غیرمثمر شرکت تعریف و اجرا شد. با اجرای این پروژه از تخلیه میزان ۲۱۶ مترمکعب بر ساعت پساب تصفیه‌خانه شهرستان زرین‌شهر به رودخانه و زهکش اطراف شهر زرین‌شهر جلوگیری شد. این پروژه در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید و هزینه صرف‌شده جهت اجرای این پروژه حدود ۷۵ میلیارد ریال است.

پروژه سه‌گانه زیست‌محیطی آگلومراسیون

به منظور کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی در نواحی کامیون ریز، ساختمان کوارتزیت، گالری برگشت مواد و کارگاه آماده‌سازی مواد، پروژه سه‌گانه زیست‌محیطی آگلومراسیون شامل چهار عدد فیلتر کیسه‌ای به ظرفیت‌های ۲۷، ۳۶، ۵۰ و ۱۴۱ هزار مترمکعب اجرا شد.

سایر اقدامات زیست‌محیطی

 پروژه آسپیراسیون کوره بلند شماره یک

 پروژه اصلاح مکنده غبار کارگاه میکسر فولادسازی

 پروژه احداث مشعل سوزاننده گازهای اضافی کوره بلند۳

 پروژه بازسازی و بهسازی الکتروفیلترهای شماره ۲ و ۱ پلی‌زیوس ناحیه آهک

 پروژه نصب بگ فیلترهای مسیر موادرسانی واقع در ۴۲متری کنورتورها

 پروژه نصب بگ فیلتر مکنده غبار E۴۱ و E۴۰ ناحیه فروآلیاژ فولادسازی

 پروژه نصب و راه‌اندازی ESP۲ بخش آگلومراسیون (انبار مواد خام توازن)

 پروژه طراحی و احداث مشعل سوزاننده گازهای اضافی باتری ۳۳ کک‌سازی

 نصب و راه‌اندازی ایستگاه سنجش کیفیت هوا

 پروژه نصب و راه‌اندازی سیستم سنجش آلاینده‌های آب

 پروژه نوسازی برج‌های خاموش‌کننده کک

 پروژه تعویض مشعل‌های آگلوماشین‌های شماره ۱ و ۲ و ۳ به نوع شعله پرده‌ای

 پروژه نصب سیستم‌های پایش آنلاین آلاینده‌ها

 عملیات امحای پسماندها و تجهیزات حاوی PCBS

 بهره‌برداری از کوره کلاوس واحد ۲ بازیابی کک‌سازی

 راه‌اندازی پروژه زیست‌محیطی شارژ لجن قسمت انرژی و بیوشیمی در باتری ۳ کک‌سازی

 انجام عملیات حفاظت شیمیایی بخش‌های سولفات آمونیوم و بازیابی اسیدسولفوریک به منظور پیشگیری از آلودگی خاک محوطه کارگاه‌های مذکور

 انجام تعمیرات اساسی برج‌های جذب و پکینگ‌های مربوطه و پیشگیری از بروز نشت گاز از برج‌های جذب مواد واحد یک بازیابی مواد

 مدیریت پساب‌های ارسالی به لاگون‌های تبخیری و کاهش چشمگیر پساب‌های خروجی مدیریت کک و مواد شیمیایی

 انجام تعمیرات اساسی سردکننده‌های نهایی واحدهای بازیابی ۱ و ۲ و پیشگیری از انتشار گازهای آلاینده

 احیا و انجام تعمیرات بر روی سیستم‌های تصفیه غبار بخش‌های زغال و دانه‌بندی باتری‌های شماره ۱ و ۳

 پروژه بهینه‌سازی سیستم تصفیه غبار کنورتورهای ۱ و ۳ فولادسازی: این پروژه با تامین بافل‌های مربوط به سیستم تصفیه غبار طی ماه‌های آذر و دی‌ماه ۹۷ انجام گرفت.

 نصب و راه‌اندازی سیستم تصفیه غبار کارگاه برش خرسک با استفاده از توانمندی نیروهای متخصص داخل شرکت

اهم پروژه‌ها و اقدامات زیست‌محیطی در دست اجرا

 تنظیم رژیم حرارتی و هیدرولیکی و تنظیم آنکراژهای باتری شماره ۳ کک‌سازی این پروژه با همکاری کارشناسان کشور روسیه آغاز شده و در حال انجام است.

 ساخت درب نمونه فلکسیبل جهت نصب بر روی باتری شماره ۳ کک‌سازی به منظور جلوگیری از نشتی گاز کک

 پروژه نصب سیستم تصفیه غبار هنگام شارژ سلول‌های باتری شماره ۳ کک‌سازی به همراه سیستم تمیزکننده درب سلول‌ها

 پروژه بازسازی LF۱ فولادسازی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت تولید و ارتقای مناسب سیستم‌های تصفیه غبار مرتبط با آن

 پروژه مرحله دوم بهبود و اصلاح عملکرد الکتروفیلترهای ماشین‌های ۱ و ۲ و ۳ آگلومراسیون

 پروژه بازسازی و تامین قطعات خاص الکتروفیلترهای ماشین ۴ آگلومراسیون (EGF و ESP۱)

 پروژه مرحله دوم بهبود و اصلاح عملکرد الکتروفیلترهای کوره پلی‌زیوس آهک

 بهینه‌سازی سیستم تصفیه غبار کنورتور شماره ۲

اهم اقدامات انجام‌گرفته در زمینه مدیریت مصارف آب

 اصلاح مسیر فاضلاب‌های کارخانه با هدف کاهش حجم پساب و کنترل فرآیند تولید پساب

 احداث خط جدید فاضلاب اماکن برای افزایش ظرفیت انتقال پساب بهداشتی

 اصلاح شیب خطوط فاضلاب اماکن به طول چهار کیلومتر

 استفاده از درین سیکل‌های گردشی تمیز برای تغذیه سیکل‌های کثیف

 استفاده از درین سیکل‌های کثیف برای خنک ‌کردن سرباره کوره‌بلند (پمپ‌خانه ۸) و سرباره کنورتور (آب‌زدایی)

 استفاده از روش آبیاری قطره‌ای در برخی از نواحی فضای سبز و در نتیجه کاهش مصرف آب و پساب

 بازسازی برج‌های خنک‌کننده به‌طور مستمر

 تصفیه و فیلتراسیون آب سیکل کثیف نوردها و استفاده از آن برای سیکل تمیز

 اتصال خط درناژ نیروگاه مرکزی به مخزن آب گرم پمپ‌خانه یک و درناژ نیروگاه هاربین به برج‌های خنک‌کننده نیروگاه هاربین به منظور کاهش مصرف آب پمپ‌خانه شماره یک و نیروگاه هاربین

 استفاده از ماده شیمیایی منعقدکننده پلی الکترولیت آنیونی برای کاهش مواد معلق آب سیکل‌های گردشی

 مدیریت مصرف آب و کاهش فشار آب هنگامی‌که مصرف آب کم است یا در خطوطی که نیاز به فشار بالا نیست.

 نصب مولتی پمپ با درایو کنترل دور روی پمپ‌های پمپ‌خانه آب صنعتی برای کاهش مصرف آب و مصرف برق

 تعویض لوله‌های فرسوده در سطح کارخانه به‌طور مستمر

 بستن لوله آب موقت (قدیمی) به دلیل فرسودگی زیاد

 استفاده از آب چاه و پساب‌های تصفیه‌شده اماکن و صنعتی برای فضای سبز و حذف آب خام مصرفی فضای سبز

 اجرای خط لوله از تصفیه‌خانه شیمیایی تا نیروگاه حرارتی برای بالا بردن کیفیت آب ورودی به نیروگاه و در نتیجه بالا بردن درجه تغلیظ نیروگاه

 پروژه تثبیت آب سیکل گردشی به منظور بالا بردن درجه تغلیظ سیکل گردشی

 استفاده از پساب تصفیه‌خانه شیمیایی برای برج خاموش‌کن کک‌سازی و سرباره کوره بلند ۳

 کاهش فشار آب صنعتی و آشامیدنی تا حد ممکن برای کنترل مصرف و کاهش مصرف آب کارخانه

 تصفیه پساب صنعتی کارخانه و بازچرخانی مجدد آن برای استفاده در بخش تولید