استاندارد محوری

با توجه به اینکه صنایع فولادی آلایندگی‌های بیشتری دارند، آیا پروتکل‌های حفاظتی سختگیرانه‌ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بر آنها اعمال می‌شود؟

اتفاقاً به دلیل همین موضوع صنایع فولاد به مباحث زیست‌محیطی توجه ویژه‌ای دارند و در رتبه‌های آخر به لحاظ آلایندگی قرار دارند. چراکه صنایع فولادی که در کشور ایجاد شده‌اند همزمان با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای خود، پروژه‌های زیست‌محیطی را نیز عملیاتی کرده‌اند. ضمن اینکه توجه به محیط زیست، توجه به کارکنان است.

با توجه به روش تولید فولاد در ذوب‌آهن که به روش کوره بلند است آیا آلودگی بیشتری در حیطه محیط زیست ایجاد نمی‌کنید؟

خیر،۸۰ درصد فولادسازی دنیا به این ‌روش انجام می‌شود و حتی در کشورهایی که ذخایر گازی دارند از این ‌روش برای تولید فولاد بهره می‌برند و میزان آلایندگی در این‌روش نیز به دلیل اینکه فرآیند کوره بلند یک فرآیند بسته است و تمامی گاز ناشی از تبدیل زغال به کک مجدداً استفاده می‌شود، آلایندگی کمتری دارد.

اقداماتی را که در حوزه محیط زیست این واحد صنعتی صورت گرفته شرح دهید.

توجه به محیط زیست از بدو ایجاد این واحد صنعتی شکل گرفته و اقداماتی که در راستای کنترل آلایندگی صورت گرفته بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر بوده، به طوری که معادل ۲۵ درصد فضای تولید هر مجتمع تولیدی باید فضای سبز باشد که این مقدار در ذوب‌آهن اصفهان ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار  معادل ۸۴ برابر استانداردهای محیط زیست است و هزینه نگهداری این فضای سبز سالانه بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان بوده و بیش از ۱۴ هزار هکتار از فضای سبز موجود به صورت دیم آبیاری می‌شود. مزیت فوق‌العاده این مجموعه فضای سبز، کاربرد وسیع بادام کوهی به صورت گونه غالب جنگل‌کاری‌ها بوده، به نحوی که بیش از ۸۰ درصد اراضی کاشت‌شده را به خود اختصاص داده است. سیستم بی‌نظیری که کاملاً پایدار بوده و کاملاً بی‌نیاز از هرگونه عملیات نگهداری کشاورزی و آبیاری است. بادام کوهی درختچه‌ای بسیار مقاوم به شرایط سخت زیست‌محیطی منطقه، شامل بارش اندک باران، بستر کاشت سنگلاخی و فقیر، گرما و تابش شدید خورشید در تابستان و سرمای گاه سوزان زمستان و... بوده است.

به علاوه این درختچه دارای ارزش فوق‌العاده دارویی و غذایی بوده و با رسیدن به دوره بلوغ کامل و تولید بذر و میوه، از پتانسیل‌های اقتصادی خاصی نیز برخوردار است. جنگل‌های بادام کوهی فعلی ذوب‌آهن اصفهان به مساحت تقریبی ۱۳۵۰۰ هکتار عمدتاً طی سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ با هزینه بسیار اندک و به روش بذرکاری مستقیم در عرصه،  احداث و بعدها در بخش‌هایی دیگر، توسعه یافته است. در حال حاضر مجموعه جنگلی بادام کوهی شرکت در ابتدای دوران بلوغ بوده و طی دو دهه گذشته، علاوه بر اثرات مثبت بیان‌شده، تبدیل به اکوسیستم پایدار و پناهگاه بسیار زیبایی برای انواع جوندگان، پرندگان و برخی گونه‌های جانوری شکارچی شده است و با توجه به دیرزیستی و پایداری فوق‌العاده این گیاه زیبا، امید است که تا قرن‌ها منشأ خیر و برکت باشد.

اقداماتی که برشمردید بیشتر در حیطه فضای سبز بود. در حوزه زیر سقف یا کارخانه برای کاهش آلودگی در کوره‌ها چه اقداماتی انجام دادید؟

از دیگر پروژه‌های ذوب‌آهن در خصوص حفظ محیط زیست، پروژه هات‌شارژینگ است که در بهمن سال گذشته راه‌اندازی شد و به شدت مصرف انرژی و آب را کاهش داده است. همچنین پروژه PCI یا تزریق پودر زغال نیز از دیگر اقدامات این شرکت در راستای کاهش مصرف انرژی است.

با توجه به اینکه اغلب معادن به سمت تولید فولاد روی آوردند و با عنایت به اینکه روش تولید ذوب‌آهن متفاوت از سایر واحدهای تولیدی فولاد است در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نیستید؟

با توجه به اینکه تولید اغلب واحدهای فولادی با روشی غیر از کوره بلند است و با عنایت به افزایش تقاضای کنسانتره و گندله و همچنین سیاست‌های تشویقی وزارت صنعت مبنی بر تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده، در حال حاضر اغلب معادن به سمت ایجاد ارزش افزوده رفته‌اند و با ایجاد واحدهای کنسانتره و گندله این محصول را با قیمت‌های بیشتری می‌فروشند. بنابراین تمایلی به فروش سنگ‌آهن به صورت دانه‌بندی ندارند، از این‌رو برای تامین مواد اولیه شش میلیون‌تنی ذوب‌آهن به مشکل برخوردیم، این در حالی است که کنسانتره به منظور عیارسازی انجام می‌شود اما هم‌اکنون عیارهای ۵۶ درصد به بالا را نیز صرف تولید کنسانتره می‌کنند. در حال حاضر مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کنیم اما این کار توجیه اقتصادی ما را زیر سوال می‌برد البته وزارت صنعت و ایمیدرو وعده‌هایی برای تامین سنگ‌آهن مورد نیاز ذوب‌آهن داده‌اند.

البته برای تامین بخش دیگری از مواد اولیه خود که زغال است از سال قبل با معادن زغال‌سنگ مذاکراتی داشتیم و به توافق رسیدیم که باید کیفیت زغال تولیدی کشور افزایش یابد. در نهایت قیمت زغال باید ضریبی از قیمت شمش معادل ۵/ ۲۶ درصد بهای شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شود. یکی از مشکلاتی که سال گذشته با آن مواجه شدیم خروج اوکراینی‌ها از پروژه تعمیر و نگهداری باتری شماره سه شرکت بود که به دلیل تحریم‌ها شرکت اوکراینی با ما قطع همکاری کرد و ذوب‌آهن پیش از این با سه باتری فعالیت می‌کرد اما در حال حاضر دو باتری آن فعال است که باتری شماره یک کاملاً اصلاح شده است و آلایندگی ندارد و با خروج شرکت اوکراینی به ناچار با چینی‌ها ادامه فعالیت دادیم که این تغییرات کار را با کمی مشکل همراه کرده است.  

با مواردی که اشاره داشتید صادرات در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی دارد و اینکه هنوز صادرات دارید یا خیر؟

صادرات ذوب‌آهن سال گذشته از لحاظ درآمد با افزایش همراه بود اما به لحاظ تناژ کاهشی بود که دلیل عمده آن اعتصاب کامیون‌داران بود و به همین دلیل ذوب‌آهن سه ماه صادرات خود را از دست داد اما صادرات امسال افزایشی است. البته اتفاق خوبی که در این شرکت افتاده این است که این شرکت امکان تولید ریل در انواع مختلف را دارد و برای تولید ریل خطوط مترو در شهرهای مختلف اعلام آمادگی کرده است.