خط قرمز فولاد نمایی از مجموعه فولاد هرمزگان

از جمله مهم‌ترین فعالیت‌هایی که شرکت فولاد هرمزگان در حوزه محیط زیست انجام می‌دهد اجرای دقیق و مستمر طرح خوداظهاری، توسعه فضای سبز، توسعه ظرفیت‌های تصفیه‌خانه‌های پساب انسانی و صنعتی و پذیرش پساب‌های صنایع همجوار و تصفیه آنها برای جلوگیری از ورود بار آلودگی به محیط است. در واقع، فعالیت‌های زیست‌محیطی صورت‌گرفته در شرکت فولاد هرمزگان، در راستای تعهد این شرکت به قوانین و الزامات سازمان حفاظت محیط زیست است. پایش و کنترل مستمر آلاینده‌ها نیز مطابق با الزامات سازمان حفاظت محیط زیست به‌صورت مستمر توسط این واحد تولیدی انجام می‌شود. به طور کلی، آلاینده اصلی و عمده در صنایع معدنی انتشار گرد و غبار در غلظت‌های بالاست که انتشار این نوع آلودگی، ناشی از تولید نرمه‌های حاصل از نقل و انتقال مواد، کیفیت پایین و نوع دانه‌بندی مواد اولیه در این صنایع است. در شرکت فولاد هرمزگان، سیستم‌های کنترل آلودگی هوا در تمامی بخش‌های مختلف تولیدی و کانون‌های اصلی انتشار گردوغبار نصب شده است تا میزان انتشار گردوغبار را در سطح بالایی کنترل کند و استانداردها و الزامات محیط زیست در این زمینه به طور کامل رعایت شوند.

کوره‌های قوس الکتریکی که یکی از کانون‌های اصلی تولید آلاینده‌های هوابرد از جمله فیوم‌ها و گردوغبار هستند، در شرکت فولاد هرمزگان مجهز به سیستم پوششی داگ هاوس جهت کنترل آلاینده‌ها هستند که این فناوری در میان کوره‌های قوس الکتریکی کشور منحصربه‌فرد است و این سیستم نقش مهمی را در جلوگیری از انتشار بخارات فلزی، غبار محیطی همچنین کاهش شدت صوت در محیط کار ایفا می‌کند.  موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، مصرف زیاد آب در صنایع فولادی به دلیل ماهیت فرآیندی این صنایع است. اساس تاسیس این واحد تولیدی، به دلیل دسترسی به آب دریا در نظر گرفته شده است.

منبع تامین آب مصرفی شرکت فولاد هرمزگان آب دریاست، وجود پیشرفته‌ترین آب‌شیرین‌کن صنعتی با ظرفیت ۳۰ هزار مترمربع در روز جهت حفظ منابع آب شیرین و همچنین شبکه تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی با ظرفیت ۱۳۰ مترمکعب در ساعت از اقدامات مهمی است که در شرکت فولاد هرمزگان جهت حفظ منابع آبی انجام شده است. یکی دیگر از معضلات اصلی زیست‌محیطی در صنایع فولادی تولید حجم زیادی از ضایعات و پسماندهاست که در شرکت فولاد هرمزگان با پیاده‌سازی مدیریت جامع پسماند، تلاش شده است تا اقدامات مهمی در کاهش ضایعات و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست صورت گیرد، از جمله مهم‌ترین این اقدامات استفاده مجدد از ضایعات فلزی تولیدی و همچنین نرمه‌های آهک تولیدی در فرآیند است که جزو مواد اولیه در کوره‌های قوس الکتریکی محسوب می‌شوند.