مسیر سبز نمایی از مجموعه فولاد مبارکه اصفهان

از سوی دیگر، در همین مدت یادشده نیز، تولید تیرآهن با افت هفت‌درصدی در مقایسه با ۱۰ماهه سال ۹۶، به ۸۳۹ هزار تن، تولید میلگرد با رشد ۲۲درصدی به شش میلیون و ۳۱۲ هزار تن، ورق گرم با رشد دودرصدی به شش میلیون و ۵۷۰ هزار تن، ورق سرد با رشد هفت‌درصدی به دو میلیون و ۸۸ هزار تن، ورق پوشش‌دار با افت هشت‌درصدی به یک میلیون و ۱۵۴ هزار تن و سایر محصولات فولادی با افت ۱۳درصدی به ۶۰۹ هزار تن رسید. از سوی دیگر، آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد حکایت از آن دارد که تا پایان دی‌ماه ۹۷، تولید محصولات فولاد میانی، رشد ۱۳درصدی را تجربه کرده و به ۲۰ میلیون و ۶۷۹ هزار تن رسیده است که مشتمل بر رشد ۱۸درصدی بیلت و بلوم و رشد شش‌درصدی اسلب است. همچنین تولید آهن اسفنجی در این مدت، با رشد ۱۸درصدی در مقایسه با ۱۰ماهه ۹۶ به ۲۱ میلیون و ۹۶۴ هزار تن رسیده است. اینها آمارهایی است که نمایی کلی از وضعیت کنونی فولاد کشور به دست می‌دهد. اگر بخواهیم وارد فاز آمارهای جهانی شویم اما این تمام داستان نیست؛ بلکه به موازات توسعه‌ای که در صنعت فولاد رخ می‌دهد، بسیاری بر این باورند که باید به مسائل زیست‌محیطی نیز به عنوان یک رکن توسعه پایدار در کنار تمامی جوانب تولید محصولات فولادی توجه کرد.

در واقع، اگر قرار است که روند رو به رشد تولید و صادرات فولاد، همچنان طی سال‌های آینده نیز پابرجا باقی بماند، باید الزامات توسعه پایدار آن را نیز فراهم کرد که به طور قطع، اصلی‌ترین آن، مسائل زیست‌محیطی است. به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد کشور از جمله فولاد مبارکه، اهتمام جدی به مسائل زیست‌محیطی داشته و شرایطی را فراهم کرده‌اند که بتوان توسعه پایدار را با رویکردهای حفظ متوازن محیط زیست، در دستور کار قرار داد. به عبارت دیگر، یکی از اهداف کلان شرکت فولاد مبارکه اصفهان همزمان با توسعه کمی در ظرفیت‌ها و افزایش تنوع و کیفیت محصولات، بهبود مستمر وضعیت زیست‌محیطی شرکت بوده است که بر این مبنا، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مبادرت به تدوین مدل مدیریت زیست‌محیطی برای بهبود مداوم عملکرد زیست‌محیطی فعالیت‌های خود کرده است.

آن‌گونه که الگوهای حفاظت از محیط زیست از سوی این شرکت نشان می‌دهد، فولاد مبارکه با توجه به الزامات قانونی و مقررات ملی و بین‌المللی زیست‌محیطی از یک‌سو و از سوی دیگر، تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های زیست‌محیطی در پیش رو، به بررسی انتظارات ذی‌نفعان پرداخته و همچنین با برآورد ظرفیت‌های داخلی و نقاط قابل بهبود خود، اقدام به تدوین استراتژی و در مرحله بعد، تهیه برنامه عملیاتی برای محقق ساختن استراتژی‌ها کرده است تا در ادامه آن، کفایت و اثربخشی برنامه‌های انجام‌شده را تحت بررسی قرار دهد و به یک مدل جامع در حوزه حفاظت محیط زیست در این بخش از صنعت فولاد کشور بپردازد.