همراه مدیران صنایع

نرم‌افزار راهگشا

با توجه به متناسب‌سازی راهکاران (ERP همکاران سیستم) منطبق با زنجیره ارزش صنعت غذایی و نگاه خاص به این صنعت به عنوان صنعت استراتژیک گروه، این راهکارهای نرم‌افزاری محل توجه شرکت‌های صنعت غذایی بوده است. طی پنج سال اخیر، این راهکارها در ۲۳۰ شرکت غذایی اجرا شده و موفقیت‌های خوبی را ایجاد کرده است. از جمله این مشتریان می‌توان به شرکت‌هایی همچون فرآورده‌های غذایی سمیه، بیسکویت گرجی، پاکدیس، بهروز، بهنوش، تلاونگ، صباح و... اشاره کرد. پیاده‌سازی راهکاران در ۲۳۰ شرکت بزرگ و متوسط، می‌تواند مبین استقبال بازار از این راهکارهای نرم‌افزاری باشد. بنابراین می‌توان مهم‌ترین دلیل اعتماد به راهکاران را پوشش فرآیندهای شرکت‌های این صنعت از مرحله تامین تا توزیع دانست. به منظور پوشش فرآیندهای مختلف ارتباط با تامین‌کنندگان و تامین بهینه مواد اولیه مبتنی بر سفارشات، انبارش کالاها به شکل مکانیزه، مدیریت تولید و نگهداری و تعمیرات، سیاستگذاری‌های متنوع در فروش و همچنین محاسبه دقیق قیمت تمام‌شده محصولات؛ راهکارهای نرم‌افزاری کامل، دقیق و منعطفی ارائه شده است.

علاوه بر تمامی این موارد، نگاهی خاص و تخصصی به فرآیندهای پخش و خرده‌فروشی داشته‌ایم و با توجه به نیازهای مشتریان، راهکارهای خوبی را در این حوزه ارائه کرده‌ایم. تمامی این راهکارها در کنار راهکارهای مالی و سرمایه انسانی ارائه‌ شده، که حاصل بیش از ۳۰ سال فعالیت و تجربه همکاران سیستم است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است برخی سازمان‌ها، نیازمندی‌های خاصی همانند مدیریت تامین شیر یا سایر موارد داشته باشند که به شکل یک راهکار استاندارد و از پیش طراحی‌شده در ERP ارائه نمی‌شود. خوشبختانه با استفاده از ابزارهای منعطف و متنوعی با برند «فرایار» می‌توان این نیازمندی‌های خاص را نیز در همان بستر راهکاران ارائه کرد. در نهایت نیز با بهره‌گیری از راهکار هوشمندی تجاری (BI)، می‌توان تحلیل‌های در لحظه و دقیقی نسبت به وضعیت سازمان در اختیار داشت. راهکاران می‌تواند تمامی این اطلاعات و تحلیل‌ها را در هر زمان و در هر مکان در اختیار شما قرار دهد و دسترسی مدیران و کاربران به اطلاعات را بسیار سریع و امن فراهم کند.

سه راهبرد بازار رقابتی

در بازار رقابتی امروز، «سهم از بازار»، «سهم از مشتری» و «مدیریت زمان» اهمیت ویژه‌ای دارد؛ هرچه گرفتن سفارش تا تحویل محصولات در زمان کوتاه‌تر همراه با نظم و برنامه‌ریزی باشد، مشتریان وفادار بیشتری داشته و فروش شرکت‌ها افزایش می‌یابد. با کمک فناوری اطلاعات و به صورت ویژه ERP، امکان رصد روند اطلاعات مبتنی بر داده‌های سازمان محقق می‌شود. به عنوان مثال یک شرکت غذایی نیاز دارد متناسب با شرایط بازار و استراتژی‌های شرکت، سیاستگذاری و اجرای فرآیندهای فروش و توزیع را تغییر دهد یا انواع تخفیفات و پروموشن‌های مختلف را ارائه کند. انعطاف در اجرایی‌سازی این سیاست‌ها، نیاز به بهره‌گیری از ERP دارد.

در حوزه خرده‌فروشی نیز مدیریت متمرکز فروشگاه‌های مختلف و اطلاع دقیق از موجودی‌ها و سود و زیان هر فروشگاه ممکن می‌شود. همچنین با توجه به مصرفی و پرگردش بودن محصولات صنایع غذایی، ماژول وفادارسازی مشتریان، امکان تکرار خرید و افزایش خرید مشتریان نهایی را ممکن می‌سازد. با توجه به امکان برقراری ارتباط سیستمی تامین‌کنندگان با سازمان‌ها و مدیران سازمان‌ها با ویزیتورها و توزیع‌کنندگان و نیز ارتباط مشتریان و خریداران با سازمان‌های این صنعت، ضمن کاهش هزینه‌ها، فعالیت‌های تکراری حذف شده و کارها در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود و افزایش درآمدها و سودآوری را در پی خواهد داشت.

چشم‌انداز فعالیت

با توجه به بازخوردهای دریافتی از مشتریان، همواره به دنبال بهبود محصولات، خدمات و ارتباطات با این صنعت هستیم. از منظر محصولات، پوشش کامل زنجیره ارزش صنعت در دستور کار قرار گرفته است و برای شرکت‌های متوسط نیز با ارائه راهکارهای به‌صرفه و کارا، مبتنی بر رایانش ابری، ERP خود را ارائه داده‌ایم. این شرکت‌ها می‌توانند در یک بستر امن و کم‌هزینه‌تر، ERP همکاران سیستم را در اختیار بگیرند.

نگاه ما ایجاد یک زنجیره بزرگ مابین تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع‌کنندگان، فروشگاه‌ها، خرده‌فروشی‌ها و مشتریان نهایی است که بتواند در جهت رونق تولید و کاهش هزینه‌ها به تولیدکنندگان کمک کرده و افزایش نقدینگی را به همراه داشته باشد. از طرفی فروشگاه‌ها و مشتریان نیز بتوانند کالاهای مورد نیازشان را به سادگی و با شرایط مناسب تهیه کنند. از طرفی به دنبال توسعه اکوسیستم نرم‌افزاری بر بستر «فرایار» از طریق مشارکت مدیران و کارشناسان IT فعال در صنعت غذایی هستیم. در این اکوسیستم، امکان پاسخگویی به نیازمندی‌های خاص سازمان‌ها از طریق توسعه نرم‌افزارهای خاص و متناسب‌سازی‌شده توسط خود مشتریان وجود دارد و علاقه‌مند هستیم با این دوستان همکاری نزدیکی داشته باشیم.

در پایان باید اشاره کنم که در حوزه خدمات آموزشی نیز از طریق ارائه آموزش‌های الکترونیکی برای تمامی کاربران سازمان‌های مشتریان راهکاران، امکان فراگیر کردن آموزش در سازمان مشتریان و کمک به مدیران پروژه پیاده‌سازی‌کننده ERP در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شده است. تمامی این دستاوردها و نیز سایر موفقیت‌ها و ارزش افزوده‌های حاصل‌شده برای مشتریان صنعت غذایی در نمایشگاه «ایران آگروفود ۲۰۱۹» ارائه خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در غرفه همکاران سیستم، تعامل خوبی با مشتریان و فعالان این صنعت داشته باشیم و از بازخوردهای این دوستان بهره‌مند شویم.

نگاهی به مدیریت بهینه تامین مواد اولیه پای خط تولید شرکت پاکدیس با راهکاران همکاران سیستم

- سال تاسیس ۱۳۴۹

- اولین تولیدکننده آب‌میوه در بسته‌بندی‌های دوئپک در ایران

- معروف‌ترین برند شرکت: ساندیس

- دارای بیش از ۱۰ خط تولید

- تولید سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون واحد محصول

نیازمندی‌های نرم‌افزاری

- دشواری تعریف و گزارش‌دهی برنامه‌ریزی تولید

- وجود خطا و مغایرت در ارائه برنامه‌های تولید و مواد اولیه مورد نیاز

- دشواری ثبت و تحلیل توقفات تولید و دلایل آن

- دشواری ثبت و آنالیز ضایعات خط تولید

- دشواری محاسبه دقیق بهای تمام‌شده محصولات

- دشواری ردیابی محصولات ساخته‌شده در نقاط مختلف جغرافیایی کشور

دستاوردهای پیاده‌سازی

- برنامه‌ریزی کلان تولید و کنترل درصد تحقق برنامه‌های تولید

- تامین مواد به اندازه نیاز خطوط تولید با توجه به میزان برنامه‌های تولید

- صدور بچ‌های تولید در خطوط مختلف

- کاهش توقف از نوع «کمبود مواد اولیه» به دلیل محاسبه دقیق مواد مورد نیاز

- بهبود فرآیند درخواست کالا از انبار از ۹۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه

- آنالیز توقفات و اتخاذ تصمیمات اصلاحی

- امکان ردیابی محصولات تا ماده اولیه ارسالی از تامین‌کننده.