چتر بسته

گرجی یک برند شناخته‌شده است و محصولات آن را اغلب مردم می‌شناسند. گرجی در سال‌های اخیر تا اندازه‌ای توانسته به اهداف خود دست پیدا کند. گرجی سال‌هاست که محصولات خود را در بازار بیسکویت ایران عرضه می‌کند. در حال حاضر ما در بازار بیسکویت به دنبال افزایش سهم خود و افزایش فروش محصولات هستیم و خوشبختانه در این مسیر توانسته‌ایم تا حدودی به اهداف خود دست یابیم. در بازار کیک نیز از سال ۹۷ وارد این بازار شدیم و با تبلیغاتی که در این حوزه داشتیم عملاً تولید محصول جدید خود را اعلام کردیم. در حال حاضر نیز در حال توسعه این محصول هستیم اما طبیعتاً به دلیل اینکه در این صنعت نوپا هستیم و تازه کار خود را آغاز کرده‌ایم در نتیجه سهم کوچکی از بازار را در اختیار داریم. البته همان‌طور که اشاره شد، سعی کردیم با تبلیغات گسترده و شناساندن محصول به مردم، روند مناسبی را  شروع کنیم.

با توجه به تنوع تولیدکنندگان و تعدد محصولات در بازار کیک و بیسکویت کشور، بازار وضعیت خاصی دارد. تنوع تولیدکنندگان بسیار زیاد است و ما با واحدهای خرد زیادی روبه‌رو هستیم. عده‌ای تصور می‌کنند تولید کیک و بیسکویت به راحتی امکان‌پذیر است و نیاز به فرآیند پیچیده‌ای ندارد اما تولید محصول باکیفیت و قابل رقابت در بازار نیازمند ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته‌ای است که به غیر از چند واحد بزرگ تولیدی کشور، سایر تولیدکنندگان فاقد این شرایط هستند. به نظر می‌رسد با توجه به نوسانات نرخ ارز و شرایط اقتصادی که با آن روبه‌رو هستیم برخی واحدهای کوچک و زیرزمینی از بازار کنار رفته و کمی از حجم تولیدکنندگان این بازار کاسته شود. این شرایط باعث می‌شود تولیدکنندگان بزرگ نیز تعدادی از محصولات با فروش کمتر خود را از سبد تولید خارج کنند و از این‌رو حدس می‌زنم طی ماه‌ها و سال‌های آتی با کاهش تنوع محصولات روبه‌رو شویم. اگرچه تولید محصولات باکیفیت و مورد وثوق جامعه بیشتر خواهد شد.

درباره اینکه آیا حضور برندهای مختلف و تنوع محصولاتی که باعث رقابتی‌تر شدن فضای بازار شده، منجر به افزایش کیفیت محصولات شده است، باید گفت قاعدتاً با توجه به اینکه مردم باید برای خرید یک محصول چند گرمی مبلغ قابل توجهی را پرداخت کنند، به همان نسبت دقت نظر خود را در خرید محصول و کیفیت آن بالا می‌برند. از این جهت تولیدکنندگان کیک و بیسکویت برای آنکه بتوانند سبد خود را در بازار حفظ کنند، باید محصول باکیفیتی را عرضه کنند. علاوه بر این بخش مهمی از فرآیند تولید، تامین مواد اولیه خوب و باکیفیت است. به نظر می‌رسد سال جاری با توجه به مشکلاتی که برای تامین مواد اولیه در داخل و خارج از کشور وجود دارد، سال مواد اولیه است یعنی برندی که بتواند مواد اولیه مناسبی تهیه کند می‌تواند در جذب مشتریان و فروش محصول موفق عمل کند.

در حال حاضر به‌طور مشخص با مشکلاتی در این صنعت روبه‌رو هستیم. همان‌طور که اشاره شد عمده‌ترین مشکل ما در سال ۹۸، تامین مواد اولیه است. علاوه بر این با برداشتن یارانه آرد و مشکلاتی که برای تامین شکر و روغن‌های صنعتی مخصوص تولید کیک و بیسکویت به وجود آمده و افزایش شدید قیمت این کالاها در برخی موارد مانند شکر به بیش از ۱۰۰ درصد، قیمت تمام‌شده محصول به شدت افزایش یافته است و بسیاری از مشتریان توان خرید محصول را ندارند. علاوه بر این عدم تایید ثبت سفارش‌ها یا عدم تخصیص ارز یا تخصیص بسیار کم ارز به کالای مورد نظر در کشور هدف است که باعث شده در فرآیند تولید با چالش روبه‌رو شویم. در بحث ارتقا و تعمیر ماشین‌آلات به دلیل کمبود قطعات مشکل داریم.

مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ ارز و تورم بی‌تردید تاثیری بر تشدید این مشکلات و بر میزان فروش داشته است. عملاً باید اعلام کنیم چتر حمایتی دولت از تولید برداشته شده است. در سالی که سال حمایت از تولید است، عرضه گندم کم شده، یارانه آرد برداشته شده و قیمت شکر دو برابر شده است. در مورد صادرات با مشکلات جدی برای تعهدات ارزی و بازگشت ارز روبه‌رو و همه از آن آگاه هستیم. قطعاً باید از تولیدکنندگان دعوت شود تا در تصمیم‌گیری‌ها با توجه به تجربه و شناختی که دارند، نظر و پیشنهاد‌های خود را بیان کنند تا مانع از تصویب قوانینی شوند که برای اصلاح آنها باید دوباره چندین قانون جدید وضع شود.

راهکارهای رفع این مشکلات را نیز می‌توان بیان کرد. طبیعتاً تشریک مساعی، استفاده از نظرات تولیدکنندگان، بزرگان صنعت، توجه به مشورت‌های انجمن‌های صنفی به ویژه در ارتباط با موضوع صادرات و بازگشت ارز و تامین مواد اولیه در شرایط کنونی که با تحریم‌های شدید خارجی و خودتحریمی داخلی روبه‌رو هستیم، می‌تواند بسیار راهگشا باشد. یقیناً این افراد از اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به بسیاری از تصمیم‌سازانی که شناخت چندانی از فرآیند تولید ندارند، برخوردارند. علاوه بر این باید به‌طور جدی به فکر برنامه‌ریزی برای صنعت در سال‌های آتی باشیم. آیا واقعاً می‌خواهیم صنعت با همین روند پیش برود؟ خب نتیجه آن تعطیلی خطوط و کارخانه‌ها و اخراج نیروی کار و مشکلات دیگر می‌شود. با توجه به این شرایط تولیدکنندگان با درصد پایین ظرفیت فعالیت می‌کنند. البته مطالعه دقیقی از وضعیت تولیدکنندگان وجود ندارد. ما در گرجی با وجود همه مشکلات در سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار می‌کردیم اما در سال جاری وضعیت مشخص نیست و فکر می‌کنم با توجه به شرایط موجود حدود نیمی از ظرفیت تولید در صنف ما خالی بماند.

برخی از کارشناسان معتقدند افزایش نرخ ارز زمینه‌ساز افزایش صادرات محصولات داخلی خواهد شد. افزایش نرخ ارز طبیعتاً مزیت صادراتی ایجاد می‌کند اما متناسب با آن در داخل هم مشکلات زیادی برای صادرات و انتقال ارز ایجاد شده است. از سوی دیگر حدود ۹۰ درصد صادرات محصولات ایرانی به عراق و افغانستان است که در آنجا رقبای جدی مثل ترکیه و عربستان داریم که با کیفیت بالای خود بازار قابل توجهی دارند. از این‌رو محصول ما نیازمند ارتقای کیفیت است که این موضوع نیز با توجه به مشکلات موجود به معنای افزایش بهای تمام‌شده است. در نتیجه درآمدزایی که تصور می‌شود از صادرات محصول برای تولیدکننده حاصل می‌شود، چندان تصور منطقی  نخواهد بود.

به‌طور کلی محصولات ایرانی تا اندازه‌ای توان رقابت با رقبای خارجی خود را دارند. ما واحدهای توانمندی داریم. در حوزه شکلات و در زمینه بیسکویت تولیدات بسیار خوبی داریم که متقاضیان زیادی در کشورهای خارجی دارد، به‌طوری که بارها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، سفارش محصول در حوزه شیرینی و شکلات دریافت کرده‌ایم. البته برای تداوم این روند ضرورت دارد که از تکنولوژی و شرایط روز دنیا عقب نمانیم وگرنه در سال‌های آتی با چالش جدی مواجه خواهیم شد. ما با امید زنده‌ایم و تلاش می‌کنیم مشکلات خود را در تامین مواد اولیه رفع کنیم. نیم‌نگاهی به توسعه خطوط و ارائه محصولات جدید و همچنین حضور در بازارهای جهانی داریم. با تمام این مشکلات همچنان امیدواریم با همت و تلاش تیم گرجی به روند موفق خود در سال ۹۸ نیز ادامه دهیم.