معادن موتور محرکه اقتصاد کشور هستند

 مسیر توسعه صنعتی، از معدن و اکتشافات می‌گذرد

سنگ آهن به‌عنوان حلقه ابتدایی زنجیره فولاد، نقشی کلیدی در حیات اقتصادی منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر و تکمیل و تدوام این زنجیره در این منطقه بازی می‌کند. از آنجاکه ذخایر معدنی، عمر محدودی دارند، تامین سنگ آهن در سال‌های آتی به چالشی جدی برای این شرکت و حتی صنعت فولاد کشور بدل می‌شود. بنابراین شرکت گل‌گهر پروژه‌هایی را در راستای توسعه معادن منطقه گل‌گهر و همچنین شناسایی ذخایر جدید تعریف کرده است. این فعالیت‌های اکتشافی در قالب ۳ طرح در منطقه سیرجان، بم و استان یزد انجام می‌شود. عملیات اکتشافی در محدوده معادن ۶گانه گل‌گهر از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۱۳۹۸ به پایان خواهد رسید. در گام نخست، عملیات حفاری اکتشافی در محدوده بین معادن منطقه گل‌گهر از نیمه سال ۹۷ شروع شده و طی آن تعداد ۵۵ گمانه اکتشافی حفاری و اطلاعات مربوط به آن ثبت و بررسی شده است. در این منطقه آنومالی‌های ۱۱، ۷ و ۱۲ اکتشاف شده‌اند که متراژ کل حفاری ۲۷ هزار و ۷۰۰ متر و مقدار ذخیره اثبات شده ۱۶۰ میلیون تن تخمین زده می‌شود. پروژه اکتشاف تا مرحله شناسایی و پی‌جویی در پهنه بم نیز به شرکت گل گهر واگذار شده است. در ناحیه ایران مرکزی اکتشافات اولیه انجام گرفته و ذخایری شناسایی شده‌اند؛ اکنون این منطقه برای انجام حفاری‌های بیشتر و تکمیل اکتشاف به گل‌گهر واگذار شده است.

 به توان و دانش تامین‌کننده ایرانی باور داریم

حمایت از تولید داخل به‌عنوان یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، تاکید شده است. اجرای این سیاست به کاهش واردات، جلوگیری از خروج ارز و رونق تولید در داخل کشور منجر می‌شود و بر همین اساس، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر حمایت از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات را مورد توجه قرار داده است. در همین راستا «مدیریت مهندسی معکوس و ساخت داخل» در این مجموعه معدنی و صنعتی شکل گرفته است که رسالت اصلی آن، تدوین استراتژی به منظور تامین و ساخت این قطعات در داخل کشور است. گل‌گهر به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات زنجیره فولاد کشور مصرف‌کننده بیش از ۱۰۰ هزار قطعه مصرفی در این زنجیره است که بالغ بر ۷۵ درصد آن از  داخل تامین می‌شود. دستیابی به این سطح از داخلی‌سازی، نتیجه زحمات بسیاری از سازندگان داخلی، مدیران و کارشناسان شرکت گل‌گهر است. تیم مدیریتی فعلی گل‌گهر نیز به تداوم این مسیر و افزایش سهم بومی‌سازی اعتقاد راسخ دارد؛ تا جایی که این شرکت هزینه خرید مواد اولیه برای ساخت قطعات و بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز خود را تقبل می‌کند. انتظار می‌رود با تداوم این روند و تسریع آن، طی چند سال آینده، سهم بازار خارجی در تامین قطعات این شرکت به ۱۵ درصد کاهش یابد. از دیگر اقدامات حمایتی صورت گرفته توسط شرکت گل‌گهر سهیم شدن در ریسک ساخت قطعات توسط شرکت‌های داخلی است. مدیریت مهندسی معکوس و ساخت مجتمع، به‌عنوان مجری تسهیم ریسک، سازندگان داخلی را شناسایی، ارزیابی و سازندگان برگزیده را جهت اخذ قرارداد معرفی می‌کند.

 رتبه اول تولید کنسانتره و گندله کشور

این مجموعه معدنی و صنعتی طی سال‌های اخیر عملکرد چشمگیری در حوزه‌های مختلف تولید داشته است. عملیات معدن‌کاری در سال گذشته از مرز ۹۷ میلیون تن فراتر رفت. تولید مجموع محصولات گل‌گهر شامل کنسانتره و گندله نیز از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ رشد ۱۰۰ درصدی داشت و به ۲۷.۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۷ رسید. گل‌گهر در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله کشور است. میزان تولید کنسانتره این شرکت در سال ۱۳۹۷ با رشد ۸۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۳ به ۱۵.۵ میلیون تن رسید. همچنین در سال گذشته ۱۱.۷ میلیون تن گندله در این شرکت تولید شد.