فرصت طلایی فراروی سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شده است

مزیت‌های  منطقه ویژه اقتصادی  لامرد

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در مورد امکانات این منطقه گفت: منطقه ویژه اقتصادی لامرد از زیر مجموعه های ایمیدرو در مساحتی بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ هکتار در جنوب استان فارس واقع در یکی از راهبردی ترین نواحی کشور از نظر دسترسی به کانون های انرژی، منابع مختلف معدنی، محورهای مواصلاتی و قطب اقتصادی کشور دارای مزیت های فراوانی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی است.  از منظر این مدیر ارشد صنعتی ،  تسهیل در ارایه خدمات، سرعت در عقد قرارداد و واگذاری زمین، پی گیری برای استقرار صنایع در کنار تمهید همه امکانات زیر بنایی برای انجام فعالیت ها در زمره خدماتی است که سرمایه گذاران داخلی و خارجی و متقاضیان ایجاد صنایع در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از آن برخوردارند. فریدون فدایی دولت تاکید کرد: از سوی دیگر وجود فرودگاه بین المللی لامرد ، نزدیکی به فرودگاه بین المللی خلیج فارس در عسلویه، همجواری با کشورهای جنوبی خلیج فارس، نزدیکی به بنادر و تاسیسات بندری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و پارسیان، تامین گاز، آب و برق، راه اندازی کامل ارتباط مخابراتی، استقرار گمرک مجهز و سایر تاسیسات و تجهیزات از جمله مزایای این منطقه صنعتی است.

وی خاطر نشان کرد: تحقق فرایند توسعه پایدار یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، فعالیت جهادی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که با حمایت مسئولان ضرباهنگ آن از شتاب مناسبی برخوردار است. فدایی دولت  افزود :  این منطقه که از همه پشتوانه های قانونی نظیر مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران  برخوردار است ، طی سال های اخیر با حمایت های بی دریغ مدیران ارشد ایمیدرو مراحل مرتبط با ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز و امور زیر بنایی را  با موفقیت پشت سر گذاشته است، به گفته وی،  تلفیق مواهب خداداد طبیعی با  اقدامات   مبنایی برای ایجاد و تقویت زیر ساخت ها، منطقه ویژه اقتصادی لامرد را  در آستانه تبدیل به قطب بزرگ صنعتی در جنوب کشور کرده و  دیر زمانی نخواهد گذشت که  به  عنوان یکی از  مراکز پرآوازه و سرآمد صنعتی و معدنی ایران محسوب شود.

 اقدامات انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در سالی که گذشت   

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد تصریح کرد: طی سال گذشته در حوزه های زیر ساختی اقدامات موثری به اجرا در آمد که عملیات گاز رسانی به سایت لامرد با اجرای خط لوله گاز، نصب و راه اندازی تجهیزات ایستگاه CGS و ایستگاه مترینگ با هزینه افزون بر ۳۸۵ میلیارد ریال با هدف اتصال گاز به پروژه آلومینیوم جنوب را می توان مورد اشاره قرار داد. وی  تاکید کرد: این طرح پس از سپری شدن ۱۳ سال و اجرای عملیات هات تپ و اتصال خط لوله گاز به خط انتقال سراسری برای تامین خوراک مورد نیاز صنایع انجام شده است. فدایی دولت درباره دیگر اقدامات سال گذشته اظهار داشت: نهایی شدن عملیات جاده شریانی منطقه، اجرای فنس گمرک به طول سه کیلومتر و همچنین عملیات اجرایی سیل بند غربی سایت با هزینه بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال از اقدامات دیگری است که برای تکمیل زیر ساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به مرحله اجرا در آمده است.

78

اقدامات صورت گرفته در منطقه ویژه   لامرد  در سه ماهه نخست سال جاری

وی خاطرنشان کرد : آب و برق به عنوان دو  پیش نیاز اساسی برای  استقرار صنایع بزرگ در این منطقه راهبردی در دوره ساخت و بهره برداری پیش بینی و بخش اعظم آنها  مطابق با برنامه زمان بندی پیشرفت داشته است. برق مورد نیاز برای دوره پیش راه اندازی آلومینیوم جنوب- به عنوان بزرگ ترین کارخانه آلومینیوم ایران- تامین شده است.مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: احداث شبکه آب سایت لامرد به طول ۱۴ کیلومتر و با قطر لوله ۲۵۰ میلی متر با مخزن ذخیره ۲۵۰۰ متر مکعبی، حفر یک حلقه چاه آب به عمق ۱۵۰ متر در شمال سایت  با مجوز برداشت ۴۰ لیتر در ثانیه ، خرید ۳۰ لیتر در ثانیه آب و اجرا تا درب ورودی منطقه، احداث آب شیرین کن برای شیرین سازی آب موجود و پی گیری اجرای شیرین سازی  و انتقال آب از خلیج فارس و انتقال به لامرد درخور توجه است.

وی ادامه داد  : همچنین  احداث شبکه انتقال خط هوایی دو مداره برق ۲۰ کیلو ولت ، اجرای شبکه روشنایی معابر و خرید حق انشعاب برق به میزان ده مگاوات  در شمار  اقداماتی است که برای  تامین برق دوران ساخت انجام شده است.فدایی دولت تصریح کرد: همچنین با انجام عملیات هات تپ ( انشعاب گرم) و اتصال به خط  لوله سراسری چهارم ۵۶ اینچ ، بهره برداری گاز تا میزان ۲۹ میلیون متر مکعب در ساعت  امکان پذیر شده است که این امر سبب می شود  تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی و صنعتگران در خصوص تامین گاز مورد نیاز واحدهای تولیدی خود بدون کوچکترین دغدغه به فعالیت بپردازند. وی به اقدامات صورت  گرفته در زمینه گمرک منطقه گفت: هم اکنون در گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد  علاوه بر ترانزیت کالاها و تجهیزات  مورد نیاز صنایع  در حال احداث  سایر رویه های تجاری  و مواردی از قبیل کالاهای مرجوعی نیز  امکان پذیر است و رویه های  صادرات و واردات  نیز اخذ شده است .

به گفته مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ،  علاوه بر این استقرار گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد با  همه ابنیه  و تاسیسات مورد نیاز،احداث کانال و داک کنترل سیلاب ، مطالعات مهندسی ارزش پروژه کنترل سیلاب و نصب و راه اندازی سیستم های پیشرفته مخابراتی،  دسترسی به محورهای مواصلاتی، فرودگاههای بین المللی و بنادر تخصصی صادراتی  بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری کم ریسک و مبتنی بر   استفاده از تسهیلات و معافیت های گمرکی و مالیاتی به صورت  بلند مدت  ایجاد شده است.وی  به دریافت مجوز و اعتبار لازم برای احداث درمانگاه در منطقه ویژه اقتصادی لامرد اشاره کرد و افزود: این درمانگاه  با هدف ارایه خدمت به کارگران و شاغلین   با مساحت ۳۵۰ متر مربع در سال جاری ساخته  می شود.

فدایی دولت  اخذ مجوز ها و  اعتبار  لازم برای احداث ساحتمان آتش نشانی  را نیز از جمله اقدامات انجام شده طی سه ماهه نخست امسال برشمرد و از در دست اجرا بودن عملیات آن برای تکمیل تجهیزات خبر داد. مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده  برای اجرای زیر ساخت هایی از جمله روشنایی و فضای سبز در سایت  لامرد با اعتباری حدود ۱۵ میلیارد تومان مجوز های لازم اخذ شده است. وی از واگذاری زمین برای دکل تقویتی   آنتن موبایل از طریق مخابرات و به روش BTS خبر داد و خاطر نشان کرد هم اکنون شاهد  عملیات اجرایی نصب تجهیزات توسط متخصصان می باشیم.  فدایی دولت  خاطرنشان کرد: با انتقال ۲۰۰ مگاوات برق از عسلویه نیاز آلومینیوم جنوب در فاز راه اندازی به برق تامین می شود  و علاوه بر این آب اولیه  این واحد تولیدی  به میزان مورد نیاز تامین شده است.

 برنامه ها ی آتی در منطقه ویژه اقتصای لامرد

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد  ، ترمیم ، تعریض ، مرمت و روکش آسفالت جاده اصلی لامرد به پارسیان را از برنامه هایی برشمرد که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز  خواهد شد. وی همچنین احداث باند دوم جاده لامرد به سایت  و نیز ایجاد دو تقاطع غیر همسطح به منظور ورود و خروج سایت در جاده را برای کاهش تصادفات احتمالی و روان شدن بار ترافیکی با همکاری و هماهنگی وزارت راه را از حمله برنامه های آینده اعلام کرد. فدایی دولت ، پیگیری و ایحاد جاده کمربندی کالا و مسافر در شمال و جنوب سایت را نیز از جمله برنامه های آتی برشمرد و تاکید کرد ، با  احداث این کمربندی از بار ترافیکی شهر کاسته خواهد شد و همچنین مطالعات احداث خط آهن برای اتصال این منطقه راهبردی به خطوط ریلی کشور آغاز شده است. وی به مهار آبهای سطحی و سیلابی به منطقه  برای کنترل سیلاب های احتمالی اشاره و تصریح کرد: این امر به منظور کاهش خطرات احتمالی ناشی از  وقوع سیل است. مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد:  با اعتقاد  کامل به اهمیت توسعه فعالیت های صنعتی و معدنی ،  آمادگی کامل خود را برای  همکاری  و تعامل سازنده با سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعلام  و در همین ارتباط  نسبت  به تقویت واحد سرمایه گذاری در ساختار اداری و تشکیلاتی اقدام  شده است.

به گفته وی، هم اکنون با دعوت ارسرمایه گذاران داخلی و خارجی به منطقه و نظر به استقبال آنها در حوزه های تولید بنزین، گازوییل ، انرژی خورشیدی، سیمان . صنایع پایین دستی آلومینیوم در حال ارایه  خدمات و واگذاری زمین به آنها هستیم.   فدایی دولت  به امضای  تفاهم نامه  با دانشگاه صنعتی شیراز به منظور تحقق تلفیقی از علم صنعت  در کنار هم اشاره کرد و افزود: این امر برای کاهش ریسک و به روز رسانی اطلاعات  برای آموزش پرسنل فنی و کارگاهی در حوزه های مختلف است.     

مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به  افتتاح  فاز نخست  مجتمع بزرگ آلومینیوم جنوب در آینده ای نزدیک  به عنوان یکی از صنایع در حال احداث در این منطقه راهبردی  تاکید کرد و افزود : شرایط برای جهش اقتصادی، شکل گیری خوشه های صنعتی صنایع پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش  بیش از پیش آماده می شود، از این رو برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنایع پایین دستی بویژه نفت، گاز و پتروشیمی  با توجه به وجود دو پالایشگاه تابناک و پارسیان و نزدیکی به عسلویه   از سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می شود.وی با تاکید بر رویکرد توسعه صنعت سبز و تولید انرژی های پاک ،  با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی  در حوزه های انرژی خورشیدی تاکید کرد: برای خرید برق تولیدی از طریق وزارت نیرو  از فعالان این حوزه ، آمادگی لازم وجود دارد.مجری طرح صنایع انرژی بر لامرد و پارسیان ازدر حال اجرا بودن  فاز راه اندازی بندر تخصصی پارسیان  با ۴ پست اسکله با ظرفیت ۸ میلیون تن در سال خبر داد که هم اکنون یک پست اسکله با ۷۵ درصد پیشرفت در حال اجراست  و ظرفیت نهایی بندر پارسیان ۴۰ میلیون تن  در سال خواهد بود .

به گفته وی،  منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بعنوان هاب  سوم پتروشیمی  انتخاب شده است و با توجه  به نزدیکی  به منابع غنی گاز در پارس جنوبی شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری در این صنعت را فراهم کرده است  و همچنین با پیگیرهای های به عمل آمده مجوزهای لازم برای ترخیص و ترانزیت کالا   در گمرک بندرپارسیان در حال صدور است . فدایی دولت  به امضای قرارداد سیل بند منطقه ویژه اقتصادی پارسیان و انجام اقدامات اولیه لازم برای اجرای آن نیز اشاره کرد. مجری طرح صنایع انرژی بر لامرد و پارسیان از اهتمام ویژه برای تکمیل زیر ساخت های این طرح ملی و اثر گذار در بالندگی اقتصاد کشور خبر داد. وی در پایان از تمامی سازمان ها و مسوولان محلی ، دکتر علوی و دکتر شریفی نمایندگان محترم حوزه های انتخابیه لامرد و مهر  و پارسیان  ،  دکتر رحیمی و دکتر همتی  استانداران فارس و هرمزگان و به خصوص حمایت ها ی بی دریغ دکتر غریب پور معاون وزارت صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو به دلیل توجه ویژه برای تسریع در فرایند تکمیل عملیات زیر ساختی و رفع چالش های فرارو تقدیر کرد.

79 (2)