کارنامه طرح ها: راه اندازی 2.2 میلیارد دلار طرح و پروژه در سال 97

 تولید

 نگاهی به عملکرد بخش تولید نشان می دهد بخش اعظم حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۹۷ با رشد تولید همراه بود که این امر حاصل سیاست گذاری ها و اجرای استراتژی مشارکت جویی از بخش خصوصی است.

 فولاد

تولید فولاد خام و محصولات فولادی طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به ترتیب ۱۳ و ۹ درصد رشد یافت. شرکت های فولاد ساز کشور در سال ۹۷، حدود ۲۴ میلیون و ۶۷۰ هزارتن فولاد خام تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۹۶، معادل۲۱ میلیون و ۸۸۴ هزار تن بود.علاوه بر این طی سال ۹۷، حدود ۲۱ میلیون و ۵۴۲ هزار تن انواع محصولات فولادی (کلاف، تیرآهن، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم و غیره) در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۶ (۱۹ میلیون و ۷۷۶ هزار تن)، حاکی از رشد ۹ درصدی است.همچنین طی سال ۹۷،معادل ۲۶ میلیون و ۳۵۹ هزار تن آهن اسفنجی تولید شد که نسبت به آمار سال ۹۶ (۲۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تن)، ۱۷ درصد رشد نشان می دهد.

 سنگ آهن

رقم کلی تولید سنگ آهن در سال ۹۷ به ۸۶ میلیون تن رسید که یک درصد بیش از تولید سال ماقبل محسوب می شود. سال ۹۶ میزان تولید این ماده معدنی به ۸۵ میلیون تن رسیده بود.

 زغال سنگ

میزان تولید کنسانتره زغال سنگ در کشور به ۱.۵ میلیون تن رسید. پیش بینی می شود این میزان تولید در سال ۹۸ به ۱.۸ میلیون تن افزایش یابد.

 زنجیره مس

میزان تولید آند و کاتد مس شرکت صنایع ملی مس ایران طی سال ۹۷ به ترتیب ۵۶ و ۵۴ درصد افزایش یافت. شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران شامل «مس سرچشمه» و «مس میدوک» طی سال ۹۷،معادل ۳۱۳ هزار و ۷۸۴ تن مس آند تولید کردند. این رقم در سال ۹۶،معادل ۲۰۱ هزار و ۲۳۴ تن بود.میزان تولید کاتد شرکت های «مس سرچشمه» و «مس میدوک» طی سال ۹۷، حدود ۲۴۷ هزار و ۳۸۴ تن بود. این آمار در سال ۹۶،معادل ۱۶۰ هزار و ۱۲۸ تن بود. طی سال ۹۷، شرکت های«مس سرچشمه»، «مس سونگون» و «مس میدوک»، یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۸۶ تن کنسانتره مس تولید کردند. میزان تولید سال ۹۶، یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۱۸۹ تن بود که حاکی از افزایش ۳ درصدی این محصول است.

 صادرات

طی سال ۹۷، بیش از ۹ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار محصولات معدنی و صنایع معدنی صادر شد که زنجیره فولاد با ۴.۱ میلیارد دلار صادرات در رتبه نخست زنجیره معدن قرار دارد. در سال ۹۷، بیش از ۵۷ میلیون و ۷۰۷ هزار تن انواع محصولات معدنی صادر شد. این در حالی است که میزان صادرات وزنی این محصولات در سال ۹۷ ، پنج درصد نسبت  به سال ۹۶ کاهش داشته است. بخش معدن و صنایع معدنی طی مدت مذکور، سهم ۲۱ درصدی از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

 طرحهای توسعه؛ راه اندازی ۲۰ طرح با سرمایه ۲.۲ میلیارد دلاری

در سال گذشته، ۲۰ طرح و پروژه عمده در بخش معدن و صنایع معدنی راه اندازی شد. این طرح ها مشتمل بر واحد ۸۰۰ هزار تنی احیای مستقیم فولاد استانی سبزوار، گندله سازی ۲.۵ میلیون تنی مجتمع فولاد خراسان، توسعه فولادسازی و نورد پیوسته ۸۵۰ هزار تنی مجتمع فولاد سبا،  فاز نخست ۹۰ مگاواتی نیروگاه هرمز - غدیر و اکسین، باند دوم ۱۲۱ کیلومتری جاده خواف - سلامی در محدوده مجتمع معدنی سنگان، احیای مستقیم ۱.۵۵ میلیون تنی چادرملو، فولادسازی یک میلیون تنی بردسیر (میدکو)، گندله سازی ۲.۵ میلیون تنی سیرجان (میدکو)، واحد ۵۰ هزار تنی کاتد مس میدکو، آهن اسفنجی ۱.۸۵ میلیون تنی گل گهر، طرح سولفوره معدن انگوران، گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، احداث دایک و سیل بند ضلع غربی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، احداث راه دسترسی به معادن شمال شهرستان خوی، احداث راه اصلی به معادن باریت عبد الصمدی شهرستان مریوان، احداث راه دسترسی ۴.۷ کیلومتری به معادن طلای زرشوران و طرح احداث کارخانه اسید سولفوریک سرچشمه (ملی مس) است. میزان سرمایه گذاری طرح های مذکور، ۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار بود که برای ۳۸۹۰ نفر به طور مستقیم و ۲۳ هزار و ۶۷۰ نفر غیر مستقیم اشتغال زایی شد.

 اکتشاف؛ ۱۰۲ هزار متر حفاری

ایمیدرو در سال ۱۳۹۷ به رغم فشارهای خارجی و تاثیرات تحریم، ۱۴۹ هزار متر حفاری اکتشافی انجام داد. عملیات اکتشافی انجام شده شامل اکتشافات عمومی، شناسایی و پی جویی بوده که عمدتا معطوف به سنگ آهن، زغال سنگ، بوکسیت، عناصر نادر خاکی، طلا و مس است.مجموع هزینه های اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت های تابعه و وابسته در سال ۹۷ از ۱۱۶۸ میلیارد ریال عبور کرد.

 سیاست‌ها و برنامه‌ها؛ توجه به ساختار و تعامل با دستگاه‌ها و نهادها

یکی از نکات مورد توجه ایمیدرو، توجه به ساختار و ساختار گرایی بوده است. در این میان با همکاری مدیران بخش ها و شرکت های مختلف، کمیته هایی در حوزه های مالی، زیرساختی،‌ محیط زیستی و ... با این نگرش شکل گرفته است. همزمان، ایجاد تعامل با دستگاه های مختلف همچون بانک مرکزی، مجلس شورای اسلامی و تشکل های بخش خصوصی  انجام پذیرفته به طوری که تلاش می شود تصمیم گیری های این سازمان در فضای ارتباط دوسویه و خرد جمعی اتخاذ شود. همچنین تاکید بر مسوولیت اجتماعی از اولویت های اجرای طرح های ایمیدرو است که در این میان توجه به حقوق مردم منطقه به ویژه در اشتغال و رفاه اهمیت وافری دارد.

 توجه به اکتشاف

یکی دیگر از رویکردهای سال جدید، تمرکز بیش از پیش به اکتشاف است که پایه رشد تولیدات معدن و صنایع معدنی محسوب می شود.

 آموزش

اولویت دهی به آموزش کیفی نیروی انسانی بخش معدن و صنایع معدنی، مد نظر این سازمان است به طوری که بتوان با نیاز سنجی، برنامه ها را از پایین به بالا ارایه و تعریف کرد.

 روش های نوین تامین مالی

با توجه به موانع خارجی و مشکلات ناشی از تحریم، تعامل بیشتری بین سازمان و ذینفعان در جهت فعال سازی پتانسیل های موجود برقرار شده است. در این میان بهره گیری از توان بازار سرمایه، به منظور تامین مالی با ابزارهای نوین،‌ از دیگر برنامه های در دستور کار ایمیدرو به شمار می آید که در شرایط کنونی اهمیت بیشتری یافته است. هم اینک شرایط اولیه برای اجرای ابزارهای جدید تامین مالی مهیا شده و مقدمات مورد نیاز فراهم شده است. ایمیدرو این اقدام را در راستای توانمندسازی بخش خصوصی انجام می دهد به طوری که میدان داری توسعه در اختیار این بخش قرار گیرد.

 طرحهای توسعه: افتتاح ۳.۵ میلیارد دلار طرح و پروژه

طبق پیش بینی های انجام شده تا پایان سال ۹۸ ارزش طرح هایی که در بخش معدن و صنایع معدنی به بهره برداری می‌رسد از ۳.۵ میلیارد دلار عبور خواهد کرد که شامل پروژه های زنجیره فولاد،‌ مس،‌ آلومینیوم و به ویژه زیر ساخت ها خواهد بود. هم اینک دو طرح آلومینیوم جاجرم و آهن اسفنجی بافت ( که از فروردین ۹۸ به تولید رسیده اند) آماده افتتاح رسمی هستند.

75 (2)