ظرفیت بالای ایران در استفاده از تبلیغات آنلاین

تبلیغات ریتارگتینگ یکی از انواع تبلغاتی است که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا با تمرکز بیشتری اقدام به جذب مشتری کنند. با استفاده از این روش (ریتارگتینگ) می‌توان ۹۹ درصد مشتریان را به وب‌سایت بازگردانید و آن‌ها را به مشتری خود تبدیل کرد. احتمال اینکه این افراد در بازگشت خود از شما خرید کنند ۷۰ درصد بیش‌تر بوده و به طور متوسط سبد خرید آن‌ها ۵۰ درصد ارزش بیش‌تری دارد. پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت نخستین ارائه دهنده تبلیغات ریتارگتینگ در ایران است که جوانان استارت آپی با اتکا به ظرفیت‌های داخلی آن را راه اندازی کردند. علیرضا ناظم زاده رییس هیات مدیره این پلتفرم تبلیغات آنلاین می‌گوید: در سال ۲۰۱۸ شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به طور میانگین ۴۰ تا ۴۵ درصد از بودجه تبلیغات خود را به تبلیغات آنلاین اختصاص دادند. آژانس‌های تبلیغاتی دنیا پیش بینی می‌کنند این نسبت در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۶۰ درصد برسد. این در حالی است که شرکت‌های ایرانی به طور میانگین، کمتر از ۱۰ درصد از بودجه تبلیغات خود را به تبلیغات آنلاین اختصاص می‌دهند. در ادامه گفت و گوی دنیای اقتصاد با علیرضا ناظم زاده رییس هیات مدیره پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت را مطالعه می‌کنید:

ابتدا کمی درباره تاریخچه و روند تکاملی که یکتانت در ۲ سال گذشته طی کرده، بگویید.

در ابتدا، فعالیت ما با یک رسانه اینترنتی بسیار کوچک به اسم «چطور دات کام» شروع شد. در ادامه راه متوجه شدیم که تبلیغاتی که ما در این سایت بارگذاری می‌کنیم، نه تنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه آن طور که باید نیاز مخاطب را برآورده نمی‌کند. بنابراین در اواخر سال۹۵، پلت‌فرم تبلیغات آنلاین یکتانت با ۲ نفر کار خود را آغاز کرد. در سال۹۶ موفق به کسب تندیس برند برتر ملی به‌عنوان نخستین استارت آپ دریافت‌کننده این جایزه شدیم.خوشبختانه امروز پس از گذشت ۲ سال و نیم از فعالیت این مجموعه، بیش از ۵۰۰ نمایش دهنده و ۷۰۰کننده از جمله خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران و وب سایت‌های پر بازدید، با یکتانت همکاری دارند. امیدواریم در آینده ضمن توسعه سهم بازار، در یک چرخه رقابتی سالم و رو به جلو حرکت کنیم.یکی از چالش‌هایی که در ابتدای کار بسیار با آن درگیر بودیم، جلب اعتماد و رضایت نمایش دهنده‌ها و تبلیغ دهنده‌ها بود؛ زیرا در آن زمان یکتانت مانند امروز یک برند شناخته شده نبود و ایجاد ارتباط منسجم میان ۲ طرف به طوری که منافع هر ۲ تامین شود، کار بسیار دشواری بود.

به موضوع مشکلات و دشواری‌ها اشاره کردید. یکی از چالش‌های همیشگی استارت آپ‌ها بحث تامین مالی است. آیا در این زمینه مشکلی ندارید؟

در ابتدای شروع به کار با این مشکل رو به رو بودیم، اما خوشبختانه با تلاش و کار صادقانه همکاران، یکتانت پس از ۶ ماه توانست درآمدها و هزینه‌های خود را بالانس کند و به سمت توسعه پیش رود.

هم اکنون با چه معضلاتی رو به رو هستید؟

خوشبختانه یکتانت به دلیل همگرایی بالایی که اعضای آن باهم دارند و نیاز بازار ایران به تبلیغات آنلاین، با مشکل خاصی رو به رو نیست. فقط می‌توانم بگم که بسیاری از ادارات دولتی به خصوص سازمان امور مالیاتی با مدل کسب و کارهای پلتفرمی آشنا نیستند. آن‌ها استارتاپ‌ها را با شرکت‌های سنتی مقایسه می‌کنند و درک صحیحی از مدل درآمدی آن‌ها ندارند. البته همواره حمایت‌هایی مانند تصویب آیین نامه طرح نو آفرین وجود دارد که موجب دلگرمی ما است.

نکته بسیار جالب درباره یکتانت، پیشرفت چشم گیر این پلتفرم در مدت زمان کوتاه است. تنها ۲ سال بعد از شروع به کار خود توانستید بیش از ۶۰ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین را تصاحب کنید. چگونه این اتفاق افتاد؟

به نظرم مهمترین دلیل، تمرکز ما به منظور همراه نگاه داشتن مشتریان است. یکی از راهبردهای یکتانت از ابتدا تا کنون، نیازسنجی از مشتریان و جلب اعتماد و رضایت همیشگی آن‌ها است. شاید یادآوری این مورد جالب باشد که بیشتر مشتریان فعلی ما همان مشتریان ابتدایی ما هستند. این نشان دهنده مسیر درست یکتانت در کسب و کار است.

می‌توانید کمی در مورد محصولات یکتانت برایمان بگویید؟

بله حتما؛ یکتانت در حال حاضر شش محصول تبلیغات همسان، تبلیغات کلیکی یا PPC، تبلیغات ریتارگتینگ، تبلیغات ریتارگتینگ محصول، تبلیغات بنری و تبلیغات پوش نوتیفیکیشن را ارائه می‌دهد. تبلیغات همسان یا تبلیغات نیتیو نوعی از تبلیغات آنلاین هستند که به دلیل یکپارچگی و همسان شدن ساختار و ظاهرشان با سایت‌های نمایش‌دهنده ، به این عنوان نامگذاری شده‌اند. هدف از این هماهنگی، مقابله با نادیده گرفته شدن تبلیغات توسط کاربران و در نهایت افزایش اثربخشی تبلیغات است. در تبلیغات کلیکی شما تنها به ازای کاربری که به شما علاقه نشان داده و با کلیک روی تبلیغات، وارد وب‌سایت شما می‌شود هزینه می‌پردازید. با هدفمندسازی و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی می‌توانید تبلیغات را در زمان درست، تنها به مخاطبان هدف نمایش داده و بهره‌وری کمپین را افزایش دهد.

تبلیغات ریتارگتینگ نیز به نوعی تحریک کننده مشتریان بالقوه برای بازدید از وب‌سایت مشتری است. یعنی ما می‌توانیم با استفاده از تکنیک ریتارگتینگ، کسانی که پیش از این از یک وب‌سایت دیدن کردند اما خرید یا عملی که مورد نظر بوده را انجام نداده‌اند، به وب‌سایت بازگردانده و تبدیل به مشتری می‌شوند. ریتارگتینگ تکنیکی است که به وسیله آن تبلیغات برای کسانی نمایش داده می‌شود که پیش از این به وب‌سایت شما مراجعه کرده‌اند. ریتارگتینگ محصول هم یکی از زیر مجموعه‌های تبلیغات ریتارگتینگ است که با تمرکز و دقت بیشتری همان فرآیند را تکرار می‌کند. تبلیغات بنری هم که مشخص است. طرح‌های تبلیغاتی به صورت بنر بر روی وب سایت‌های نمایش دهنده بارگذاری می‌شود. و در آخر تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نیز نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن ما با ارسال پیام تبلیغاتی بر روی صفحه نمایش موبایل یا دسکتاپ کاربران آن‌ها را به بازدید از محصولات یا خدمات مشتریان دعوت می‌کنیم.

آگاهم که در ۲ سال اخیر در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و سمینارهای مرتبط فراوانی شرکت داشتید. کمی درباره علت و هدف حضورتان در این رویدادها بگویید.

بله؛ ما از ابتدا سعی داشتیم ضمن حضور در رویدادهای مرتبط با حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات، ضمن معرفی برند و محصولات یکتانت، از این رویدادها حمایت کنیم. همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی و هم افزایی میان اهل فن، دیگر هدفی بود که یکتانت با حضور در رویدادهای مختلف آن را پیگیری می‌کرد. اجلاس جامع مدیران عامل، ارشد و صاحبان کسب و کار با محوریت نوآوری و بازاریابی کسب و کارها، جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف (IT WEEKEND) و نمایشگاه الکامپ، مهم ترین رویدادهایی بودند که یکتانت در سال ۹۸ در آن‌ها حضور فعال داشته است.

چه چشم اندازی را برای آینده تبلیغات در حوزه آنلاین متصورید؟

کسب و کارهای سنتی تا یکی دو سال پیش توجه خیلی کمی به تبلیغات آنلاین داشتند. اما موضوعی که ما را امروز بیش از پیش امیدوار میکند این است که روز به روزبه  تعداد برندهایی که به سراغ تبلیغات آنلاین می‌آیند افزوده شده و بازخوردی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم این است که از تغییر نگرششون در مورد تبلیغات آنلاین راضی هستند و در اینده نیز سهم مهمتری از بودجه تبلیغات شان را به تبلیغات آنلاین اختصاص می دهند.