توان تولید

منصور یزدی‌زاده از آمادگی ذوب‌آهن برای تولید هر نوع ریل راه‌آهن و مترو خبر داد و گفت: این شرکت در حال حاضر توانایی تولید انواع ریل‌هایی را که در داخل برای راه‌آهن و مترو استفاده می‌شود دارد. وی اظهار کرد: این محصول پیشتر به کشور وارد می‌شد و امروز در داخل در انواع مختلف متناسب با نیاز کشور تولید می‌شود. در حال حاضر با توجه به رشد قیمت ارز، نرخ ریل‌های وارداتی با کیفیت مشابه بیش از محصول ذوب‌آهن قیمت دارد. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه تعرفه واردات ریل از کشورهای اوراسیا کاهش یافته و ورود آن نیز به کشور آزاد است و اغلب با ارز دولتی انجام می‌شود رغبتی برای خرید ریل از داخل نیست و از تولید داخلی حمایت جدی نمی‌شود. وی تصریح کرد: از همین رو درخواست داریم تا نه‌تنها تعرفه واردات این محصول افزایش یابد بلکه در مواردی حتی شاهد ممنوعیت ریل وارداتی باشیم چراکه به این ترتیب هم از تولید داخل حمایت صورت خواهد گرفت و هم از خروج ارز ممانعت خواهد شد.

یزدی‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار تن ریل ۶۰ UIC در این شرکت تولید شده و حسب درخواست مسوولان وزارت راه و شهرسازی، در انتظار حضور وزیر محترم راه و شهرسازی برای تحویل نمادین این محصول استراتژیک هستیم. وی در خصوص دلایل تاخیر در بستن قرارداد از سوی وزارت راه برای تامین ریل از ذوب‌آهن گفت: بخشی از تاخیر به ما و بخشی دیگر به طرف مقابل برمی‌گردد، چراکه خریدار ریل، دولت بوده و خرید ریل باید طی تشریفات اداری از طریق مناقصه انجام شود و قراردادی که بسته شده روالی حدود چهارماهه را طی کرده تا به نتیجه منجر شده و برای بستن قرارداد بعدی نیز در حال مذاکره هستیم. وی تصریح کرد: متاسفانه فرآیند بستن قرارداد با راه‌آهن جمهوری اسلامی، بسیار زمان‌بر شد و از سویی نرخ‌ها در قرارداد ریالی تعیین شده که با این افزایش قیمت‌ها قادر به تحویل محصول بر اساس نرخ‌های قرارداد که بسیار نسبت به قیمت‌های روز پایین‌تر است نیستیم و برای اصلاح قرارداد به راه‌آهن درخواست دادیم که تا امروز نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه ریل‌های U۳۳ طبق استاندارد  EN-۱۳۶۷۴ تولید شده گفت: این ریل برای خطوط فرعی است که راه‌آهن در مقطعی قرارداد ۴۰ هزارتنی در این باره با ما بست، که پنج‌هزار تن تحویل داده‌ایم. مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت: اگر در خصوص قیمت قرارداد به توافق برسیم که همان ۴۰ هزار تن ریل را تحویل می‌دهیم امکان اینکه قرارداد را به ریل‌های UIC۶۰ تغییر دهیم نیز وجود دارد. یزدی‌زاده در خصوص چگونگی تعیین قیمت قرارداد ۱۵ هزار تن ریل با شرکت زیرساخت گفت: قیمت ریل مرتبط با فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه است که آخرین قیمت پایه مربوط به سه‌ماهه دوم سال گذشته و هر کیلو ۶۹۰۰ تومان است که بر پایه قوانین و مقررات باید چند مرحله تعدیل داشته باشیم، در حالی‌ که امروز قیمت ریل در مبدأ با احتساب قیمت فعلی ارز حدود ۱۲ هزار تومان است بنابراین همچنان خرید از داخل صرفه اقتصادی بیشتری دارد. مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان همچنین تاکید کرد: به دنبال تولید انبوه ریل هستیم از همین رو فروش ریل ۴۹S به مترو اصفهان انجام شده و به زودی تولید می‌شود و امیدواریم بتوانیم با سایر متروهای کشور نیز همکاری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تولید ریل در ذوب‌آهن به سودآوری رسیده یا خیر و آیا در بازارهای بین‌المللی نیز تقاضا برای ریل ایران وجود دارد، گفت: محصولی که سود نداشته باشد تولید نمی‌کنیم و فقط بعد ملی را در نظر نمی‌گیریم، ولی در صورت تولید ریل در حدود ۵۰ هزار تن تولید در این مجموعه سود خوبی خواهیم داشت و با توجه به قراردادی که بسته شده و تقاضاهایی که داریم به نظر می‌رسد به رقم ۱۰۰ هزار تن که هدف ماست برسیم. در ضمن در بازارهای منطقه نیز تقاضا داریم و بازاریابی نیز در سطح منطقه انجام شده است.  یزدی‌زاده با تاکید بر اینکه اگر در نورد ۶۵۰ فقط ریل با طول ۳۶ متر تولید کنیم، ۴۰۰ هزار تن ظرفیت تولید ریل وجود دارد، گفت: با توجه به نیاز کشور و منطقه، امکان تقاضای ۲۰۰ هزار تن ریل در کشور وجود دارد که البته در حال حاضر نیاز کشور ۱۰۰ هزار تن است. وی تصریح کرد: بیش از صد سال است که ریل و راه‌آهن وارد کشور شده است و تولید ریل ملی، آرزوی دیرینه ایرانیان به ویژه صنایع فولاد بود که بتوانند از این موقعیت استراتژیک بهره‌مند شوند و صنعت حمل‌ونقل ریلی را خودکفا سازند.

وی با اشاره به اینکه تولید ریل شامل دو بخش تولید فولاد ریل و نورد آن می‌شود، افزود: در این فرآیند، ابتدا کارگاه نورد ۶۵۰ را به کلیه امکانات و استاندارد روز دنیا (EN۱۳۶۷۴) مجهز کردیم و سپس با راه‌اندازی ایستگاه VD (گاززدایی) تولید فولاد ریل نیز در همین واحد انجام شد. فولاد ریل، خاص است و ریخته‌گری حساس دارد و از اتمسفر محیط باید جدا باشد تا از خصوصیات لازم و استحکام فیزیکی برخوردار شود. این مقام مسوول در ادامه به برنامه ذوب‌آهن در خصوص صادرات ریل پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر تمرکز بر روی تولید ریل باشد حجم بالایی از این محصول استراتژیک قابل تولید است و بازاریابی آن نیز آغاز شده است و پیشنهادهای خوبی نیز دریافت کردیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری زیادی از سوی ذوب‌آهن اصفهان جهت خرید و تجهیز واحدی برای تولید ریل صورت گرفته، انتظار زیادی نیست که مصرف‌کنندگان ریل‌های داخلی که کیفیتی مطلوب و قیمتی مناسب‌تر دارند، استفاده کنند و از وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درخواست داریم تا تشریفات اداری خرید ریل از داخل را حذف کنند تا برای مصرف‌کنندگان تهیه این محصول از داخل سخت‌تر  از واردات نباشد.