مدیریت موثر دانش و تجربه

ایران کشوری است که از نظر منابع معدنی بسیارغنی محسوب می‌شود و تمام نگاه‌ها در بخش توسعه کشور به نوعی به بخش معدن و صنایع وابسته معطوف است و اگر همتی در این زمینه نداشته باشیم و ارزش افزوده ایجاد نکنیم تا زمانیکه منابع و معادن داریم صرفا خام فروش هستیم. اگر بخواهیم ارزش افزوده بیشتری را در کشور ایجاد کنیم تنها راه آن نگاه دانشی به مساله معدن و صنایع وابسته است . خوشبختانه بخش نفت و گاز موفق شده با اتخاذ یک رویکرد صحیح تقریبا زنجیره خوبی را در صنایع پایین دستی به خصوص در حیطه پتروشیمی‌ایجاد کند. در حوزه صنایع معدنی نیز می‌تواند این اتفاق بیفتد و محصولات با ارزش افزوده بالاتری تولید و صادر شود. در معدن و صنایع معدنی نیز باید این موضوع را الگو قرارداده و نگاهمان برای بلندمدت این باشد که از توسعه صنایع معدنی و صنایع فلزی غافل نشویم و فقط به صادرات مواد اولیه اکتفا نکنیم. در اینجا دانش فنی و تجربه جایگاه خود را نشان می‌دهد .خوشبختانه این دانش در کشور وجود دارد و باید بتوانیم آن را عملیاتی کرده و به عرصه تولید و به منصه ظهور برسانیم .

 یکی از مواردی که در این همایش نیز در مورد آن صحبت خواهم کرد، مدیریت دانش است که چطور بتوانیم تجربیاتی را که در این چند دهه در حیطه تولیدات صنایع معدنی و فلزی کسب کرده‌ایم بر روی هم چیده و به بنای شکوهمندی برسیم. اگر همین روالی را که داشتیم طی کنیم به جایی نخواهیم رسید و صحیح است که سعی کنیم دانش فنی را در کنار دانش آکادمیک و دانشگاهی مکتوب کرده و برای آن ارزش و بها قائل شویم و بتوانیم آن را در عرصه صنعت فراگیر کنیم و در بازه‌ای ۱۰ الی ۱۲ ساله خودمان صاحب تکنولوژی‌های  صنعتی و معدنی شویم. ما این تجربه را داریم اما متاسفانه برای رسیدن به تکنولوژی راه زیادی داریم.  داشتن انگیزه و خواست خیلی مهم است و اینکه هدف را شناسایی کرده وانگیزه را تقویت کرده و در مسیر آن حرکت کنیم . باید دانش و تجربه را ارج نهاده وبه سمت سطوح بالاتر صنعتی شدن با استفاده از دانش بومی‌خودمان حرکت کنیم.

عنوان پنلی که در همایش ارائه خواهم کرد، مدیریت موثر دانش و تجربه است که به نوعی بر این نگاه استوار است که خرده دانش‌هایی که در اختیار داریم و به صورت معلوم و مستتر است را در قالب کلان در سطح بالای سیستم‌های تصمیم‌گیری حاکمیتی ذره ذره بر روی هم بچینیم تا بتوانیم به اهداف کلانی که در نظر گرفته شده برسیم. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که کل زنجیره ارزش افزوده معدن و صنایع معدنی را ببینی. هر سه حلقه اکتشاف، تولید و بازار مهم هستند و باید دانش آنها در کشور، نه فقط به صورت تئوریک و آکادمیک و دانشگاهی بلکه به شکل کاربردی، استخراج و کلاسه‌بندی شود. همچنین افراد متخصص در کشور شناخته و معرفی شوند و با ایجاد هم‌افزایی بین این دانش‌ها و تجربیات گوناگون، با عنایت به منابع خوبی که به صورت خدادادی درکشور در اختیار داریم و با همت و تلاش به ساختار صنعتی منسجم، قدرتمند و کارآیی در حیطه صنعت و صنایع معدنی دست یابیم.