هلدینگ سیمان فارس و خوزستان و سیمان تامین، پیشرو در صنعت سیمان کشور

افق روشن پیش‌روی صنعت سیمان ایران

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان، به تشریح فعالیت این شرکت پرداخت و گفت: مأموریت شرکت سیمان فارس و خوزستان، تولید انواع سیمان و محصولات و خدمات جانبی آن با کیفیتی در سطح بالاترین استانداردهای جهانی و عرضه در بازارهای داخل و خارج است. مهندس مرتضی لطفی با اشاره به افق روشن و آینده موفق فراروی این شرکت اظهار کرد: با همدلی و حمایت قابل ‌تقدیر کلیه سهامداران به ویژه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مجموعه فارس و خوزستان، ضمن گسترش بازارهای داخلی وخارجی مصمم ایم جایگاه نخست خود را در عرصه تولید و صادرات در ایران و خاورمیانه ارتقا بخشیم. وی افزود: با همت صنعتگران کارآزموده این شرکت توانسته‌ایم خاک را به فرآورده‌ای ارزشمند تبدیل کرده و به سراسر دنیا ارسال کنیم و از این طریق منزلت ملی را تجلی ببخشیم.

عضو انجمن هیات مدیره کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: این شرکت تنها به فکر رشد و بزرگتر شدن نیست، بلکه می‌خواهد در صنعت هوشمند بماند و با کسب دانش و فناوری روز و انجام برنامه‌های جست وجوگرانه، پیشاهنگ دانش صنعت سیمان باشد. از این رو ما به اعتلای بی قید وشرط کلیه ابعاد سازمان پرداخته و بر بهسازی و پیشرفت مداوم امور تأکید می‌ورزیم. وی تصریح کرد: به منظور ایجاد ارزش برای سهامداران و در جهت رشد پایدار و تحصیل سود بلند مدت، خود را متعهد کرده ایم و بر این باوریم که سودآوری ناشی از عملیات اثربخش شرط اصلی بقا و رشد شرکت است.

لطفی با اشاره به اینکه منابع انسانی از مهمترین دارایی‌های ما محسوب می‌شود، ادامه داد: قابلیت و هوشمندی سازمان در جنبه‌های فنی و مدیریتی از طریق جذب و حفظ بهترین استعدادها، پرورش آنان و ایجاد و توسعه فرهنگ سازمانی مطلوب محقق می‌شود. وی یادآور شد: آرمان ما خدمت به جامعه و تقویت آبادانی کشور است، از این رو توجه ویژه به بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های تولیدی از مسئولیت‌های اجتماعی جدی ما محسوب می‌شود. مهندس لطفی با بیان اینکه باید در همه زمینه ها خوشنام ترین شرکت در صنعت سیمان باشیم، اظهار کرد: فرآورده‌های ما همواره با مرغوبترین کیفیت و عادلانه‌ترین قیمت به مشتریان عرضه می‌شود. لطفی گفت: با کنترل موثر بر تعداد ۱۲ شرکت سیمان خاکستری و سفید،‌همچنین تعداد ۹ شرکت مرتبط با شرکت‌های سیمانی به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در در تولید سیمان فعالیت کرده و بالاترین سهم بازار را در بین سایر گروه‌های تولید سیمان کشور به خود ختصاص داده است. وی افزود: این مجموعه با رشد قابل توجه صادرات موفق شده محصولات تولیدی خود را به کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، ‌آذربایجان، افغانستان، ‌روسیه، قزاقزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان، عمان، امارات، قطر، عربستان، کویت و... صادر کند.

مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان اظهار کرد:‌ شرکت همواره رویکرد حفظ و افزایش سهم خود در بازار سیمان و اقدامات اساسی برای افزایش ارزش خالص دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت (N.A.V) در بازار سرمایه و استفاده بهینه از فرصت‌های موجود بازار را مدنظر قرار داده و به همین منظور افزایش ظرفیت، بهینه‌سازی خطوط و ایجاد کارخانه‌های جدید را برای رسیدن به ظرفیت ۱۹/ ۵۴ میلیون تن در سال در شرکت‌های تابعه اجرا کرده است. وی اظهار کرد: به‌رغم بسیاری از مشکلاتی که به‌صورت سیستماتیک بر این صنعت اثر گذاشته که عمده آن در چالش‌های کلان اقتصادی کشور خلاصه می‌شود، رکود ساخت و ساز داخل کشور، رقابت شدید بین تولیدکنندگان، کاهش پروژه‌های عمرانی و فقدان بازارهای هدف صادراتی توانسته ایم با اعمال کنترل بر اداره شرکت‌های تابعه زیرمجموعه در سال ۹۴ از ۱۶/ ۱۸ میلیون تن ظرفیت اسمی امکانات تولیدی، مقدار ۹۷/ ۱۱ میلیون تن تولید و تحویل داشته باشیم که مقدار ۲/ ۸۴ درصد آن در بازار داخل و ۸/  ۱۵ درصد بقیه صادر شده است که درمجموع ۳۶/  ۲۰ درصد سیمان تولیدی و تحویل شده کشور را شامل می‌شود. مرتضی لطفی اظهار امیدواری کرد که تداوم فعالیت شرکت در مسیر برنامه‌های راهبردی طی سال‌های آتی همراه با توفیق و خیر و برکت باشد.

 موضوع فعالیت هلدینگ

04 (3)

04 (4)

الف- سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه صنعت سیمان به‌صورت اخص و سایر فعالیت‌های اقتصادی در داخل و خارج اعم از تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی، مالی و خدماتی و تشکیل انواع شرکت‌ها.

ب- خرید و فروش، ایجاد، توسعه، راه‌اندازی و اداره واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی، خدماتی و مالی در داخل و خارج.

ج- خرید و فروش کالا، خدمات، تجهیزات، واردات و صادرات انواع کالاهای صنعتی، معدنی، مواد اولیه و ماشین‌آلات.

د- خرید و فروش و پذیره‌نویسی سهام، اوراق تجاری و معاملات اوراق بهادار داخلی و خارجی، انتشار اوراق مشارکت و انجام هرگونه عملیات مالی داخلی و خارجی در جهت اهداف شرکت.

هـ- آماده‌سازی شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای ورود به بورس اوراق بهادار.

و- دریافت و ارائه خدمات مشاوره‌ای، نظارت، سرپرستی، مدیریت، کارگزاری و نمایندگی در زمینه فعالیت‌های شرکت.

ز- انجام کلیه معاملات و عملیات تجاری و غیرتجاری با هر شخص و هرجا و انجام کلیه امور و عملیاتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای اجرای موضوع شرکت ضروری تشخیص داده شود.

جایگاه هلدینگ در صنعت سیمان

04 (7)

شرکت سیمان فارس و خوزستان یک بنگاه اقتصادی است که با مشارکت در سهام شرکت‌های سیمانی درآمد خود را از طریق سهم خود از شرکت‌های سرمایه‌گذار تامین می‌کند. میزان فروش سیمان و کلینکر شرکت‌های تابعه در سال ۱۳۹۴ جمعا بالغ بر ۱۳ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۹/ ۱۵ تن حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است. مهم‌ترین علت کاهش وجود رکود در ساخت‌وساز داخل کشور رقابت شدید بین تولیدکنندگان در بازار، کاهش قیمت نفت و ناآرمی‌های حادث شده در کشورهای هدف صادرات، موانع اجیاد شده در صادرات به عراق، توقف صادرات به کشور آذربایجان به دلیل بهره‌برداری از کارخانه‌های جدید سیمان و بالا رفتن هزینه حمل و ... بوده است. سهم بازار داخلی شرکت در سال ۱۳۹۴ با مبلغ فروش ۸۶۵/ ۲۳۲/ ۹ میلیون ریال حدود ۳/ ۲۰ درصد بوده که نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان در رده اول قرار دارد.

اهداف و سیاست‌های اجرایی شرکت

 مشارکت و همکاری با رهبران بازار جهانی سیمان در منطقه در کلیه فعالیت‌های زنجیره صنعت، توسعه نشان تجاری، در اختیار گرفتن شبکه ترکیبی حمل‌ونقل،‌ ایجاد شبکه‌های هم‌افزا بین شرکت‌های تابعه، تامین‌کنندگان و مشتریان، توسعه بازار با تاکید بر تنوع بخشی به محصولات و خدمات، بازارسازی در جهت افزایش مصرف اقتصادی سیمان و مدیریت بهینه منابع در اختیار برای ایجاد بیشترین بازدهی از سبد منابع.

فرصت‌ها

* نزدیکی برخی از کارخانه‌ها به مراکز مصرف سیمان که به کاهش هزینه حمل می‌انجامد

* سابقه تولید و برند شناخته شده در کارخانه‌ها

* کیفیت تولیدات

* خدمات مناسب فروش و بازاریابی مستمر

* پایبندی به تعهدات

* تعامل مدیران شرکت‌ها با دیگر عرضه‌کنندگان همجوار

* حمایت دولت از ناوگان حمل‌ونقل کشور

* کشف بازارهای جدید صادراتی

اجرای طرح رویه‌های بتنی با مدیریت هلدینگ سیمان فارس و خوزستان

در اجرای سیاست‌های هلدینگ سیمان تامین و در راستای تغییر فرهنگ احداث راه‌های بتنی به جای آسفالته و به‌منظور توسعه بازار مصرف سیمان، پیگیری‌های مجددانه صورت گرفته سبب شد تا این طرح با طراحی فرمول سیمان توسط مرکز تحقیقات سیمان وابسته به هلدینگ و با همکاری و پیگیری شرکت سیمان قاین به انجام برسد. به این ترتیب اجرای روسازی غیرمسلح بتنی با فینیشر مخصوص آلمانی با استفاده از سیمان مخصوص تولیدی شرکت سیمان قاین انجام شد و مورد تایید مشاوران استانی و کشوری طرح قرار گرفت.

براساس اظهارات کارشناسان فنی شرکت سیمان قاین، سیمان مورد استفاده در این روش از نوع ۴۲۵-۱ با مقاومت دو روزه حدود ۱۸۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است که با آزمایش‌های چندماهه شرکت ریبار با استفاده از طرح بتن مناسب تحت نظارت راه و شهرسازی مورد تایید و استفاده قرار گرفته است. با توجه به اینکه عیار سیمان مصرفی در این جاده ۳۵۰ است، می‌توان به این نتیجه رسید که در عر ض ۱۱ متر باند دوم برای ساخت هر کیلومتر از این جاده با ارتفاع ۲۷ سانتی‌متر، مقدار ۱۰۳۹ تن سیمان استفاده می‌شود، یعنی حدود یک تن به ازای هر متر از طول جاده. البته میزان مصرف سیمان بیش از این مقدار است که با توجه به یکسان بودن ابنیه فنی در ساخت جاده بتنی و آسفالته از محاسبه آن صرف‌نظر می‌شود. بهره‌مندی از رویه‌های بتنی در جاده‌ها، سبب افزایش مصرف سیمان، افزایش عمر راه‌ها، کاهش قیمت تمام شده سیمان، توسعه راه‌ها و حفظ محیط‌زیست خواهد شد.

04 (6)