فضای سرمایه‌گذاری در بخش معدن مساعد است

وضعیت اکتشافات معدنی این روزها امیدوارکننده است و دولت برای شناسایی پهنه‌های اکتشافی برنامه‌های زیادی تدارک دیده. این فعالیت ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به توسعه فعالیت‌های اکتشافی انجام شده طی ۵ سال اخیر که عمدتا طی بازه زمانی سال ۹۲ تاکنون محقق شده و منجر به ثبت رکوردهای اکتشافی جدید در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شده است، نتایج در سه حوزه کاری ذغالسنگ، سنگ آهن و پلی متال و شورابه ها حائز اهمیت و بارز است؛ به نحوی که در شاخص حفاری این میزان از رقم ۲۲ هزار متر در سال ۹۰ به ۸۰ هزار و ۵۰۰ متر حفاری در انتهای سال قبل رسیده که رشدی حدود ۴ برابر داشته است.

اکتشافات جدید در حوزه ذغالسنگ و کک هم داشته اید؟

در خصوص اکتشافات ذخایر جدید ذغالسنگ و کک شو و حرارتی، در محدوده‌های البرز مرکزی و ایران مرکزی ذخایری بالغ بر ۳۵۰ میلیون تن کشف شده و در سنگ آهن مقدار اکتشافات جدید در حوزه پلی متال و شورابه‌ها با اخذ پهنه‌های اکتشافی جدید تاکنون ۹میلیون تن ذخیره کانسنگ طلا و ۲۵ هزارتن ذخیره آنتیموان از عمده اکتشافات جدید است. برنامه ای برای جذب سرمایه گذار خارجی در طرح ها دارید؟ این روزها موضوع جذب سرمایه گذاری‌های خارجی خیلی مطرح است. سیاست کلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی برمبنای اصل ۴۴ قانون اساسی دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای اجرای طرح‌های توسعه ای این شرکت است.

 بر این اساس، در سال جاری برنامه جذب سرمایه گذار برای برخی از طرح‌های در دست تجهیز از جمله بلوک ۲ و ۳ معدن زغال سنگ پروده شرقی و نیز معدن زغال سنگ کوچکعلی شمالی در منطقه طبس را از طریق اعلام فراخوان داریم و برای ۱۲ طرح در دست تجهیز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، فراخوان عمومی برای مشارکت در سرمایه گذاری انجام شده و یا در حال انجام است که در مجموع نیاز به ۴۹۰۰ میلیارد تومان تامین مالی دارد. همچنین این شرکت در زمینه تولید کک متالورژی، زغال سنگ، طلا، فروکروم، نفلین سینیت، فسفات، آهک، پتاس، تیتانیوم و سرب و روی نقش مهمی در تولید ملی ایفا می‌کند.

 یکی از مأموریت‌های ایمپاسکو(شرکت تهیه و تولید مواد معدنی) کمک به افزایش تولید مواد معدنی در کشور تا رقم ۵۰۰ میلیون تن در سال است که معادل یک درصد ذخایر معدنی ایران محسوب می‌شود. میزان برداشت از معادن کشور حدود ۳۷۰ میلیون تن در سال است و با تحقق برنامه تولید ۵۰۰ میلیون تن ماده معدنی در سال، جایگاه معدن در تولید ناخالص داخلی از محدوده یک درصد فعلی به ۵ درصد افزایش می‌یابد. ایمپاسکو در حال حاضر علاوه بر برنامه‌های فوق بهره برداری از عناصر نادر خاکی را نیز عهده دار است.

به طور کلی وضعیت اجرای طرح‌های در دست اجرای شرکت به چه صورت است؟

 با توجه به اینکه ایمپاسکو مدیریت بخش معدن و صنایع معدنی ایمیدرو را بر عهده دارد و از آنجاکه وظایف ایمیدرو حسب قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، توسعه معدن و صنایع معدنی در کشور، اجرای طرح‌های معدن و صنایع معدنی و واگذاری به بخش خصوصی است، همچنین اجرای طرح ها در مناطق کمتر توسعه یافته و طرح‌های با فناوری بالا یا طرح‌های پرخطر که بخش خصوصی تمایلی به انجام آنها ندارد نیز بر عهده ایمیدرو گذاشته شده، این وظایف در بخش معدن و صنایع معدنی بر عهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو قرار گرفته است.

در شرایط فعلی اقتصاد ایران، موضوع تحقیق و توسعه بسیار مورد توجه است. در حوزه تحقیقات و استفاده از فناوری‌های نوین چه برنامه ای تعریف کرده اید؟

نقش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پژوهش علاوه بر انجام طرح‌های پژوهشی در بخش معدن و صنایع معدنی، نهادینه کردن فرهنگ تفکر خلاقانه و شجاعت در اجرای طرح‌های پژوهشی در مجتمع‌های زیرمجموعه است که در سال‌های اخیر در بخش‌های فرآوری مواد معدنی (به صورت ویژه) و روش‌های حمل و نقل معدنی، اتوماسیون در معادن و غیره متمرکز بوده است.  اجرایی کردن طرح‌های پژوهشی که به نتیجه رسیده اند نیز امر مهمی است که این شرکت تعدادی از طرح ها مانند ساخت حسگرهای معدنی، جایگزینی فلوتاسیون ستونی به جای سلول‌های ستونی در برخی کارخانه‌های فرآوری را پیگیری کرده است.